  • 11. Data: 2018-08-10 01:07:54
    Temat: Re: Felgi 15" zamiast 14" do Fabii
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-08-10 o 00:28, Przemyslaw P. pisze:
    > Prawidłowo dobrana opona do felgi i koło będzie takiej samej średnicy, czyli
    licznik pokaże to samo podczas jazdy. Sama opona będzie miała niższy profil, więc
    bedzie sztywniejsza, dla niektórych auto wyglądać będzie atrakcyjnej(tu już sporo
    zależy od wzoru felg). Na pewno nieco spadnie komfort na nierównościach, ale pewnie
    nie drastyczny sposób. Dziurami bym się nie przejmował, ja od lat jeżdżę na niskim
    profilu i odkąd za radą gumiarza daję większe ciśnienie w opony, nie zdarzyło mi się
    dobić oponę na dziurze, na fabrycznym ciśnieniu miałem 1 taki przypadek.

    Ale dlaczego obniżasz profil opony, gdzie komfort spada i trzeba uważać?
    Miałem tą sytuację z moimi oponami ostatnio. Fabryka podaje 215x65x15" a
    ja sobie założyłem 215x65x16 w końcu (inne felgi). Maxymalnie mogę
    założyć 17' ale bez przesady. Kiedy informowałem mojego (20 lat
    megapraktyki "gumisia") że kupię opony o niższym profilu, to mnie
    wyśmiał (były sporo tańsze). Wtedy mi się zapytał...własnie o wszelakie
    "uważania" i śmieszność wyglądu na niskim profilu (no tak, im
    WINCYJ/WYŻEJ tym krótszy fiut) mam sporego, jbco więc ta kwestia mnie
    ominęła :)
    Licznik zaczął pokazywać PRAWDĘ, jedzie się lepiej (wyżej) a na dziurach
    nie obrywają amory tak jak na 15 calowych. Nawet spalanie spadło bo
    jadąc ekonomicznie mam niższe obroty silnika niż na 15". OK, mam gorsze
    przyspieszenie ale maxymalna prędkość jest większa...jakoś zmierzyłem do
    15' gdzie miałem 210km/h a teraz mam 230km/h (GPS) Generalnie, odczułem
    większy komfort z jazdy przy większych "kołach" niż przy mniejszych.
    Ciśnienie opony też nie jest bez znaczenia. Inaczej się sciera i
    zalecane jest "fabryczne" ciśnienie. Obwód opony też ma wpływ na
    przebieg/zdzieranie. Im większy, tym więcej przejedziesz (tysiące km).
    Ponieważ mam 150 konną maszynę to odpuściłem sobie "palenie laczków" na
    starcie a automatyczna skrzynia radzi sobie dość dobrze z tym
    przełożeniem więc ogólnie czuję wyższy komfort niż z niższym
    profilem/ceną :)

    --
    LordBluzg(R)
    ?Sukces WOŚP klęską PiS?

  • 12. Data: 2018-08-10 11:54:34
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 10 sierpnia 2018 00:24:31 UTC+2 użytkownik WS napisał:
    > dokladnie, np. http://master.skoda-auto.com/mini-apps/owners-manual
    s/pages/fabia-54.aspx?requestOwnersManualOnlineVersi
    on=en/Fabia_54/11-2014/Manual/Fabia/online&requestOw
    nersManualLanguage=en&requestOwnersManualEditionDate
    =11-2014#!pageId=00458&anchorId=d10919e18889

    Dzięki :> Popatrzyłem sobie jeszcze na stronkę

    http://podrogach.pl/zamienniki-opon-kalkulator-opon/
    165-70-r14/

    gdzie jest podana moja dotychczasowa opona i felga. Z grubsza pokrywa
    się to z tabelką powyżej. Czy jak dam sobie zamiast 195/55 R15 (która jest
    o 1,5% większa od tej mojej) 165/60 R15 to też będzie jechać ;)
    Ta z kolei jest o 1,3% mniejsza, tylko skoro producent zaleca szerokość
    195 przy 15" to dając 165 nie zrobię sobie kuku?
    Pytam bo jest kilka tych rozmiarówek, a potrafią się różnić drastycznie
    cenowo nawet przy tym samym typie opony i producencie, gdzie czasem
    na zestawie 4 sztuk jest 5 stówek więcej lub mniej.

    L.

  • 13. Data: 2018-08-10 17:04:39
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2018-08-09 o 20:40, T. pisze:

    > W nowej Fabii jest wybór między 14 a 15". Idź do salonu i podpytaj,
    > jakie są ich fabryczne rozwiązania.

    W nowej Fabii możesz mieć nawet felgi 17", przy czym reguła jest taka,
    że im bardziej wypasiony model tym większe felgi. Dlaczego tak - nie wiem.

    MJ

  • 14. Data: 2018-08-10 17:26:08
    Od: "Przemyslaw P." <p...@g...com>

    W dniu piątek, 10 sierpnia 2018 01:08:49 UTC+2 użytkownik LordBluzg(R) napisał:

    > Ale dlaczego obniżasz profil opony, gdzie komfort spada i trzeba uważać?
    Bo lubię szerszą oponę, a dodatkowo pasuje mi wygląd. Mam dwa duże auta (Omega B FL i
    Mondeo Mk4) i one na małych kołach wyglądają trochę słabo. Zawieszenie mam sprawne,
    auta to też nie Maluch, więc komfort pozostaje. Choć na pewno czuć różnicę, kiedy
    założę zimowe koła(mniej cali, większy balon)

  • 15. Data: 2018-08-13 22:12:22
    Od: LEPEK <g...@w...pl>

    W dniu 09.08.2018 o 19:32, Jacek pisze:
    > Profil 70-65-60 jest dość wysoki. Profil 55
    > uznałbym za średni, a 50 i wszystkie niższe jako niski.

    Szerokość opony (pierwsza wartość podawana w rozmiarze) to szerokość
    opony podawana w mm.
    Profil opony (wysokość ścianki bocznej), czyli druga wartość podawana w
    rozmiarze jest wyrażona jako procent szerokości.
    Trzecia wartość to średnica felgi wyrażona w calach.
    Zatem im węższa opona (pierwsza wartość), tym profil będzie niższy przy
    jednakowej wartości. Opony 165/60/xx będą miały wiele niższy profil
    (wysokość bocznej ścianki), niż 225/60/xx.
    Najlepiej użyć kalkulatora opon, żeby sprawdzić czy docelowy rozmiar
    zewnętrzny koła ( w zasadzie jego obwód) nie będzie zbyt wiele różnił
    się od fabrycznego / obecnego. Około 2-3% różnicy jest w zasadzie
    dopuszczalne.

    Pozdr,
    --
    L E P E K Pruszcz Gdański
    no_spam/maupa/poczta/kropka/fm

  • 16. Data: 2018-08-14 01:13:28
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-08-10 o 17:26, Przemyslaw P. pisze:

    > Bo lubię szerszą oponę, a dodatkowo pasuje mi wygląd. Mam dwa duże auta (Omega B FL
    i Mondeo Mk4) i one na małych kołach wyglądają trochę słabo.

    Raczej felgach, skoro koła mają tą samą średnicę, o szerszej oponie nie
    wspominam bo to nie jest tematem wątku :> Mozna przecież założyć szerszą
    oponę o nieobniżonym profilu. OK, jest droższa ale całość jest wyższa.
    Jak dla mnie, to znacznie większy komfort jazdy.

    > Zawieszenie mam sprawne, auta to też nie Maluch, więc komfort pozostaje. Choć na
    pewno czuć różnicę, kiedy założę zimowe koła(mniej cali, większy balon)

    Dla mnie czuć różnicę wyraźnie. Załozyłem kiedyś niski profil ale oczy
    mi wypadały na dziurach i musiałem zakładac filcowe okulary :) a podjazd
    pod wysoki krawężnik z ostrego kąta to była ekwilibrystyka, żeby felgi
    nie uszkodzić. Podziękowałem niskiemu profilowi.
    --
    LordBluzg(R)
    ?Sukces WOŚP klęską PiS?

  • 17. Data: 2018-08-14 03:56:56
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 13.08.2018 o 22:12, LEPEK pisze:
    > Szerokość opony (pierwsza wartość podawana w rozmiarze) to szerokość
    > opony podawana w mm.
    Ale po co ten wykład o sprawach oczywistych?
    > Około 2-3% różnicy jest w zasadzie
    > dopuszczalne.
    Co to znaczy "w zasadzie dopuszczalne" i "około"?
    Przepis, to przepis - określa ile jest dopuszczalne bez żadnego "w
    zasadzie" i bez "około".
    Jacek

  • 18. Data: 2018-08-14 15:11:35
    Od: LEPEK <g...@w...pl>

    W dniu 14.08.2018 o 03:56, Jacek pisze:
    > Ale po co ten wykład o sprawach oczywistych?

    Dla ciebie oczywistych, dla kogoś może nie.
    Poza tym napisałeś tak, jakby wartość profilu opony była wartością
    bezwzględną, tymczasem zależy ona od jej szerokości.

    A podasz ten przepis?

    Pozdr,

  • 19. Data: 2018-08-17 22:06:20
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-08-09 o 18:40, collie pisze:

    > Akurat na dziury - im większe koło, tym lepiej. Mniej telepie. Czysta
    > geometria.

    Trochę pojechałeś. Czy sądzisz, że Fabia na felgach 15" będzie miała
    większe koło niż fabia na felgach 14"? :-)

    A co do tego, co wpływa na odczuwanie dziur na drodze kompletnie nie
    zgodzę się, że wielkość koła ma znaczenie. No chyba, że zainstalujesz
    felgi 40 calowe, to wtedy tak będzie. Nieporównywalnie większe znaczenie
    ma wysoki profil dla tłumienia efektów wjechania w dziurę (samo
    zawieszenie pomijam). W obecnym aucie mam opony niskoprofilowe na
    felgach 18". Gdybym przejeżdżał z taką prędkością spowalniacze, czy inne
    nierówności co większość aut z małymi kółkami ale o wysokim profilu
    oponach, to roztrzaskałbym felgi a głową wybiłbym dziurę w dachu. Kolega
    ma podobne auto ale w wersji nie sportowej z felgami 16" - komfort jazdy
    na nierównościach jest o klasę lepszy. One po prostu znikają. Niestety w
    zakrętach zachowuje się jak by z gumy było zrobione, jest zwyczajnie
    niebezpieczne. Ale to już inny temat.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek