  • 1. Data: 2014-05-26 14:30:42
    Temat: Generator pary
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Witam.

    Pytanie dotyczy elektrod generatora pary.
    Sprzet wyglada w ten sposob
    http://www.lillnord.com/international/spare_parts_pg
    _100/steam-generator/220/
    W srodku sa elektrody niklowe
    http://www.lillnord.com/international/spare_parts_pg
    _100/steam-generator/230/

    Po podaniu napiecia, na ksztalt zapewne takiego samego procesu jak przy
    gotowanu wody zyletkami, uzyskuje sie pare wodna.

    Elektrody nie sa wieczne i z czasem nic z nich nie zostaje.

    I teraz, z jakiego wzgledu wykonane sa one jak na stronie jest napisane z
    niklu?
    Jedna rzecz to zapewnie odpornosc na utlenianie w warunkach w jakich to
    pracuje, a inne?

    I dlaczego nierdzewka nie jest dobra do zastapienia nia elektrod niklowych?
    Czy moze miec to zwiazek zawartoscia chromu a ten przy elektrolizie wytwarza
    szkodliwe zwiazki?

    pzdr
    Tmek

  • 2. Data: 2014-05-26 15:33:07
    Temat: Re: Generator pary
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 26 maja 2014 14:30:42 UTC+2 użytkownik Tmek napisał:
> [...]
    >
    > Czy moze miec to zwiazek zawartoscia chromu a ten przy elektrolizie wytwarza

    Przy prądzie przemiennym elektroliza nie występuje. Miałem kiedyś fabryczny czajnik
    żyletkowy produkcji ZSRR. Używany był bardzo często. Kilkanaście razy dziennie przez
    kilka lat. Jedyna pojawiająca się usterka to było osadzanie się kamienia na
    elektrodach. Im grubsza warstwa tym gorzej grzał wody. Nie wiem z czego były
    elektrody. Magnes ich nie przyciągał. Komuś się taka grzałka bardzo spodobała i
    zrobił elektrody z 304. Działało ale elektrody korodowały bo robiły się w nich wżery.
    elektrody korodowały bardzo wolno. Zrób z kwasówki i za jakiś czas będziesz wiedział
    czy się nadają. Doświadczenie jest miarą poznania świata. Skąd pomysł żeby z
    nierdzewki robić elektrody?

  • 3. Data: 2014-05-26 15:39:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tmek" napisał w wiadomości
    >Pytanie dotyczy elektrod generatora pary.
    >Sprzet wyglada w ten sposob
    >http://www.lillnord.com/international/spare_parts_p
    g_100/steam-generator/220/
    >W srodku sa elektrody niklowe

    No no, ryzykanty. Przepisy dopuszczaja grzanie w taki sposob ? I
    narazenie na porazenie elektryczne ?

    >I teraz, z jakiego wzgledu wykonane sa one jak na stronie jest
    >napisane z niklu?
    >Jedna rzecz to zapewnie odpornosc na utlenianie w warunkach w jakich
    >to pracuje, a inne?

    Cena. utleniajace wlasciwosci wody w elektrolizie sa spore, odporne
    elektrody to platyna, zloto ... ale nikiel najtanszy :-)

    >I dlaczego nierdzewka nie jest dobra do zastapienia nia elektrod
    >niklowych? Czy moze miec to zwiazek zawartoscia chromu a ten przy
    >elektrolizie wytwarza szkodliwe zwiazki?

    A to nie wiem, ale podejrzewam ze nierdzewka pod pradem po prostu
    rdzewieje :-)

    J.

  • 4. Data: 2014-05-26 16:44:12
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik J.F napisał:
    _100/steam-generator/220/

    > No no, ryzykanty. Przepisy dopuszczaja grzanie w taki sposob ? I
    > narazenie na porazenie elektryczne ?

    Przy poprawnym podłączeniu PE do obudowy? A jak niby działają wszystkie
    ogrzewacze przepływowe? Jeden w drugi - buzuła.

    --
    Darek

  • 5. Data: 2014-05-26 20:09:37
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    ps.com...

[...]

    Jak znalazlem a propo procesu zyletkowego, jak sam tez pisales w przypadku
    stali kwasoodpornej, nastepuje korozja i przenikanie skaldnikow stopu do
    wody.

    "woda zagotowana tą metodą jest stosunkowo niesmaczna, gdyż podczas procesu
    gotowania następuje elektroliza wody i utlenianie elektrod, co za tym idzie
    do roztworu wprowadzane są jony żelaza, a w przypadku stosowania stali
    nierdzewnej również jony dodatków stosowanych do produkcji stali nierdzewnej
    (chromu, niklu, bądź wanadu)"
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Buzała

    W 304 chromu 20%, niklu 10%, do tego wanad 2%.

    Tmek

  • 6. Data: 2014-05-26 22:40:21
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Tmek napisał:
> [...]
    > nierdzewnej również jony dodatków stosowanych do produkcji stali nierdzewnej

    Przy 50 Hz niestety tak jest - jeszcze trochę elektrolizy zdąży się pojawić.

    --
    Darek

  • 7. Data: 2014-05-26 23:27:27
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 26 maja 2014 20:09:37 UTC+2 użytkownik Tmek napisał:
> [...]
    >
    > stali kwasoodpornej, nastepuje korozja i przenikanie skaldnikow stopu do
    >
    > wody.
    >

    > "woda zagotowana t? metod? jest stosunkowo niesmaczna, gdy? podczas procesu
    >
    > gotowania nast?puje elektroliza wody i utlenianie elektrod, co za tym idzie
    >
    > do roztworu wprowadzane s? jony ?elaza, a w przypadku stosowania stali
    >
    > nierdzewnej r?wnie? jony dodatk?w stosowanych do produkcji stali nierdzewnej
    >
    > (chromu, niklu, b?d? wanadu)"
    >
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Buza?a
    >

    > W 304 chromu 20%, niklu 10%, do tego wanad 2%.

    Pierdolą w tej Wikipedii jak potłuczeni. Wiele lat korzystałem z czajnika buzały.
    Woda z takiego czajnika niczym się nie różniła od gotowanej w zwykłym czajniku.
    Identyczny smak herbaty i kawy. U mnie jakoś korozja nie występowała. Po
    odkamienieniu elektrody zawsze wyglądały jak by 10 minut temu z fabryki wyszły. Stal
    304 to najtańszy gatunek stali kwasoodpornej. Są stale kwasoodporne o kilka klas
    lepsze od 304.

  • 8. Data: 2014-05-26 23:30:13
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 26 maja 2014 22:40:21 UTC+2 użytkownik Dariusz K. Ładziak
    napisał:

    > Przy 50 Hz niestety tak jest - jeszcze trochę elektrolizy zdąży się pojawić.
    >

    > --
    >
    > Darek

    Dlaczego niestety. W wytwornicy pary do żelazka w niczym nie będzie to przeszkadzało.
    W podgrzewaczu przepływowym też nie. To po co się zastanawiać nad pierdołami.

  • 9. Data: 2014-05-27 12:09:48
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    ps.com...
> [...]

    > wyszły. Stal 304 to
    > najtańszy gatunek stali kwasoodpornej. Są stale kwasoodporne o kilka klas

    Zaraz, zaraz. W ruskim czajniku pisales ze miales elektrody z
    niemagnetycznego metalu, ktorego czas i korozja nie ruszala. Wiec to nie
    byla zwykla kwasowka, a tekst z wiki tyczy sie kwasowki.

  • 10. Data: 2014-05-27 12:42:15
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 27 maja 2014 12:09:48 UTC+2 użytkownik Tmek napisał:
> [...]
    >
    > niemagnetycznego metalu, ktorego czas i korozja nie ruszala. Wiec to nie
    >
    > byla zwykla kwasowka, a tekst z wiki tyczy sie kwasowki.

    Stali kwasoodpornych jest jak psów. Ktoś zrobił z 304 i długim czasie zrobiły się
    wżery. Blachę kupował w sklepie czyli nie wiadomo czy to było 304 od Kruppa czy z
    huty w Ciong Cing. I pomimo że do pieca wrzucono wszystkie wymagane składniki w
    odpowiednich proporcjach to nie zaoszczędzono na dokładnym wymieszaniu. Korozja
    wżerowa powstaje również na skutek niejednorodności lub zanieczyszczenia stopów.