    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Gąbka przewodząca 2d
    Date: Fri, 10 Aug 2018 12:06:27 +0200

    Cześć.

    W starych i nowych programatorach z wyższej półki widuje ten sam patent.
    Zamiast mechanicznych styków dotykających nóg układów mamy gąbkę
    przewodzącą.

    Zgaduje że gąbka składa się z izolującego wypełniacza i pionowych
    przewodzacych włókien.

    Ma to o tyle ciekawy bajer że można połozyć na tym układ BGA z kulkami i
    bez i działa dobrze za każdym razem.

    Można gdzieś ta gąbkę kupić? Nie znam nazwy angielskiej.

    Zauważyłem że jest sporo programatorów specjalizowanych pod konkretne
    uklady zrobilnych tak że wytrawiona jest płytka PCB, na niej gąbka a
    potem jakiś plastik centrujący układ dokładnie nad padami. Zastanawiam
    się czy czegoś takiego nie zrobić samodzielnie. Wątpie żeby mi się udało
    idealnie, ale jako że wzbogaciłem się o drukarke 3D to problem wykonania
    docisku i centrowania stal się łatwiejszy i ... może?

    Brakujący element układanki to ta gąbka.