  • 1. Data: 2015-05-23 00:05:05
    Temat: Głośniczki komputerowe odbierające radio
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Podobno nie jest to aż tak dziwne, że zwykłe głośniczki
    komputerowe odbierają radio. Ale dlaczego moje głośniczki
    zaczęły to robić akurat dzisiaj, po kilku latach używania?
    I dlaczego przestały po godzinie? I dlaczego jest to stacja
    w języku niemieckim nadawana chyba z Rumunii, skoro
    do Niemiec mam 300 km, a do Rumunii 500 km?

    Tak to brzmiało:
    http://youtu.be/P6geVzoPVyI
    (a YT ma zastrzeżenia, że słychać tam "Smiley-Oarecare"
    i może należy to skasować)

    P.

  • 2. Data: 2015-05-23 01:13:04
    Temat: Re: Głośniczki komputerowe odbierające radio
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu sobota, 23 maja 2015 00:05:04 UTC+2 użytkownik Piotrne napisał:
> [...]
    >
    > Tak to brzmiało:
    > http://youtu.be/P6geVzoPVyI
    > (a YT ma zastrzeżenia, że słychać tam "Smiley-Oarecare"

    Obcy się namawiają na inwazję.

  • 3. Data: 2015-05-23 09:12:53
    Od: Tom <T...@d...com>

    W dniu 2015-05-23 o 00:05, Piotrne pisze:
> [...]
    >
    > Tak to brzmiało:
    > http://youtu.be/P6geVzoPVyI
    > (a YT ma zastrzeżenia, że słychać tam "Smiley-Oarecare"

    hahaha:
    https://youtu.be/Kdr-N8YBwSg?t=65

  • 4. Data: 2015-05-23 22:01:08
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Piotrne" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Tak to brzmiało:
    > http://youtu.be/P6geVzoPVyI

    Wygląda na to, ze:
    a. kabelek audio robi za antenę,
    b. detekcja następuje prawdopodobnie w komputerze, lub robi on za skuteczne
    przedłużenie anteny, a detekcja jest na wzmacniaczu głosniczka,
    c. nastąpiło wyraźne wzmocnienie propagacji, aż poziom w.cz. stał się na
    tyle duży, iż został wzmocniony do słyszalnego poziomu. Nic dziwnego, to
    typowe dla fal krótkich. Po porze, w jakiej się to stało można zgrubnie
    oszacować wycinek pasma, który został odebrany, tzn. częstotliwość/długość
    fali.

    > (a YT ma zastrzeżenia, że słychać tam "Smiley-Oarecare"
    > i może należy to skasować)

    Oni się chyba własnego cienia boją. Jeśli cię tak zastrzegali, to nie byłeś
    pierwszy. Niejednemu ujebali filmik, bo komuś daleko w tle zagrał jakiś mały
    fragmencik muzyczny.
    Charakter dźwięku potwierdza, że to idzie drogą radiową, modulacja AM.

    Dźwięk ten można zlikwidować, zakładając na wejściu wzmacniacza kondziołek
    rzędu 0.1 uF, może mniejszy, aby nie przyciąć charakterystyki
    częstotliwościowej. Ja sam miałem podobny przypadek, spowodowany jednak
    bliskością radiostacji - Szczecinek 1452 kHz OIDP, od nadajnika może 2-3 km,
    moc chyba 2kW, oidp. po dotknięciu palcem wejścia wzmacniacza m.cz. zamiast
    brumu, odbiór radia, tak silny był sygnał, że przykrywał brum. Kondensator
    0.1 uF zlikwidował odbiór radia, a audio nie ucierpiało. To było w roku
    1982... Albo 3...

    --
    Spamerzy: 814605413 222768000 616285002 845383900 224093185
    (będzie ich więcej, gdy zadzwonią)

  • 5. Data: 2015-05-24 20:55:01
    Od: a...@g...com

    sa 2 wyjscia, albo to OBCY, albo cie sie gdzies masa uwalila, znaczy sie ekran. pzdr

  • 6. Data: 2015-05-24 21:12:18
    Temat: Re: Glosniczki komputerowe odbierajace radio
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Uzytkownik <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    ps.com...
    > sa 2 wyjscia, albo to OBCY, albo cie sie gdzies masa uwalila, znaczy sie
    > ekran. pzdr

    Brumialo by raczej, ale nie wykluczam. W kazdym razie, jakas nieliniowosc i
    juz mamy detekcje.

    --
    Spamerzy: 814605413 222768000 616285002 845383900 224093185
    (bedzie ich wiecej, gdy zadzwonia)

  • 7. Data: 2015-05-24 21:26:48
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sat, 23 May 2015 00:05:05 +0200 Piotrne <p...@p...onet.pl>
    napisał:

    >Tak to brzmiało:
    > http://youtu.be/P6geVzoPVyI

    Kiedyś był magnetofon ZRK MK232 i też było w nim całkiem nieźle
    słychać radio jak się głośność na maksimum rozkręciło. W cichym
    pomieszczeniu i z magnetofonem w miarę blisko uszu dało się nawet
    przyzwoicie słuchać. Nie pamiętam już jednak czy odbierał Jedynkę
    (pewnie tak) czy jakąś inną długofalową lub średniofalową stację.

    Tak jak koledzy piszą - wystarczająco dużo sygnału coś zbiera (np.
    przewody) i gdzieś w układzie następuje detekcja. Można spróbować
    wstawić równolegle do wejścia wzmacniacza kondensator kilka nF.

  • 8. Data: 2015-05-24 22:00:40
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "__Maciek" <i...@c...org> napisał w wiadomości
    > Tak jak koledzy piszą - wystarczająco dużo sygnału coś zbiera (np.

    Każdy przewód jest anteną, co go nie zaekranujesz. Absolutnie każdy taki.

    > przewody) i gdzieś w układzie następuje detekcja. Można spróbować

    Któryś stopień może dostawać w dupę, w jakiś sposób nasyca się i staje się
    nieliniowy, zwłaszcza wobec polaryzacji, albo nieliniowy to już jest. Stąd
    wynika fakt "widzenia" CBisty we wszystkim wokół, jak przywali z
    "kaloryfera". A drogi mogą być różne, lubią tę funkcję przejmować przewody
    zasilające, czego objawem jest brumienie radia przy odbiorze silnych stacji,
    przy słabszych tego nie ma, wtedy trzeba poblokować diody prostownicze,
    kondziołami po kilka/dziesiąt nF, jednakowymi, jaki najbliżej diod. Nic nie
    da blokowanie kondensatora filtrującego tętnienia. Bardzo dobrze tę rolę
    pełniły mi tzw. czekoladki, te ruskie mikowe.

    > wstawić równolegle do wejścia wzmacniacza kondensator kilka nF.

    Ja dawałem 0.1 uF, mniejszych nie miałem. Układ jednak gubił radiostację i
    chodził prawidłowo. Z pewnością innego rodzaju kondzioły też się sprawdzą,
    ich wartość raczej nie jest krytyczna. Bardzo zresztą często stykałem się z
    tym zjawiskiem, że wzmacniacz odtwarzał radio zamiast brumieć, bądź wraz z
    brumem, albo nawet samodzielnie.
    Swego czasu w Warszawie problemem była zła masa, na której odkładała się
    nośna wizji, jako, że sygnał silny, to ochoczo terkotał w głośnikach i nie
    szło tego zaekranować. Będąc w pracy na nocnej zmianie, coś sobie chciałem
    podstroić z użyciem częstościomierza, rzecz jasna, najpierw wykonałem
    postawione zadanie i potem przystąpiłem do działania. Musiałem zaczekać, aż
    zostaną wyłaczone nadajniki TV, bo inaczej częstościomierz wariował. Ale,
    skoro do nadajników miałem bez przeszkód optycznych niecały kilometr, to nic
    dziwnego. Słuchacze radiowych audycji stereo mieli problem wynikły z
    mieszania się odchylania poziomego 15625 Hz, z pilotem 19000, co dawało
    świdrujący uszy ton 3375 Hz, totalnie rozchrzaniający przekaz... Itd.