  • 1. Data: 2014-09-20 12:55:18
    Temat: Generator prostokata z sinusa - dziwne zachowanie
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Czesc,

    Jest taki projekt:

    http://sound.westhost.com/project22.htm

    Zrobilem sobie ten generator. Sinusa generuje bardzo ladnie, ale prostokat
    jest dziwny. Zamiast 74C14 uzylem 4584 i na wyjsciu ukladu (przed
    rezystorem 10k - ja zastosowalem 2x27k rownolegle, bo nie mialem akurat
    pod reka 10k, wiec jest 13.5k) jest wzorowy prostokat od 0 do 12V, ale za
    rezystorem (ktory wchodzi na potencjometr 10k i przez 10uF na baze BC549 w
    ukladzie "level control", niestety nie ma numerow elementow wiec musze je
    opisywac wartosciami) prostokat jest dziwny - stan wysoki to 0V, a
    niski... minus kilkaset mV (nie mierzylem dokladnie, ale moge zmierzyc).
    Przez to na wyjsciu sygnal jest podobny.

    Co moze byc nie tak?

    --
    SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2014-09-20 14:57:55
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 20.09.2014 12:55, Gof wrote:
> [...]
    > niski... minus kilkaset mV (nie mierzylem dokladnie, ale moge zmierzyc).
    > Przez to na wyjsciu sygnal jest podobny.

    A ten BC549 we wzmacniaczu wyjściowym sprawny i dobrze wlutowany?

    Jakub Rakus

  • 3. Data: 2014-09-20 14:58:22
    Od: RR <m...@w...pl>

    W dniu 20.09.2014 o 12:55, Gof pisze:

> [...]
    > niski... minus kilkaset mV (nie mierzylem dokladnie, ale moge zmierzyc).
    > Przez to na wyjsciu sygnal jest podobny.

    A jesteś pewien, że to są opory 27 k, a nie 270 k? Bo poziom pasuje.

    --
    rry

  • 4. Data: 2014-09-20 15:17:20
    Od: RR <m...@w...pl>

    W dniu 20.09.2014 o 14:58, RR pisze:

    > A jesteś pewien, że to są opory 27 k, a nie 270 k? Bo poziom pasuje.

    Tzn, gdyby wypadkowa oporność była równa 135 k, to amplituda sygnału na
    potencjometrze wynosiłaby kilkaset miliwoltów. Tak jak zmierzyłeś.

    --
    rry

  • 5. Data: 2014-09-20 19:10:52
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    RR <m...@w...pl> wrote:

    > A jesteś pewien, że to są opory 27 k, a nie 270 k? Bo poziom pasuje.

    Jestem - po paskach i dodatkowo zmierzone.

  • 6. Data: 2014-09-20 19:12:03
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Jakub Rakus <s...@o...pl> wrote:

    > A ten BC549 we wzmacniaczu wyjściowym sprawny i dobrze wlutowany?

    Sprawdze, dzieki. Ale jakby nie byl, to amplituda sinusa nie bylaby na
    podobnym poziomie? Sinus na wyjsciu jest OK...

  • 7. Data: 2014-09-20 21:17:03
    Od: RR <m...@w...pl>

    W dniu 20.09.2014 o 19:10, Gof pisze:

    > Jestem - po paskach i dodatkowo zmierzone.

    W takim razie fałszywy trop. Coś jednak musi tłumić sygnał za
    rezystorem. Przesunięcie "w stronę minusa" można tłumaczyć asymetrią
    tego prostokąta, ale tak małą amplitudę?
    Zerknij, czy punkt pracy wtórnika jest zbliżony do tego na rysunku:
    http://pokazywarka.pl/o0nsqt/
    (niebieska czcionka)
    Swoją drogą ten wtórnik w symulacji generuje oscylacje; zwykły już nie.

    --
    rry

  • 8. Data: 2014-09-21 03:56:50
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 20 września 2014 12:55:18 UTC+2 użytkownik Gof napisał:
> [...]
    >
    > niski... minus kilkaset mV (nie mierzylem dokladnie, ale moge zmierzyc).
    >
    > Przez to na wyjsciu sygnal jest podobny.

    Z tego co opisujesz przed i po poradach kolegów wszystko wydaje się być OK, ale jak
    praktyka pokazuje niestety nie jest. No to ja dorzucę swoje 3 grosze. Nie raz, nie
    dwa miałem podobne zgryzy. Układ zrobiłeś na porządnym PCB, czy na tzw. "pająku"?
    Jeżeli jest to "pająk", to możesz mieć chece na pętlach prądowych, zwarciach,
    niedolutach i diabli wiedzą gdzie jeszcze.. No i jeszcze w przypadku "pająka"
    wartości R/C też należy zweryfikować o "pajęczynę". A to nie jest proste, wręcz
    niemożliwe od strony praktycznej.

    Daj fotę tego bałaganu.

  • 9. Data: 2014-09-21 12:44:34
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    s...@g...com wrote:

    > Z tego co opisujesz przed i po poradach kolegów wszystko wydaje się być
    > OK, ale jak praktyka pokazuje niestety nie jest.

    Hej,

    Przejrzałem to wszystko jeszcze raz, pomierzyłem i wiem co było nie tak...
    baran z Allegro zamiast potencjometru 10k przysłał mi 1k, a drugi baran
    (ja) wlutował bez sprawdzania... znalazłem w szpargałach potencjometr 22k,
    z nim już jest OK.

    Inna sprawa, że układ wydaje się być nie do wyregulowania - tzn. musiałem
    wyprowadzić potencjometr 500R na zewnątrz (dałem ten 1k, który mi został),
    bo jak skalibrowałem na wysokim zakresie, to na niskim było źle i na
    odwrót...

    > 3 grosze. Nie raz, nie dwa miałem podobne zgryzy. Układ zrobiłeś na
    > porządnym PCB, czy na tzw. "pająku"?

    Większość na PCB, część na pająku (np. kondensatory od razu przy
    przełączniku 1z4 i to od razu do potencjometrów - w liczbie mnogiej, bo
    zamiast jednego podwójnego do regulacji częstotliwości dałem dwa podwójne
    - "coarse" i "fine").