  • 1. Data: 2019-03-09 22:19:25
    Temat: Filmowanie wnętrz - jaki sprzęt i soft?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam,

    Zaistniała potrzeba użycia aparatu fotograficznego wbrew jego
    przeznaczeniu. Posiadam obecnie Sony A99 i prawdopodobnie przeskoczę na
    Sony A7R III lub też równolegle wskoczę na ten sprzęt. Nikony i Canony
    nie interesują mnie.

    Jest ciśnienie od dawców zleceń na filmowanie wnętrz nieruchomości. Mimo
    iż traktuję filmowanie aparatem fotograficznym jako golenie się kosiarką
    do trawy - muszę jakoś dostosować się do zapotrzebowań rynku.

    Z powyższych powodów muszę dokupić obiektyw plus mocowanie sprzętu
    umożliwiające jakieś najazdy i odjazdy bez efektu parkinsona - trzęsącej
    się ręki. Powiedzcie mi, co powinienem kupić? Zgaduję, że obiektyw, bo
    potrafi coś więcej niż tradycyjne plus jakiś szelki do sprzętu. Być może
    jakiś wysięgnik - sam nie wiem o co pytam.

    Wiem, że do video potrzebne są specjalne obiektywy. Na czym polega ich
    specjalność?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2019-03-10 00:03:22
    Temat: Re: Filmowanie wnętrz - jaki sprzęt i soft?
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sat, 9 Mar 2019 22:19:25 +0100, w <q61aku$pkf$1@node1.news.atman.pl>, Marek S

    > Z powyższych powodów muszę dokupić obiektyw plus mocowanie sprzętu
    > umożliwiające jakieś najazdy i odjazdy bez efektu parkinsona - trzęsącej
    > się ręki.

    Aparaty mają stabilizację optyczną -- więc raczej małe szanse na efekt
    parkinsona.

  • 3. Data: 2019-03-10 17:11:43
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-03-10 o 00:03, r...@k...pl pisze:
    > Sat, 9 Mar 2019 22:19:25 +0100, w <q61aku$pkf$1@node1.news.atman.pl>, Marek S

    > Aparaty mają stabilizację optyczną -- więc raczej małe szanse na efekt
    > parkinsona.

    A też fakt. Nigdy nie włączałem funkcji video w moim aparacie i tu
    faktycznie stabilizacja czyni cuda, jak właśnie odkryłem.

    Tak czy owak pozostaje stabilizowanie większych niechcianych ruchów.
    Przykładowo chcesz np. zrobić scenkę najazdu kamery z góry na jakiś
    przedmiot itp.

    A co z obiektywem? Słyszałem, że do filmowania potrzebne są jakieś inne.
    Na czym ta odmienność polega? Co zyskam?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 4. Data: 2019-03-11 10:50:31
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sun, 10 Mar 2019 17:11:43 +0100, w <q63d01$el6$1@node2.news.atman.pl>, Marek S

> [...]
    >
    > Tak czy owak pozostaje stabilizowanie większych niechcianych ruchów.
    > Przykładowo chcesz np. zrobić scenkę najazdu kamery z góry na jakiś

    Możesz użyć softu do stabilizacji.
    Moje "badania" wykazały, że VirtualDub z pluginem Deshaker daje najlepsze
    efekty, efekt wow.

  • 5. Data: 2019-03-12 21:03:52
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-03-11 o 10:50, r...@k...pl pisze:

    > Możesz użyć softu do stabilizacji.
    > Moje "badania" wykazały, że VirtualDub z pluginem Deshaker daje najlepsze
    > efekty, efekt wow.

    No ale jeśli Ci coś z kadru ucieknie wskutek ekwilibrystyki operatora,
    to żaden soft nie pomoże. Ja znalazłem coś takiego:

    http://www.studyjne.com/produkt/dji-ronin-m-stabiliz
    ator-gimbal

    Ma mocne silniki stabilizujące. Dodatkowo może być obsługiwany zdalnie.
    Masz tam przykład jakiegoś filmu zrobionego z użyciem tej stabilizacji.
    Soft tego nie załatwi.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 6. Data: 2019-03-12 23:43:41
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek S <p...@s...com> writes:

    > A też fakt. Nigdy nie włączałem funkcji video w moim aparacie i tu
    > faktycznie stabilizacja czyni cuda, jak właśnie odkryłem.

    O, tak. Np. próbuje wyeliminować celowy ruch aparatu :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 7. Data: 2019-03-13 09:31:22
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    > O, tak. Np. próbuje wyeliminować celowy ruch aparatu :-)

    Efekt jest taki, że gdy robię delikatną panoramę, to stabilizacja
    stabilizuje ile może, aż przestaje móc i puszcza. W tym momencie na
    filmie widzimy ostre szarpnięcie. I od nowa - ja panoramuję dalej,
    stabilizacja stabilizuje, aż do momentu, gdy puści. Nagrane ujęcie
    składa się ze stabilnych fragmentów poprzedzielanych fajnymi
    szarpnięciami :-)
    Podsumowując - stabilizacja nadaje się do tego, żeby ustabilizować
    ujęcie, które ma być nieruchome, ale nie mamy akurat ze sobą statywu.
    Jeżeli robimy ujęcie z ruchem kamery (aparatu), to włączona stabilizacja
    tylko pogorszy sprawę.

  • 8. Data: 2019-03-13 10:36:23
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Wed, 13 Mar 2019 09:31:22 +0100, w <5c88bfd7$0$496$65785112@news.neostrada.pl>,
    Poldek <p...@i...eu> napisał(-a):

> [...]
    > ujęcie, które ma być nieruchome, ale nie mamy akurat ze sobą statywu.
    > Jeżeli robimy ujęcie z ruchem kamery (aparatu), to włączona stabilizacja

    I wtedy do zabawy zaciągasz soft do stabilizacji :)

  • 9. Data: 2019-03-13 11:55:11
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > ujęcie, które ma być nieruchome, ale nie mamy akurat ze sobą statywu.
    > Jeżeli robimy ujęcie z ruchem kamery (aparatu), to włączona stabilizacja

    I po to aparaty mają możliwość odłączenia jednej z osi stabilizacji.

  • 10. Data: 2019-03-15 19:34:07
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2019-03-13 o 11:55, Uncle Pete pisze:

    > I po to aparaty mają możliwość odłączenia jednej z osi stabilizacji.

    Pewnie tak. W moim aparacie nie znalazłem wyłącznika jednej osi. Jest
    włącznik/wyłącznik VR i tyle.
    Jeżeli ktoś lubi ujęcia stabilne, to polecam wyłączyć stabilizację i
    umieścić aparat/kamerę na statywie.