  • 1. Data: 2015-10-08 22:29:04
    Temat: Filtr sieciowy wielofazowy
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    W jaki sposób powinien być skonstruowany filtr przeciwzakłóceniowy,
    jeśli zasilanie jest wielofazowe z dostępnym przewodem neutralnym?
    Klasyczny układ dla jednej fazy składa się dławika skompensowanego
    2 kondensatorów X i 2 Y. Czy dobrze myślę, że układ dwufazowy da się
    sensownie skonstruować z dławików jednofazowych, których uzwojenia
    "fazowe" są wykorzystane klasycznie, a neutralne szeregowo? Jeśli nie,
    to jak to się robi?

    Pozdrawiam, Piotr

    PS. Kąt między fazami jest nieznany, ale ustalony -- dopuszczalną
    konfiguracją jest zasilenie obu wejść filtru z tej samej fazy.

  • 2. Data: 2015-10-09 08:35:20
    Temat: Re: Filtr sieciowy wielofazowy
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-10-08 o 22:29, Piotr Wyderski pisze:
> [...]
    > sensownie skonstruować z dławików jednofazowych, których uzwojenia
    > "fazowe" są wykorzystane klasycznie, a neutralne szeregowo? Jeśli nie,

    Powinien być dławik skompensowany (common mode choke) trójfazowy.
    Pierwszy link jaki mi wyszedł z googla:
    http://www.compliance-club.com/archive/old_archive/9
    90609.htm
    EM

  • 3. Data: 2015-10-09 10:19:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >jeśli zasilanie jest wielofazowe z dostępnym przewodem neutralnym?
    >Klasyczny układ dla jednej fazy składa się dławika skompensowanego

    Jak ma pelnic ta sama funkcje, to nawinac wszystkimi przewodami
    zasilajacymi naraz.

    >Czy dobrze myślę, że układ dwufazowy da się
    >sensownie skonstruować z dławików jednofazowych, których uzwojenia
    >"fazowe" są wykorzystane klasycznie, a neutralne szeregowo?

    Raczej nie, bo np przy 3 fazach neutralnym moze nic nie plynac.
    A wtedy to beda zwykle dlawiki dla pradu zasilajacego - pewnie sie
    nasyca.

    >PS. Kąt między fazami jest nieznany, ale ustalony -- dopuszczalną
    >konfiguracją jest zasilenie obu wejść filtru z tej samej fazy.

    Tak czy inaczej - suma bedzie 0.
    Suma razem z neutralnym.

    J.

  • 4. Data: 2015-10-09 10:53:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Thursday, October 8, 2015, 10:29:04 PM, you wrote:

> [...]

    > PS. Kąt między fazami jest nieznany, ale ustalony -- dopuszczalną
    > konfiguracją jest zasilenie obu wejść filtru z tej samej fazy.

    Używasz dławika skompensowanego z tyloma uzwojeniami, ile faz
    używasz. Jeśli używasz też N, to on również musi mieć swoje uzwojenie
    na dławiku. Dla 3*L + N potrzebujesz dławika 4-uzwojeniowego np.:
    http://www.feryster.pl/polski/dt4s.php?lang=pl
    i aż po 6 kondensatorów X po każdej stronie dławika oraz 4
    kondensatorów Y wyprowadzonych do PE na wyjściu filtra (od strony
    urządzenia).

    Kondensatory X łączy się na zasadzie każdy z każdym, czyli ich ilość
    jest zgodna ze wzorem n*(n-1)/2, kondensatory Y to odprowadzenie
    zakłóceń z każdej linii do PE i dlatego ich ilość to n.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2015-10-09 12:12:19
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    [ciach]

    Dziękuję wszystkim za wyczerpującą odpowiedź. O dławikach
    wielouzwojeniowych wiedziałem (ale o sposobie podłączenia
    kondensatorów już nie), jednak chciałem wykorzystać zawartość
    szuflady. Skoro nie wyjdzie na to samo, to kupię gotowca
    z podanej strony, nie chce mi się przezwajać.

    Pozdrawiam, Piotr