  • 1. Data: 2016-02-09 13:20:06
    Temat: Gdzie powinna być wyciągarka?
    Od: WW <w...@v...pl>

    Witam

    Mam pytanie do znawców tematu.
    Gdzie powinna być zamontowana wyciągarka w samochodzie poruszającym się
    czasem w trudnym terenie?
    Odpowiedź wydaje się oczywista na pierwszy rzut oka, bo wszystkie
    samochody mają ją z przodu.
    Czy na pewno?
    Moim zdaniem jest to wpływ samochodów przygotowanych do rajdów typu
    off-road. Tam jest ona z przodu, bo celem zawodnika jest jechać do
    przodu za wszelka cenę.
    Jednak w normalnym użyciu wydaje mi się, że jeśli samochód w coś wjechał
    lub się zakopał, to rozsądniej jest wyciągać go do tyłu. Wszak mamy
    pewność, że w tym kierunku możliwość jazdy będzie się polepszała z
    każdym metrem. Natomiast, nie wiemy, jak daleko do przodu sięga błoto
    czy kopny piach, w którym ugrzęźliśmy.
    Przykładowo, jednostki pływające ściąga się z mielizn zawsze w kierunku,
    z którego na mieliznę wpłynęły, bo wiadomo, że tam woda jest coraz głębsza.
    Są jeszcze pojazdy wojskowe, ale tam działają one w grupie i wyciągarka
    z przodu jest zasadna, bo kolejny pojazd wyciąga do tyłu tego, który
    ugrzązł.

    Podsumowując, wydaje mi się, że w samochodach użytkowych sprężarka
    powinna być raczej z tyłu a nie z przodu.

    Mam racje czy się mylę?

    Pozdrawiam
    WW

  • 2. Data: 2016-02-09 13:34:07
    Temat: Re: Gdzie powinna być wyciągarka?
    Od: Agent0700 <k...@w...pl>

    W dniu 2016-02-09 o 13:20, WW pisze:
    > Witam

    > Podsumowując, wydaje mi się, że w samochodach użytkowych sprężarka
    > powinna być raczej z tyłu a nie z przodu.

    Montuj wciągarkę z przodu a sprężarkę z tyłu :-)

    A tak na poważnie to jak jeździsz to sam powinieneś wiedzieć w którą
    stronę Ci wygodniej.

    Jacek

  • 3. Data: 2016-02-09 13:47:57
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > czasem w trudnym terenie?
    > Odpowiedź wydaje się oczywista na pierwszy rzut oka, bo wszystkie

    Chyba mało samochodów widziałeś.
    Wyprawówki mają często dwie wyciągarki, zarówno z przodu jak i z tyłu:

    http://mudmania4x4.com.pl/oferta2.html
    http://mudmania4x4.com.pl/oferta6.html

    > Czy na pewno?
    > Moim zdaniem jest to wpływ samochodów przygotowanych do rajdów typu
    > off-road. Tam jest ona z przodu, bo celem zawodnika jest jechać do
    > przodu za wszelka cenę.

    Nie myl samochodów przeprawowych z wyprawowymi czy rajdowymi.

> [...]
    > pewność, że w tym kierunku możliwość jazdy będzie się polepszała z
    > każdym metrem. Natomiast, nie wiemy, jak daleko do przodu sięga błoto

    Taaa, oczywiście.
    Możesz do tyłu choćby w Trasie Transfogarskiej. Ale już głębiej w
    Rumunii czy jakiejś Bułgarii, to musiałbyś się cofać czasem
    kilkadziesiąt kilometrów, aby móc choćby zawrócić.

    Poczytaj np. Romualda Koperskiego "Pojedynek z Syberią".

> [...]
    > ugrzązł.
    >
    > Podsumowując, wydaje mi się, że w samochodach użytkowych sprężarka
    > powinna być raczej z tyłu a nie z przodu.

    A takie np. Pajero II ma dwie sprężarki :)
    Drugą do siłownika blokady tylnego mostu.

    Sprężarkę dajesz tam, gdzie jest miejsce, i gdzie masz dojście do snorkela.

    > Mam racje czy się mylę?

    Pojedź na jakiś zlot 4x4. Popatrz, popytaj - tam są ludzie, którzy
    potrafią cię zagadać "na śmierć" ;)
    W pozytywnym sensie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2016-02-09 14:05:37
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2016-02-09 o 13:20, WW pisze:

    > Mam racje czy się mylę?

    Mylisz się.

    Pojazdy przygotowane profesjonalnie do offroadu mają dwie wyciągarki.
    Z przodu i z tyłu. A kierunek wyciągania nie zależy od kierunku
    jazdy tylko od umiejscowienia punktów do których możesz się przypiąć.

    Istnieje oczywiście jeszcze kotwica ale jej użyteczność jest
    mocno teoretyczna, mało kto o niej wie a jeszcze mniej z niej
    korzysta.

    Kolejna sprawa to wiele samochodów terenowych tak naprawdę jest
    bulwarówkami. A wyciągarka o zawrotnym uciągu tony dwieście
    (w pojeździe ważącym dwie tony) jest tylko i wyłącznie dekoracją.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2016-02-09 15:35:59
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-02-09 o 14:05, RadoslawF pisze:

> [...]
    >
    > Istnieje oczywiście jeszcze kotwica ale jej użyteczność jest
    > mocno teoretyczna, mało kto o niej wie a jeszcze mniej z niej

    Tylko w mocno sprzyjających warunkach.
    Pożyczyłem kiedyś do testów kotwicę pasową, taką:
    http://kotwicepasowe.pl/

    ale przez rok czasu jakoś nie było okazji (a może chęci?) aby z niej
    skorzystać.

    > Kolejna sprawa to wiele samochodów terenowych tak naprawdę jest
    > bulwarówkami. A wyciągarka o zawrotnym uciągu tony dwieście
    > (w pojeździe ważącym dwie tony) jest tylko i wyłącznie dekoracją.

    Jest w Zakopanem jeden facet. Ma GRY60. Raz na jakiś czas, w lecie, przy
    dobrej pogodzie rozrabia w wiadrze błoto z wodą, chlapie tym auto i
    przejeżdża przez miasto :P

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2016-02-09 17:22:48
    Od: WW <w...@v...pl>

    W dniu 2016-02-09 o 13:47, Adam pisze:

    > Chyba mało samochodów widziałeś.
    > Wyprawówki mają często dwie wyciągarki, zarówno z przodu jak i z tyłu:

    W takim wypadku dyskusja jest akademicka.

    > http://mudmania4x4.com.pl/oferta2.html
    > http://mudmania4x4.com.pl/oferta6.html

    Znacznie częściej widzi się samochody z jedną wyciągarką z przodu, stąd
    pytanie.

    Pozdrawiam
    WW

  • 7. Data: 2016-02-09 17:23:50
    Od: WW <w...@v...pl>

    W dniu 2016-02-09 o 13:34, Agent0700 pisze:
    > Montuj wciągarkę z przodu a sprężarkę z tyłu :-)
    >
    > A tak na poważnie to jak jeździsz to sam powinieneś wiedzieć w którą
    > stronę Ci wygodniej.

    Dopiero zaczynam i chciałem się poradzić doświadczonych kolegów.

    WW

  • 8. Data: 2016-02-09 17:26:56
    Od: WW <w...@v...pl>

> [...]
    >
    > Istnieje oczywiście jeszcze kotwica ale jej użyteczność jest
    > mocno teoretyczna, mało kto o niej wie a jeszcze mniej z niej

    Samochody do zawodów wykluczyłem, bo tu zastosowanie wyciągarki z przodu
    jest zasadne.

    > Kolejna sprawa to wiele samochodów terenowych tak naprawdę jest
    > bulwarówkami. A wyciągarka o zawrotnym uciągu tony dwieście
    > (w pojeździe ważącym dwie tony) jest tylko i wyłącznie dekoracją.

    To się zgadzam.
    Wyciągarka, jeśli ma spełnić swoje zadanie, powinna mieć uciąg
    przekraczający wagę samochodu. Swoja drogą ciekawe o ile?

    Pozdrawiam
    WW

  • 9. Data: 2016-02-09 17:32:27
    Od: WW <w...@v...pl>

    W dniu 2016-02-09 o 15:35, Adam pisze:

    > Jest w Zakopanem jeden facet. Ma GRY60. Raz na jakiś czas, w lecie, przy
    > dobrej pogodzie rozrabia w wiadrze błoto z wodą, chlapie tym auto i
    > przejeżdża przez miasto :P

    To się z Tobą zgadzam. Wyciągarki montowane dla lansu mogą być
    gdziekolwiek, bo i tak do niczego innego nie służą.
    Mnie chodzi o prawdziwe wyciągarki, pozwalające wyciągnąć samochód z
    kłopotów i to nie na zawodach a w normalnym użytkowaniu.

    Pozdrawiam
    WW

  • 10. Data: 2016-02-09 21:52:14
    Od: "Wiwo" <nic_tu_nie_ma@po_czta.pl>

    Użytkownik "WW" <w...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Moim zdaniem jest to wpływ samochodów przygotowanych do rajdów typu
    > off-road. Tam jest ona z przodu, bo celem zawodnika jest jechać do przodu

    Cywilnym samochodem nie ładujesz się w trudny teren, który ciągnie się
    kilkadziesiąt czy kilkaset metrów do przodu, bo nawet mając wyciągarkę -
    polegniesz. W zwykłym samochodzie wyciągarka służy do tego, żeby wyciągnąć
    się z koleiny, czy większej kałuży, ze świadomością, że dalej droga jest w
    miarę przejezdna. W przeciwnym wypadku szukasz innej drogi.
    Wg Twojej teorii, cywilem wbijasz się do przodu ile się da, a jak już
    stanie, to podpinasz tylną wyciagarkę i wyciągasz się do tyłu. Uwierz mi,
    przy takim podejściu do tematu, ta wyciągarka i tak Ci nie pomoże. Miej przy
    sobie telefon i numer do rolnika z dobrym traktorem w pobliżu... ;-)

> [...]
    > metrem. Natomiast, nie wiemy, jak daleko do przodu sięga błoto czy kopny

    Jeśli nie wiemy, to nie wjeżdżamy. Nie cywilnym samochodem. Rozpoznanie
    bojem wcześniej czy później kończy się spektakularną porażką.

    > Mam racje czy się mylę?

    Ktoś już Ci napisał, ale ja powtórzę. Podjedź na jakiś rajd, popatrz jak
    ludzie jeżdżą, popatrz jak samochody się zachowują po zakopaniu, popatrz jak
    kierowcy i piloci sobie z tym radzą, pogadaj z nimi i wtedy zrozumiesz jakie
    błędy popełniasz w swoich założeniach.

    Wiwo