  • 11. Data: 2019-03-16 01:09:00
    Temat: Re: Filmowanie wnętrz - jaki sprzęt i soft?
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Pewnie tak. W moim aparacie nie znalazłem wyłącznika jednej osi. Jest
    > włącznik/wyłącznik VR i tyle.

    U mnie był we wszystkich Canonach i Olympusach. Ale generalnie zgadzam
    się, że lepiej gdyby można było obejść się bez stabilizacji.

    > Jeżeli ktoś lubi ujęcia stabilne, to polecam wyłączyć stabilizację i
    > umieścić aparat/kamerę na statywie.

    Nie zawsze się da, czasami musi być ujęcie dynamiczne. Eksperymentowałem
    ze statywami na ramię (własnej produkcji, ale można też kupić) z całkiem
    zadowalającym skutkiem. I pomyśleć, że kiedyś tych problemów nie było,
    ale kamery wtedy były ciężkie.

  • 12. Data: 2019-03-18 17:48:06
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-03-13 o 10:36, r...@k...pl pisze:

    > I wtedy do zabawy zaciągasz soft do stabilizacji :)

    Stabilizacja programowa dokonywana na gotowym nagraniu polega na tym,
    że próbuje się na podstawie treści obrazu odtworzyć ruchy kamery,
    głównie obroty wokół trzech osi. Powstaje trajektoria zmian
    orientacji kamery w przestrzeni. Następnie trajektoria ta jest
    wygładzana tak, aby nie zawierała gwałtownych ruchów. Potem
    nagranie jest przetwarzane tak, aby zasymulować właśnie taką
    wygładzoną trajektorię. W razie braku danych (treści obrazu)
    odgaduje się je z sąsiednich kadrów.

    Podobne podejście powinno być stosowane przy stabilizacji optycznej
    (dokonywanej mechanicznie przez ruchy układu optycznego).
    Czyli ruchy kamery powinny być wygładzanie, a nie całkowicie
    stabilizowane, bo to zawodzi w przypadku zamierzonych ruchów
    kamerą. Pewnym problemem w przypadku takiego filtrowania
    jest konieczność "zaglądania w przyszłość", ale można to robić
    w przybliżeniu np. tak, jak filtruje się dolnoprzepustowo dźwięk.

    P.

  • 13. Data: 2019-03-19 09:17:55

    Mon, 18 Mar 2019 17:48:06 +0100, w <q6oi40$aak$1@node1.news.atman.pl>, Piotrne

> [...]
    > wygładzana tak, aby nie zawierała gwałtownych ruchów. Potem
    > nagranie jest przetwarzane tak, aby zasymulować właśnie taką

    A to niekoniecznie -- zależy jak ustawisz. Ja zawsze wybieram po prostu
    powiększenie obrazu, aby uniknąć takich niespodzianek.