  • 1. Data: 2017-11-23 14:35:21
    Temat: Fotoogniwo - wydajność w pochmurne dni ze słońcem za chmurami
    Od: "gienek" <nielubie@spamu>

    Czy ktoś ma na stanie to fotoogniwo?
    https://www.tme.eu/pl/details/mf-10w/moduly-fotowolt
    aiczne/mw-green-power/mwg-10/
    Jaki prąd jest w stanie wytworzyć to ogniwo w pochmurne dni, czyli takie
    zachmurzenie jak były w minionych dniach nad Polską - taka szarówka przez
    cały dzień. Bo rozumiem, że podane tam ~500mA to w lipcu jak słońce
    niemiłosiernie praży :)
    Zastanawia mnie czy jest ono w stanie, w pochmurny dzień, gdy go zapniemy do
    akumulatora samochodowego - typowego ołowiowego 43Ah wytworzyć prąd w
    okolicy 200mA?

    Wpadł mi tak pomysł bazując na tej zabawce
    http://allegro.pl/bateria-sloneczna-samochodowa-sola
    r-12v-dc-2-4w-i6218951262.html

    Ten solar z TME ma dużo większą powierzchnię, przez co powinien mieć
    większego kopa w pochmurne dni i cena dużo bardziej atrakcyjniejsza przy
    większej mocy panelu niż ten allegrowy solarek 2,4W.

    Auto jak stoi dłużej na parkingu to żre z niego instalacja jakieś ~15mA non
    stop, bo to migająca diodka od immobilajzera, a to akumulatorek
    podtrzymujący syrenę alarmu i się zbiera tych mA.
    Jak postoi tak z tydzień, dwa to już widać potem na rozruchu, że trochę się
    gniewa, bo przecież to nie perpetum mobile, tej energii tam trzeba mu skąd
    dostarczać.
    Przez tydzień wyciąga to z akumulatora jakieś 2,5Ah.
    I myślę sobie wstawić takiego solara za przednią szybę, szeregowo dioda
    prostownicza, aby płynął prąd tylko DO akumulatora, a w nocy by nie płynął
    do ogniwa fotowoltaicznego, i przez gniazdo zapalniczki taki układ mieć
    buforowania akumulatora. We wtycze bezpiecznik 1A jakby się coś złego miało
    stać.

  • 2. Data: 2017-11-23 16:53:19
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 23 Nov 2017 14:35:21 +0100, "gienek" <nielubie@spamu> wrote:
> [...]
    > przez
    > cały dzień. Bo rozumiem, że podane tam ~500mA to w lipcu jak słońce

    Trochę oftopicznie, znajomy mi kilka dni temu pokazywał swoją
    instalację fv, ma jakieś suoerhiper panele, całość 9kW, w pochmurny
    dzień instalacja generowała ok 500W

    --
    Marek

  • 3. Data: 2017-11-23 17:30:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...

    >Trochę oftopicznie, znajomy mi kilka dni temu pokazywał swoją
    >instalację fv, ma jakieś suoerhiper panele, całość 9kW, w pochmurny
    >dzień instalacja generowała ok 500W

    W Smienie 8 jakos podobnie - pelne slonce - naswietlanie 1/250s.
    Zachmurzenie - naswietlanie 1/30s.

    O tyle lepiej, ze w zachmurzeniu mniejsza zaleznosc od odchylki Slonca
    od prostopadlego kierunku.

    J.

  • 4. Data: 2017-11-26 21:31:14
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    gienek napisał(a) :
> [...]
    > zachmurzenie jak były w minionych dniach nad Polską - taka szarówka przez
    > cały dzień. Bo rozumiem, że podane tam ~500mA to w lipcu jak słońce

    Na równiku i kilometr nad ziemią ;-)

    > Zastanawia mnie czy jest ono w stanie, w pochmurny dzień, gdy go zapniemy do
    > akumulatora samochodowego - typowego ołowiowego 43Ah wytworzyć prąd w
    > okolicy 200mA?

    Mam inne ogniwo. 2,5W. Mocy przy pochmurnym niebie jest taka, że
    nie opłaca się go wyjmować z bagażu. Nie wiem ile jej jest wtedy.
    Może 5%
    W każdym razie na tyle mało, że telefon przestaje się ładować. A
    do powerbanku dociera coś w miliwatach. Jak znajdę czas to
    sprawdzę jutro lub pojutrze. W zasadzie tylko po to by upewnić
    się czy jest to 5% czy 1%.

    Ale też zdefiniujmy co to znaczy pochmurnie. Bo od tego wynik
    może różnić się nawet kilka razy. 100% niskich grubych chmur. Ale
    czy takich że o 12 jest szaro?

    Zbyszek
    PGP key: 0xC62E926B

  • 5. Data: 2017-11-26 22:12:11
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-11-26 o 21:31, Zbynek Ltd. pisze:
    aiczne/mw-green-power/mwg-10/

    > Na równiku i kilometr nad ziemią ;-)

    > Mam inne ogniwo. 2,5W. Mocy przy pochmurnym niebie jest taka, że nie
    > opłaca się go wyjmować z bagażu. Nie wiem ile jej jest wtedy. Może 5%
    Ktoś się chwalił na grupie budowlanej, że był parę dni temu u kolegi
    który zainwestował w panele słoneczne 10KW, było pochmurno i ogniwa mu
    dawały 500W, więc to Twoje 5% się zgadza :)

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 6. Data: 2017-11-30 13:37:41
    Od: "gienek" <nielubie@spamu>

    "Zbynek Ltd."
    > Ale też zdefiniujmy co to znaczy pochmurnie.

    Pochmurnie to tak jak dziś nad praktycznie większości terytorium Polski.
    Tylko w rozważaniu wyłączamy padający śnieg.
    A w uproszczeniu zakładamy typowy jesienny dzień, bez czarnych chmur, gdzieś
    wysoko niebo całe zaszyte rozrzedzonymi (a nie jakieś tam kłęby nisko
    latające) jednolitymi na biało chmurami (takie szare jesienne "mleko" na
    niebie, nie widać grama niebieskiego nieba, ani nawet obrysu słońca za tą
    warstwą), że słońca przez nie w ogóle nie widać, ale NIE jest czarno jak
    przed wielką burzą, że o 12 w południe robi się wieczór.
    Czyli uważasz, że wtedy takie ogniwko tylko 5% swojej mocy odda?
    Czyli co z 500mA zrobi się tylko 25mA? To bida wielka!

  • 7. Data: 2017-12-01 14:15:39
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    gienek napisał(a) :
> [...]
    > wysoko niebo całe zaszyte rozrzedzonymi (a nie jakieś tam kłęby nisko

    Aaaa, to takie lekkie zachmurzenie. Nie pochmurno.

    Zbyszek
    PGP key: 0xE09DDDC1

  • 8. Data: 2017-12-01 14:23:25
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Janusz napisał(a) :

    > Ktoś się chwalił na grupie budowlanej, że był parę dni temu u kolegi
    > który zainwestował w panele słoneczne 10KW, było pochmurno i ogniwa mu
    > dawały 500W, więc to Twoje 5% się zgadza :)

    No i właśnie po to mi definicja "pochmurno" bo dla jednego to parę
    chmurek na niebie, a dla mnie 100% pokrycia niskimi chmurami.
    I w tym drugim środowisku pomiar z dziś to 1 promil mocy nominalnej.
    I to kierując na jaśniejszą stronę nieba. Z ciemniejszej połowa
    tego. Powerbank, a jakże, sygnalizuje ładowanie, nawet w tym drugim
    przypadku, ale widać jakie ono jest.
    Moc sprawdziłem na nominalnym rezystorze.

    Czyli dzisiaj z 10kW osiągnąłbym moc 10W przy optymalnie ustawionych
    panelach :-D

    Zbyszek
    PGP key: 0xE09DDDC1

  • 9. Data: 2017-12-01 18:26:00
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 01 Dec 2017 14:23:25 +0100, "Zbynek Ltd."
    <s...@p...onet.pl> wrote:
    > Czyli dzisiaj z 10kW osiągnąłbym moc 10W przy optymalnie
    > ustawionych
    > panelach :-D

    Nie, to co pisałem o znajomym osiągającym 500W z 9kW instalacji to
    było przy 100% zachmurzenia. Słońca nie było w ogóle widać wtedy.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2017-12-01 19:31:29
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-11-23 o 14:35, gienek pisze:

> [...]
    > mu skąd dostarczać.
    > Przez tydzień wyciąga to z akumulatora jakieś 2,5Ah.

    Wiesz? Ja bym sugerował Ci inne podejście. Jeśli przez tydzień wyciąga
    to 2.5Ah i robi to różnicę dla akumulatora, to kup nowy akumulator.

    Jeśli natomiast zacznie to wpływać na możliwość odpalenia auta po 10ciu
    tygodniach postoju - to sprzedaj auto bo jest Ci ono niepotrzebne.

    Już nie wspomnę o tym, że przestoje po 2 tygodnie nie tylko źle na
    elektrykę wpływają (bo to pikuś) ale i na mechanikę auta.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek