  • 1. Data: 2015-04-28 17:41:58
    Temat: Generator termostatyzowany Omig OCXO-5, sekcja zwłok, układ hybrydowy do identyfikacji
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    W poczciwym generatorze termostatyzowanym OCXO-5 produkcji Omig siedzi sobie
    7-nóżkowy układ hybrydowy o oznaczeniu - jak dobrze odczytałem - Zo2052 lub
    Z02052 (?) a może Zo2o52 (?)
    Ktoś wie co to konkretnie jest i jakiś dokument to tej hybrydy?
    To coś takiego:
    http://i.imgur.com/guIpJ8q.jpg

    Pisałem kiedyś w sprawie tego generatora do OMIGU i dziwnym trafem, do niego
    nie mają żadnej dokumentacji (prócz takiej tabelki w pdf gdzie jest
    zestawienie kilku ich TCXO, GWM-5-1, OCXO-5 i Hiacynta) - zero konkretów.
    Co ciekawe do starszego (niby gorszego) jego brata, czyli GWM-5-1 jest pełna
    dokumentacja książeczkowa wraz ze schematem, a do OCXO-5 nic nie posiadają.
    Spalili czy jak?
    Stąd też trudno wydedukować co to może być konkretnie ten układ hybrydowy -
    jeżeli chodzi o jego zawartość.
    Świta mi, że to może być coś z gatunku hybrydy jaką widać na schemacie,
    który dołączono w rozdziale, w którym opisywano generatory w termostatach, w
    książce
    "Rezonatory i generatory kwarcowe" Barbara Gniewińska, Czesław Klimek WKŁ
    1979r.

  • 2. Data: 2015-04-28 18:20:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >odczytałem - Zo2052 lub Z02052 (?) a może Zo2o52 (?)
    >Ktoś wie co to konkretnie jest i jakiś dokument to tej hybrydy?

    Hm, wyglada na 1989 ... Dolam, czy sami juz opanowali technike ?
    Na pomoc Dolamu bym juz nie liczyl ...

    >Co ciekawe do starszego (niby gorszego) jego brata, czyli GWM-5-1
    >jest pełna dokumentacja książeczkowa wraz ze schematem, a do OCXO-5
    >nic nie posiadają. Spalili czy jak?

    Zaginela w pomroce dziejow.
    Zreszta ... czas isc z czasem, postepem, osiagnieciami ... nie mamy
    tej dokumentacji, mozemy za to polecic aktualny wyrob :-)

    J.

  • 3. Data: 2015-04-28 18:24:53
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-04-28 o 17:41, jedrek pisze:
> [...]
    > termostatach, w książce
    > "Rezonatory i generatory kwarcowe" Barbara Gniewińska, Czesław Klimek
    Pewnie to będzie typowa hybryda z tamtych czasów, trochę oporników
    naniesionych bezpośrednio na płytce ceramicznej do tego kilka
    tranzystorów smd wlutowanych albo przy wcześniejszych struktury
    tranzystorów przyklejone do płytki i połączone drucikami.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 4. Data: 2015-04-28 18:51:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan janusz_k napisał:

> [...]
    [...]
> [...]
    > tranzystorów smd wlutowanych albo przy wcześniejszych struktury
    > tranzystorów przyklejone do płytki i połączone drucikami.

    Albo na szkle. To zdaje się OMIG robił hybrydy na płytkach szklanych,
    co już było mniej typowe. Ścieżki i oporniki nanoszone chemicznie,
    czy też napylane. Nazywano je "cienkowarstwowymi", w odróżnieniu od
    "grubowarstwowych" z sitodruku. Tę z obrazka można o to podejrzewać
    -- widziałem podobne, w środku szklane. Grubowarstwowe robił TELPOD.
    Ludzie z Telpodu dalej to robią w swojej firmie, oferują ceramiczne
    PCB do współczesnych układów.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2015-04-28 20:32:23
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    > [...]
    >
    > Albo na szkle. To zdaje się OMIG robił hybrydy na płytkach szklanych,
    Szklanych nie widziałem tylko ceramiczne.

    > co już było mniej typowe. Ścieżki i oporniki nanoszone chemicznie,
    Dokładnie.

> [...]
    > -- widziałem podobne, w środku szklane. Grubowarstwowe robił TELPOD.
    > Ludzie z Telpodu dalej to robią w swojej firmie, oferują ceramiczne
    Nie tylko oni, taką płytkę ceramiczną mam w starym piecu gazowym
    viessmann-a,
    cała logika pieca jest na tym zrobiona, a obecnie spotykam takie w
    falownikach jako oporniki ładowania baterii kondesatorów.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 6. Data: 2015-05-07 10:50:32
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    Dolam wykluczył, że to ich hybryd. Stwierdzili, że ich to były HLY, HLA.
    Dolam ma plusa, że odpisuje na maile i to szybko - bardzo dobra wizytówka
    firmy!
    W Dolamie (dziś to www.pitow.wroc.pl/) zasugerowano, że to może Telpod
    wykonał.
    Napisałem do DZIADÓW! z Telpodu, który obecnie jest w... Skawinie... bo na
    Lipowek w KRK zrobili sobie muzeum (braci starszych w wierze) z fabryki...
    Nawet doktory nie raczą odpisać, bo skrobnąć 3 zdania w odpowiedzi na moje
    pytanie, to przecież 10h ciężkiej pracy... Nie poważam. Z takim podejściem
    do detalistów nie dziwi nic, że ich szlag trafił. W końcu lepsze tysiące
    detalistów mieć za klienta niż jednego wielkiego hurtowego molocha, który
    jutro może paść i będzie trzeba produkcję zwijać.
    Sam zaś omig też detalistów ma w głębokim poważaniu. Tam nikt nic nie wie,
    może coś mają w archiwach papierowych w piwnicy, ale jak stwierdził rozmówca
    jak ktoś zapłaci 7 zer to można coś szukać... Podali kontakt do człowieka,
    który ponoć brał udział w tym projekcie, ale póki co brak odzewu. Więc jak
    dla mnie pozamiatane.
    Nastała era, że jak coś polskie to w błoto wyp... bo to złe było.
    To, że czegoś już nie ma w obiegu to nie znaczy, że nic nie należy mieć do
    tego czegoś.
    Pracując na różnych serwisach mimo, że nie oferowaliśmy już danego produktu
    od lat zawsze w teczce były zebrane papiery, opisy, schematy do urządzenia
    gdyby ktoś któregoś dnia zwrócił się z pytaniem o muzealny produkt. Dla mnie
    to zawsze jest wizytówka firmy, mamy coś do powiedzienia na temat staroci
    również, a nie że czeski film...
    Tym bardziej, że to był jak dla mnie ich flagowy produkt w tamtych czasach.
    Zapewne dzisiejsze takie "odrodzone" firmy to ludzie z nadania jak w rządzie
    "polskim" czy wszelakich budżetowych instytucjach i nikt nic nie wie...

  • 7. Data: 2015-05-07 11:03:38
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    jedrek wrote:

    > W poczciwym generatorze termostatyzowanym OCXO-5 produkcji Omig siedzi
    > sobie 7-nóżkowy układ hybrydowy o oznaczeniu - jak dobrze odczytałem -
    > Zo2052 lub Z02052 (?) a może Zo2o52 (?)

    A wiesz może, czemu generator padł? Na oko wygląda na zrobiony
    porządnie, elektrolitów nie zawiera, a rok 1989 tak strasznie
    dawno temu nie był... Mieliśmy tu kilka wątków o niezawodności
    długoterminowej i w tym kontekście pytam.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2015-05-07 16:39:28
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    "Piotr Wyderski"

    > A wiesz może, czemu generator padł?

    Generator śmiga, nazwałem go zwłokami, bo stara konstrukcja :)
    Chciałem po prostu coś więcej się dowiedzieć o tej konstrukcji i na jej
    podstawie móc zrobić coś podobnego na piechotę bez termostatu.
    W starych wykazach papierowych z początku lat 90 układów hybrydowych telpodu
    nic nie widzę podobnego.
    Umarli już wszyscy ludzie, którzy coś wiedzieli na temat polskich produktów?
    Tajemnica tego generatora zabrana do grobu? Smutna rzeczywistość, w końcu to
    nie procesor z 40mln tranzystorów, żeby był problem z dostępnością schematu.

  • 9. Data: 2015-05-07 21:04:42
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 07.05.2015 16:39, jedrek wrote:

> [...]
    > Tajemnica tego generatora zabrana do grobu? Smutna rzeczywistość, w
    > końcu to nie procesor z 40mln tranzystorów, żeby był problem z

    W pierwszej robocie wykopałem z tzw. szrotu licznik
    impulsów/częstotliwości, już nie pamiętam dokładnie jaki to był typ, ale
    na pewno jakaś solidna polska konstrukcja. Nikt go w warsztacie nie
    chciał "bo nie działał". Po sekcji okazało się, że komuś się przydał
    właśnie generator termostatyzowany, z dokumentacji wynikało, że były
    zamiennie używane jakieś dwa typy na 5MHz, zdaje się GWM.
    Zrobiłem sam taki generator z kwarcu i jakiegoś NANDa. Do podgrzewania
    kilka większych rezystorów, tranzystor, op-amp, termistor i parę
    oporników. Z cienkiej stalowej blaszki wyciąłem i powyginałem puszkę, i
    to z dekielkiem. Krawędzie zalutowałem. Działało. Teraz pewnie znowu się
    kurzy albo poszło na złom, bo już od roku w zakładzie siedzi syndyk.

    Jakub Rakus

  • 10. Data: 2015-05-07 21:37:28
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-05-07 o 10:50, jedrek pisze:
> [...]
    > Napisałem do DZIADÓW! z Telpodu, który obecnie jest w... Skawinie... bo
    > na Lipowek w KRK zrobili sobie muzeum (braci starszych w wierze) z
    Poratuje cię, cos takiego znalazłem na swoim dysku
    http://www.tinypic.pl/bdhbdhbmxmcg
    skopiuj, za kilka dni to usunę.
    Jak widzisz jest tu rozrysowana hybryda, popatrz na to i zobacz czy to
    twój generator.

    --
    Pozdr

    Janusz_K