  • 1. Data: 2017-12-13 14:04:44
    Temat: Ginie jeden z ostatnich bastionów tradycyjnego telefonu
    Od: s...@g...com

    ... i juz nawet nie mowie o tradycyjnej telefonii - bo ta juz dawno zostala
    zmarginalizowana. Ale nawet o zestawie voip+bramka+tradycyjny telefon.

    Jeszcze 10 lat temu telefon stacjonarny mial dla wiekszosci polskiego spoleczenstwa
    sens - rozmowy z komorek drogie, a jesli juz pakiety to wewnatrz sieci. Do pogaduszek
    - telefon stacjonarny. Takze i operatorzy komorkowi godzili sie z tym, zrownujac
    bardzo czesto w warunkach taryf oraz promocji polaczenia wewnatrzsieciowe ze
    stacjonarnymi.

    W momencie upowszechnienia sie nolimitow na komorkach wszystko sie zmienilo, a
    lezacemu dokopali operatorzy komorkowi wylaczajac poalczenia na stacjonarne z
    podstawowych wersji nielimitowanych pakietow.

    Posiadacze kablowego telefonu zaczeli rezygnowac lawinowo - smieszne wydaja sie w tym
    momencie prognozy roznych "madrych glow", ze "uslugi komorkowe zawsze beda drozsze od
    stacjonarnych, gdyz zawieraja wartosc dodana w postaci mozliwosci dotarcia do
    odbiorcy bez wzgledu na to, gdzie przebywa".

    Guzik prawda - komorki okazaly sie tansze, bo nie trzeba dbac o kabel, ktory
    sniedzieje, psuje sie itp. - to wszystko juz wiemy.

    Nadal jednak telefon stacjonarny - a przynajmniej numer stacjonarny - przydawal sie
    przy okazji kontaktow z zagranica. Obecnie pomalu i to sie zmienia. Polacy
    przebywajacy za granica kupuja polskie prepaidy i korzystaja. Na FUP tez sa sposoby -
    a Polak potrafi.

    Jeszcze tylko koszmarne ceny zwyklych, nieroamingowych polaczen miedzynarodowych z
    komorek na numery zagraniczne troszke uzasadniaja korzystanie z telefonu
    stacjonarnego (np. z voipa). To sie moze zmienic w kazdej chwili - wystarczy, ze
    jeden wiekszy operator obnizy koszty polaczen miedzynarodowych i pojdzie cala lawina.
    Takze i koszty roamingu poza "strefe euro" uzasadniaja jeszcze korzystanie z
    rozwiazan voipowych.

    No i co tam jeszcze zostalo, oprocz hobbystyki i przywiazania do tradycji - wzgledy
    zdrowotne?
    Co jeszcze?

  • 2. Data: 2017-12-13 15:43:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik sdd.edysk napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    [...]
> [...]
    >koszty polaczen miedzynarodowych i pojdzie cala lawina.
    >Takze i koszty roamingu poza "strefe euro" uzasadniaja jeszcze

    Voipa mozna miec i na komorce.

    >No i co tam jeszcze zostalo, oprocz hobbystyki i przywiazania do
    >tradycji - wzgledy zdrowotne?
    >Co jeszcze?

    -niezawodnosc - ale to zwyklego, nie VoIP,
    -prostota obslugi - tez zwykly ... no i te komorki nie sa znow takie
    trudne w obsludze.
    -internet stacjonarny ... i kabel potrzebny. No chyba, ze ethernet,
    albo swiatlowod :)

    -firmy, gdzie stacjonarny ma pare zalet ... ale byc moze juz niedlugo
    :-)

    J.

  • 3. Data: 2017-12-13 16:12:19
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-12-13 o 15:43, J.F. pisze:

    > -firmy, gdzie stacjonarny ma pare zalet ... ale byc moze juz niedlugo :-)

    Ostatnio widziałem instalację stacjonarną w nowym biurowcu w Gdańsku:
    "telefon stacjonarny" wpinany jest przez CAT6 do switcha z osobnym
    kolejkowaniem ruchu telefonicznego, wideofonicznego i "ogólnego
    pakietowego" czytaj internetu. Cała komutacja ruchu telefonicznego
    załatwiona przez Ethernet. "Telefon" ma gniazdko USB, po podłączeniu
    komputera staje się kartą sieciową dla internetu oraz przez specjalny
    program dostarcza użytkownikowi lokalną książkę telefoniczną z
    możliwością zestawiania dowolnych innych telefonów w biurze w
    konferencję. Do tego oferuje możliwość wysyłania i odbioru faksów,
    zwłaszcza jak komputer ma skaner i drukarkę. I jak komputer ma kamerkę
    USB to można robić wideokonferencje i to nie przez jakieś dziadowskie
    skajpy, tylko synchronicznie.

    Tak więc teraz telefon stacjonarny w firmie to jest mały komputer, i
    tylko czekać, aż Word dla sekretarki, czy Excel dla księgowej będą
    wbudowane w telefon - po co im osobny "blaszak"?

  • 4. Data: 2017-12-13 17:07:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    s...@g...com pisze:

    > W momencie upowszechnienia sie nolimitow na komorkach wszystko sie
    > zmienilo, a lezacemu dokopali operatorzy komorkowi wylaczajac poalczenia
    > na stacjonarne z podstawowych wersji nielimitowanych pakietow.

    O tych nolimitach z płatnymi połączeniami nastacjonarne już tu parę
    razy czytałem, ale sam się z taką taryfą nie spotkałem.

> [...]
    > komorkowe zawsze beda drozsze od stacjonarnych, gdyz zawieraja wartosc
    > dodana w postaci mozliwosci dotarcia do odbiorcy bez wzgledu na to,

    Po gruntownych badaniach odkryłem, że wyżej wymienioną praktykę
    zniechęcznia dzwonienia z komórki na stacjonarne stosuje Orange.
    Akurat największy krajowy operator telefonii stacjonarnej. Może
    to wiele powiedziwć na temat, *komu* zależy na szybkim wykończeniu
    kabla. Z teorią *dlaczego* zależy, zgadzam się w pełni -- jest
    drogi.

    W mojej okolicy z słupów postawionych ćwierć wieku temu zwisają
    smętnie resztki kabli. Mało kto chce utrzymywać w domu tak drogi
    telefon. Ja te druciki wciąż mam (do mnie idą pod ziemią), bo to
    jedyne sensowne łącze internetowe tutaj dostępne.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2017-12-13 17:08:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > -niezawodnosc - ale to zwyklego, nie VoIP,

    We Wrocławiu też tak uważacie?

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2017-12-13 18:49:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >We Wrocławiu też tak uważacie?

    Szczegolnie.
    Pradu nie mialem, wody nie mialem, a telefon dzialal.
    Inni co prawda mieli wiecej pecha i telefon im z rok nie dzialal,
    ale ... myslisz ze po zalaniu powiedzmy polowy miasta siec komorkowa
    by dzialala ?

    Nawet jesli ... to jak komorke naladowac :-)

    J.

  • 7. Data: 2017-12-13 19:22:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > Inni co prawda mieli wiecej pecha i telefon im z rok nie
    > dzialal, ale ... myslisz ze po zalaniu powiedzmy polowy

    A we Wrocławiu działała? Myślę, że ta technologia jest bardzo
    odporna na zalanie. To znaczy *można* wszystko zrobić tak, by
    przy powodzi szlag tego od razu nie trafił. Czy się tak robi
    -- tego nie wiem.

    > Nawet jesli ... to jak komorke naladowac :-)

    Noe, gdy się zanosiło na deszcz, to jeszcze zdążył arkę zbudować.
    Komórke można zawczasu nałoadować. Powinno starczyć na tydzień.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2017-12-13 19:53:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >A we Wrocławiu działała?

    To byl rok 1997 .. no fakt, komorki juz byly, ale ja nie mialem.

    > Myślę, że ta technologia jest bardzo
    >odporna na zalanie. To znaczy *można* wszystko zrobić tak, by
    >przy powodzi szlag tego od razu nie trafił. Czy się tak robi
    >-- tego nie wiem.

    moglaby istotnie taka byc, ale:
    -bez pradu nie zadziala, a awaryjne zasilanie na dlugo nie starczy.
    Owszem - te BTS ktore jeszcze zasilanie maja moga przejac komorki z
    sasiednich, zalanych terenow,

    -gdzies tam sa regionalne sterowniki - co bedzie, jak je wylaczyc ?

    -nie wiem jaka jest struktura sieci - zrobili gwiazde-drzewo, czy
    dodali troche obejsc i taki BTS moze sie polaczyc inna droga, czy za
    obejscie do innego sterownika sluzyc ..

    >Noe, gdy się zanosiło na deszcz, to jeszcze zdążył arkę zbudować.
    >Komórke można zawczasu nałoadować. Powinno starczyć na tydzień.

    Kiedys. Dzis to nie wiem czy 12h wytrzyma.

    No i pradu nie bylo dwa tygodnie :-)

    J.

  • 9. Data: 2017-12-13 21:03:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > dodali troche obejsc i taki BTS moze sie polaczyc inna droga, czy
    > za obejscie do innego sterownika sluzyc ..

    Przede wszystkim wszystko idzie "górą", łączami radiowymi. Nie potrzeba
    kontaktów z podziemiem, nie ma żadnych kabli, które mogą zostać zalane.
    To co potrzeba, to wyłącznie prąd. Mam BTS-a obok domu, więc widzę, jak
    jest zorganizowana logistyka. Jak kiedyś zdarzył się brak prądu, zaraz
    przyjechał facet kombiakiem, wydobył zeń gregat, podłączył, pociągnął
    za sznurek i uwalił się pod sosenką, bo przerwa zapowiadała się na
    dłużej. Agregat to mała pyrkawka, bo prądu zały BTS potrzebuje niewiele.
    To wszystko jest do ogarnięcia.

    > Kiedys. Dzis to nie wiem czy 12h wytrzyma.

    Trzeba se kupić porządny telefon.

    > No i pradu nie bylo dwa tygodnie :-)

    No ale chyba wszyscy nie siedzieli cały czas murem, odwiedzali czasem
    tereny zelektryfikowane.

    Jarek

    --
    Nawet stary stojący zegar kurantowy
    W drewnianej szafie poznał, u wniścia alkowy,

  • 10. Data: 2017-12-13 21:22:05
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 13 grudnia 2017 18:49:14 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
    l...

> [...]
    > by dzialala ?
    >
    > Nawet jesli ... to jak komorke naladowac :-)

    Moje voipy akurat też działają przy krótkotrwałych wyłączeniach - zasilacz buforowy
    na akumulatorze samochodowym, ale obecnie łącze internetowe realizuje przez LTE więc
    i tak wszystko zależy od telefonii komórkowej.
    Kiedyś był internet przez telefon - teraz jest telefon przez internet...