  • 1. Data: 2018-11-21 18:18:47
    Temat: Grabber VHS (analog) na USB
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mam takiego dynksa. Podpisany Silvercrest, czyli wyrób lidlowski.
    Pewnie jakiś standardowy brandowany.
    Stery pod Win8 działają.

    Dołączony był do płytki PowerDirector12 do zgrywania analogowego obrazu.
    Zgrywa w mpg, niestety wypiął się gdy kaseta była zabezpieczona Macrovision
    ("tego panu nie nagramy").

    VirtualDub nagrywa, ale w nieskompresowanym formacie, no i trzeba
    nagimnastykować się z ustawieniami, a i tak jakoś nietęgo to wygląda (jakby
    pogubione klatki).

    Jak technicznie to urządzenie działa? Wysyła przez USB sygnał w mpg? To czemuż
    VirtualDub nagrywa w RAW?
    Czy jakiś inny soft oprócz PowerDirectora potrafi zgrać od razu do mpg?
    (Vegas nie obsługuje)

  • 2. Data: 2018-11-21 19:23:36
    Temat: Re: Grabber VHS (analog) na USB
    Od: Animka <a...@t...nieja.idm.pl>

    W dniu 2018-11-21 o 19:18, r...@k...pl pisze:
> [...]
    > VirtualDub nagrywa w RAW?
    > Czy jakiś inny soft oprócz PowerDirectora potrafi zgrać od razu do mpg?

    Uważasz się za najmądrzejszego, a takie głupie pytania zadajesz. Wstydu
    nie masz.
    Zajrzyj sobie do instrukcji obsługi lub na google.

    --
    animka

  • 3. Data: 2018-11-21 21:22:57
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-11-21 o 19:23, Animka pisze:

    > Uważasz się za najmądrzejszego, a takie głupie pytania zadajesz. Wstydu
    > nie masz.
    > Zajrzyj sobie do instrukcji obsługi lub na google.

    Animka, śmiem twierdzić, że nie masz zielonego pojęcia, o co pyta Radek.
    Pytanie kontrolne: odróżniasz przetwornik AD od DA?

    Radku: nigdy mnie to zbytnio nie interesowało. Widywałem różne
    rozwiązania, jeszcze od czasów szyny ISA. Czasem były to głupie
    przetworniki i reszta obrabiana programowo, a czasem sprzętowa
    implementacja różnych h.264 czy podobnych.
    Nawet pląta mi się na półce ciekawy wynalazek: LG GSA-E20N - zewnętrzna
    nagrywarka DVD USB z wejściami audio, S-Video i CVBS.

    Myślę, że najszybciej uzyskasz odpowiedź, jak zapytasz na grupie
    pl.misc.elektronika

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2018-11-21 22:42:01
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Jak technicznie to urządzenie działa? Wysyła przez USB sygnał w mpg? To czemuż
    > VirtualDub nagrywa w RAW?
    coś mi się wydaje że słabo obsługujesz tego virtual duba

    > Czy jakiś inny soft oprócz PowerDirectora potrafi zgrać od razu do mpg?
    > (Vegas nie obsługuje)

    pierdylion programów. za dawnych czasów, nagrywałem tak, aby plik był
    stosunkowo duży, ze słabym kodowaniem, z jak największą rozdzielczością,
    potem to przekodowywałem do żądanej wiekości pliku z dużą kompresją.
    takiie kodowanie mogło trwać noc albo i dłużej. teraz jednak, na
    procesorze 4 rdzeniowym, kodowanie powinno iść szybciej niż w czasie
    rzeczywistym. Twoje urządzenie raczej samo nie koduje. Poćwicz Virtual
    duba ( bo to zajebisty program) na nie kodowanych kasetach. jak chcesz
    sam szukać (i rozumieć co się dzieje) to obczaj VLC, ffmpeg i nakładki
    graficzne, mplayer+mencoder.

    inny pomysł. zakładam, (może naiwnie), że dzięki temu "grabberowi"
    widzisz na ekranie PC materiał odtwarzanej kasety vhs? Jeśli tak, to jak
    każdy youtubowy gracz, nagraj to co wyświetla Twój komputer. Grabber -
    stanie się tylko i wyłącznie "odtwarzaczem", inny program będzie nagywał
    "pulpit" ( a w zasadzie okno, bo skoro materiał ma maks 600 punktów w
    poziomie to bez sensu nagrywać większą rozdzielczość)
    Napisz czy się udało.

    ToMasz

  • 5. Data: 2018-11-22 07:36:52
    Od: "n" <...@...e>

    Przypomnij, na czym to polegało?

    -----

  • 6. Data: 2018-11-22 10:30:23
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2018-11-22 o 07:36, n pisze:
    > Przypomnij, na czym to polegało?

    https://www.swiatobrazu.pl/forumwideo/viewtopic.php?
    f=2&t=1844

    "Aby wytłumaczyć sposób kodowania kaset video trzeba by najpierw
    wytłumaczyć jak wygląda sygnał TV. Szczerze powiem, że bez odpowiednich
    rysunków ciężko było by mi to wytłumaczyć jednak spróbuje. A więc po
    krótce wygląda to tak: najpierw mamy informację o obrazie w pierwszej
    lini, następnie następuje poziom wygaszenia tej lini, impuls
    synchronizacji poziomej i impuls synchronizacji koloru Burst. Następnie
    informacja o obrazie drugiej lini, poziom wygaszania, synchro. poziom.
    burst. I znowu info o trzeciej lini, wygaszanie synchro. poziom. burst
    itd, itd, Po wyświetleniu wszystkich lini są impulsy synchronizacji
    pionowej a następnie dwanaście lini powrotu plamki. W trakcie powrotu
    przesyłane są informacje np o teletekście.
    Kodowanie kasety polega na wstawieniu jeszcze jednego impulsu poza
    poziowem wygaszania za imp. synchronizacji poziomej za lub przed burstem
    (tego dokładnie nie wiem). Taki sygnał jest bez problemów pokazywany na
    TV, jednak duża większość magnatowidów nagrywających podczas
    przetwarzania sygnału przed zapisaniem go na taśmie natrafiając na ten
    impuls poprostu głupieje. W wyniku tego obraz ściemnie się i rozjaśnia a
    czasami nawet zrywa synchronizację.
    Niektóre jednak magnetowidy (ale bardzo żadko) szczególnie te starsze
    ignorują to i można bez problemów kopiować.
    Faktycznie zabezpieczenia te usuwają niektóre korektory video, genlocki
    i miksery. Chociaż ostatnio przegrywałem sobie film z zabezpieczonej
    kasety na płytę VCD i po wgraniu do kompa zabezpieczenie również zginęło
    bo później bez problemów mogłem to nagrać na VHS :D Moja karta to
    VideoZipRT"

    Też nigdy nie miałem z tym problemów albo nie trafiła mi się taka kaseta ;-)

  • 7. Data: 2018-11-22 11:26:26
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Też nigdy nie miałem z tym problemów albo nie trafiła mi się taka kaseta

    Mi się to zdarzyło jeden raz. Faktycznie obraz ściemniał sie i rozjaśniał.

  • 8. Data: 2018-11-22 12:52:44
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Wed, 21 Nov 2018 22:42:01 +0100, w <pt4jfa$inn$1@dont-email.me>, ToMasz
    <t...@p...fm.com.pl> napisał(-a):

    > coś mi się wydaje że słabo obsługujesz tego virtual duba

    Raczej bardzo dobrze.
    Problem jest z menu Timing, pierdyliard ustawień.
    Niby doszedłem do właściwych (dających brak rozjeżdżania video z audio), ale z
    kolei na "ciężkim" fragmencie taśmy pojawiają się cofki (tzn. klatka następna
    pojawia się przed poprzednią), a także dodane klatki (inserty).

    > pierdylion programów. za dawnych czasów, nagrywałem tak, aby plik był
    > stosunkowo duży, ze słabym kodowaniem, z jak największą rozdzielczością,

    A jakieś nazwy pamiętasz? Google wyrzuca nieciekawe podpowiedzi, oprócz
    DScalera z reguły soft był przygotowywany pod urządzenie.

    > Twoje urządzenie raczej samo nie koduje.

    No i tego nie jest pewien.
    Gdyby komputer kodował do mpg, to jednak obciążenie procka byłoby większe.
    Albo to b. słabe i szybkie kodowanie.
    Ale wówczas powinna być też opcja kodowania do DV (jako jeszcze mniej
    obciążające).

> [...]
    > "pulpit" ( a w zasadzie okno, bo skoro materiał ma maks 600 punktów w
    > poziomie to bez sensu nagrywać większą rozdzielczość)

    Musiałbym jeszcze łapać audio. Myślę, że większe szanse mam w VD.

  • 9. Data: 2018-11-22 13:53:34
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    In pl.comp.pecet r...@k...pl <r...@k...pl> wrote:

    > Dołączony był do płytki PowerDirector12 do zgrywania analogowego obrazu.
    > Zgrywa w mpg, niestety wypiął się gdy kaseta była zabezpieczona Macrovision
    > ("tego panu nie nagramy").

    Masz tam jakiegoś Linuksa pod ręką? Spróbuj najpierw podglądu:

    mplayer tv://

    Lub (jeśli masz np. kamerkę w laptopie, która rejestruje się jako video0):

    mplayer -tv device=/dev/videoX tv://

    (za X podstaw numer urządzenia, które się pojawi po podłączeniu grabbera,
    pewnie 1)

    Jak zadziała to można pobawić się programami mencoder lub avconv (dawny
    ffmpeg), gdzieś miałem cały skrypt, który nagrywał z mojego grabbera.

    Problem z grabberem (nielidlowym, jakiś inny mam) miałem tylko taki, że
    jak tracił synchronizację, to wywalał zielony obraz. Na starych,
    zniszczonych taśmach bardzo źle to wyglądało, dużo gorzej niż wyglądałby
    czarny lub np. zatrzymanie poprzedniej klatki.

    > Jak technicznie to urządzenie działa? Wysyła przez USB sygnał w mpg? To czemuż
    > VirtualDub nagrywa w RAW?

    Czy w mpg to nie jestem przekonany... obstawiałbym, że nie kompresuje w
    locie i daje np. YUV, a kompresję robi komputer.

    > Czy jakiś inny soft oprócz PowerDirectora potrafi zgrać od razu do mpg?
    > (Vegas nie obsługuje)

    Jeszcze przyszedł mi do głowy (dostępny też na Windows) VLC.

  • 10. Data: 2018-11-22 14:26:57
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    In pl.comp.pecet z <...@...pl> wrote:

    > Kodowanie kasety polega na wstawieniu jeszcze jednego impulsu poza
    > poziowem wygaszania za imp. synchronizacji poziomej za lub przed burstem
    > (tego dokładnie nie wiem).

    Macrovision dodaje sygnał w trakcie wygaszania pionowego a nie poziomego.
    Ten sygnał jest ignorowany przez TV, bo TV jest wtedy w trakcie wygaszania
    pionowego, ale magnetowid próbuje nagrać ten sygnał i tu zaczyna się
    problem, bo ten sygnał zawiera także fałszywe impulsy synchronizacji oraz
    szum.

    > Taki sygnał jest bez problemów pokazywany na TV, jednak duża większość
    > magnatowidów nagrywających podczas przetwarzania sygnału przed
    > zapisaniem go na taśmie natrafiając na ten impuls poprostu głupieje.

    Po prostu magnetowidy zawierają układ automatycznej kontroli wzmocnienia
    (ARW / AGC), który dostosowuje się do tego fałszywego sygnału i przez to
    nieprawidłowo ustawia poziom wzmocnienia reszty sygnału.

    Mają to opatentowane, więc polecam lekturę patentu:
    https://patents.google.com/patent/US4631603A/en

    > Niektóre jednak magnetowidy (ale bardzo żadko)

    To "żadko" aż mnie zabolało (nie piję do Ciebie, wiem że to cytat z
    forum).

    Macrovision swego czasu robiło jakieś badania i wyszło im, że RZadko to
    15% magnetowidów (czyli 85% ma układ AGC, a 15% nie ma).