  • 1. Data: 2017-07-24 00:12:07
    Temat: Grzanie wody podłogą
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Ostatnio grzanie wody jest intensywnie dyskutowane, więc postanowiłem
    w końcu uruchomić i opomiarować chłodzenie chaty podłogą. Przynajmniej
    wstępnie, bo jak zwykle czasu ni ma.
    Rys historyczny:
    W chałupie jest pompa ciepła 10kW gruntowa, do grzania chałupy i wody.
    Podczas montażu hydrauliki wstawiłem wymiennik ciepła jakiś_tam:

    http://lisciasty.firehost.pl/wymiennik.jpg

    Normalnie jest on odseparowany, zimna woda spod ziemi wlatuje
    bezpośrednio do pompy ciepła, ciepła woda z pompy idzie na podłogówkę
    albo do baniaka CWU, w zależności od trybu pracy. W konfiguracji
    letniej, za pomocą kilku zaworów, woda spod ziemi puszczona jest przez
    wymiennik, a dopiero potem wpada do pompy. Obieg podłogówki jest odcięty
    od obiegu CWU i zamyka się przez wymiennik, a obieg CWU krąży tylko na
    odcinku baniak-pompa.
    Celem takiej zabawy jest chłodzenie chałupy poprzez uruchomienie naraz
    pompy dolnego źródła i pomp obiegowych podłogówki, ale póki co izolacja
    chaty i akumulacyjność tudzież wentylacja mechaniczna utrzymują w środku
    znośną temperaturę, więc na razie chłodzenie podłogi odbywa się tylko
    podczas grzania ciepłej wody przez pompę ciepła.
    Na obrazku wymiennik.jpg pokazane są punkty pomiaru temperatury, których
    przebiegi wyglądają tak:

    http://lisciasty.firehost.pl/wykres_temp.jpg

    Grzanie wody w baniaku 300L następuje w chwili osiągnięcia przez wodę
    temp. 38 st. C i trwa do chwili osiągnięcia 45 st.C. Po podpięciu
    wymiennika do układu czas się nieco skrócił i teraz wynosi około 13
    minut, więc te temperatury nie mają się kiedy specjalnie ustabilizować.
    Ale z tego co jest coś tam można wywnioskować.
    Na wymiennik wpada woda o temp. 14 st. C, po wymienniku do pompy ciepła
    trafia już 17,6 C co przy przepływie trochę ponad 30l/s daje moc około
    8kW. Z podłogi woda wejściowa ma 22,5 stopnia, a wychodząca jakieś 18,5.
    Przepływu po stronie podłogówki nie znam, bo nie miałem tam rotametru.
    Po prawdzie temperatura wlotowa do pompy ciepła podnosi się tylko o
    niecałe 4 stopnie, ale zauważyłem skrócenie czasu grzania wody z
    niecałych 20 minut do około 13-16 minut. Trochę za mało pomiarów do tej
    pory, ale mam wrażenie że COP i moc grzania trochę się zwiększyły.
    Ciepłomierzy nie mam, więc to tylko gdybologia, ale generalnie jestem
    zadowolony z efektu ;) No i w każdej chwili mogę odpalić chłodzenie
    podłogi mocą 8kW i kosztem 230W, co jest całkiem niezłym osiągnięciem
    jak na "bieda klimę" ;)

    L.

  • 2. Data: 2017-07-24 00:49:20
    Temat: Re: Grzanie wody podłogą
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2017-07-24 o 00:35, g...@g...com pisze:
    > A jak wrażenia mieszkańców, i gości - czy zauważyli różnicę i jak ją odbierają?
    > Kiedyś tu wyrażaliśmy obawy że to może być niezbyt komfortowe chłodzić od dołu
    > "tors w ukropie a stopy w rosie". Jak jest w praktyce?

    Na razie żadne, bo ani ukropu, ani rosy ;) W chałupie tego lata było
    maksymalnie 25 st. C, a żeby samą podłogę (nie mówiąc o ścianach i
    reszcie) schłodzić o 1 stopień, potrzebuję wyssać ponad 16kWh, więc
    musiałbym gonić to 2 godziny. Jak przyjdą większe upały to pewnie
    potestuję :]

    L.

  • 3. Data: 2017-07-24 18:43:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >wody.
    >Podczas montażu hydrauliki wstawiłem wymiennik ciepła jakiś_tam:

    To male czarne pudelko to wymiennik ?
    On chyba nie ma duzej mocy ?

> [...]

    >utrzymują w środku znośną temperaturę, więc na razie chłodzenie
    >podłogi odbywa się tylko podczas grzania ciepłej wody przez pompę

    Ale na duze upaly ... moze powinienes miec opcje przelaczenia
    wymiennika podlogowego na wyjscie pompy ciepla, co by bylo chlodniej.

> [...]
    >wymiennika do układu czas się nieco skrócił i teraz wynosi około 13
    >minut, więc te temperatury nie mają się kiedy specjalnie

    Czy ja dobrze widze, czy grzanie trwa od 19:55 do 20:25, wiec raczej
    30 minut ?
    Ale to od 28 C.

    >Na wymiennik wpada woda o temp. 14 st. C, po wymienniku do pompy
    >ciepła
    >trafia już 17,6 C co przy przepływie trochę ponad 30l/s daje moc
    >około

    na minute ?

> [...]

    >zadowolony z efektu ;) No i w każdej chwili mogę odpalić chłodzenie
    >podłogi mocą 8kW i kosztem 230W, co jest całkiem niezłym osiągnięciem

    Ale ... co zrobic upalnym latem po tych 13/20 minutach ?
    Wiaderko cieplej wody do ogrodka wlac, do studni, czy do basenu ? :-)

    Pompa ciepla ma silnik tylko 230W ?
    Czy piszesz o samych pompach obiegowych bez wlaczonej pompy ciepla -
    bo i tak mozna chlodzic

    Cos mi sie w bilansie ciepla nie zgadza.
    300l w zbiorniku wymaga 7kW do pogrzania o 7 C w 20 min lub 10kW w 15
    minut.
    8kW z podlogi ... a gdzie z wymiennika gruntowego ?

    No i tak patrze ... duzo masz wody w podlodze ?
    Bo temperatura z niej dlugo sie trzyma, a potem dosc szybko spada.
    Tak jakby przez te 40 minut wylatywala z niej "stara" woda, a dopiero
    potem pojawila sie ta schlodzona juz na wlocie.
    Czy to efekt kumulacji ciepla w betonie wzdluz rury ?

    J.

  • 4. Data: 2017-07-24 19:20:01
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 24 lipca 2017 18:43:20 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > To male czarne pudelko to wymiennik ?
    > On chyba nie ma duzej mocy ?

    To jakiś tam piecowy, parędziesiąt kW ma przy dużych różnicach temperatury,
    a dla małych to nie wiem :>

    > Ale na duze upaly ... moze powinienes miec opcje przelaczenia
    > wymiennika podlogowego na wyjscie pompy ciepla, co by bylo chlodniej.

    Na razie nie tykam, zobaczymy co z tego będzie.

    > Czy ja dobrze widze, czy grzanie trwa od 19:55 do 20:25, wiec raczej
    > 30 minut ?
    > Ale to od 28 C.

    Od 20:27 do 20:40 mniej więcej. To u dołu to duży zakres, trochę wyżej
    jest zbliżone i inna skala.

    > na minute ?

    Taaa no jasne że na minute.

    > Ale ... co zrobic upalnym latem po tych 13/20 minutach ?
    > Wiaderko cieplej wody do ogrodka wlac, do studni, czy do basenu ? :-)

    Jak odpalę 3 pompy przekaźnikami to woda będzie krążyć, nie muszę
    uruchamiać pompy.

    > Pompa ciepla ma silnik tylko 230W ?

    3 pompki obiegowe policzyłem, pompa ma 2,3 kW :>

    > Czy piszesz o samych pompach obiegowych bez wlaczonej pompy ciepla -
    > bo i tak mozna chlodzic

    Otóż to.

    > Cos mi sie w bilansie ciepla nie zgadza.
    > 300l w zbiorniku wymaga 7kW do pogrzania o 7 C w 20 min lub 10kW w 15 minut.
    > 8kW z podlogi ... a gdzie z wymiennika gruntowego ?

    8kW moc chłodnicza, 10kW grzejna, pi razy oko.
    Z gruntowego idzie glikol podgrzany ciepłem gruntu, no ale te 8kW
    to sobie zasysa z podłogówki po drodze.

> [...]
    > potem pojawila sie ta schlodzona juz na wlocie.
    > Czy to efekt kumulacji ciepla w betonie wzdluz rury ?

    Wody jest chyba jakieś 300 litrów niecałe. Muszę zrobić dłuższy pomiar,
    odpalić pompki obiegowe i zobaczyć jak to będzie szło.

    L.

  • 5. Data: 2017-07-24 20:40:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    napisał:

    >To jakiś tam piecowy, parędziesiąt kW ma przy dużych różnicach
    >temperatury,
    >a dla małych to nie wiem :>

    Proporcjonalnie mniej :-)
    Ale jesli jest w stanie schlodzic 30l/min wody o 3 stopnie, to 5kW ma
    ... sporo jak na moj gust, przy tak niewielkiej roznicy temperatur.

    >Od 20:27 do 20:40 mniej więcej. To u dołu to duży zakres, trochę
    >wyżej
    >jest zbliżone i inna skala.

    Pompa ciepla zasysa wode ze zbiornika CWU czy ma tam wymiennik i
    mozna temperature wyjsciowa traktowac jako temperature wody w
    zbiorniku ?
    Bo temperatury na wlocie pompy ciepla nie mierzysz ... albo tylko nie
    rysujesz.

    >Jak odpalę 3 pompy przekaźnikami to woda będzie krążyć, nie muszę
    >uruchamiać pompy.

    Tym niemniej odprowadamy cieplo w grunt, i kiedys sie skonczy.
    Wymiennik gruntowy powinien miec pojemnosc wielka, ale ... czemu od
    20:40 rosnie temperatura glikolu z gruntu ?

    >8kW moc chłodnicza, 10kW grzejna, pi razy oko.
    >Z gruntowego idzie glikol podgrzany ciepłem gruntu, no ale te 8kW
    >to sobie zasysa z podłogówki po drodze.

    Ale iles zasysa z gruntu.
    OK, widze, temperatura glikolu pompowanego pod ziemie prawie rowna
    wracajacej ... zaraz, czy dobrze widze, ze najpierw to grunt nas
    chlodzi, a od 20:10 nastepuje zmiania i grunt dostarcza ciepla ?

    >Wody jest chyba jakieś 300 litrów niecałe. Muszę zrobić dłuższy
    >pomiar,
    >odpalić pompki obiegowe i zobaczyć jak to będzie szło.

    czyli nie mozna zwalic na opoznienie obiegu w podlodze ... choc tam
    przeplywu nie znasz ?

    J.

  • 6. Data: 2017-07-24 21:42:17
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 24 lipca 2017 20:40:13 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Proporcjonalnie mniej :-)
    > Ale jesli jest w stanie schlodzic 30l/min wody o 3 stopnie, to 5kW ma
    > ... sporo jak na moj gust, przy tak niewielkiej roznicy temperatur.

    Ponad 30l/min, 28 było jak był rotametr, a on miał dziadowski opór,
    1/6 ciśnienia pompy zjadał. A różnica temp. to 3,6 więc jeszcze lepiej ;)
    Ten wymiennik ma ileśtamnaście blaszek, jest przeciwprądowy, cholewa
    wie, jakoś daje radę. Pomiary w każdym razie nie kłamią.

    > Pompa ciepla zasysa wode ze zbiornika CWU czy ma tam wymiennik i
    > mozna temperature wyjsciowa traktowac jako temperature wody w
    > zbiorniku ?

    Ma wymiennik, długaśną wężownicę. Tak jak mówisz, mniej więcej można
    to tak traktować.

    > Bo temperatury na wlocie pompy ciepla nie mierzysz ... albo tylko nie
    > rysujesz.

    Brakło czujników. A temperatura na wlocie jest zwykle 4-5 stopni niższa.

    > Tym niemniej odprowadamy cieplo w grunt, i kiedys sie skonczy.

    Tam jest 2x100m odwiertu, bo ja wiem czy dałoby się go zapchać tym
    ciepłem? Byłoby chyba trudno. Znaczy samą sondę tak, ale te masy gruntu
    dookoła...

    > Wymiennik gruntowy powinien miec pojemnosc wielka, ale ... czemu od
    > 20:40 rosnie temperatura glikolu z gruntu ?

    Przed 20:40 kończy się cykl grzania wody, pompki obiegowe stają no
    i glikol w rurce zaczyna się ogrzewać od otoczenia.

> [...]
    > wracajacej ... zaraz, czy dobrze widze, ze najpierw to grunt nas
    > chlodzi, a od 20:10 nastepuje zmiania i grunt dostarcza ciepla ?

    No tak by wyglądało.

    > czyli nie mozna zwalic na opoznienie obiegu w podlodze ... choc tam
    > przeplywu nie znasz ?

    Nie znam, ale chodzą 2 pompy równolegle na drugim biegu, więc chyba jest
    dość spory. No i sama podłoga też ciepło jednak oddaje, to co w wodzie
    to w wodzie, ale tej rurki jest tam w cholerę :>

    L.

  • 7. Data: 2017-07-24 22:58:31
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2017-07-24 o 20:40, J.F. pisze:
    > czyli nie mozna zwalic na opoznienie obiegu w podlodze ... choc tam
    > przeplywu nie znasz ?

    Zacząłem kręcić samymi pompkami, bez grzania wody (wyłączyłem podgląd
    ciepłej wody żeby lepiej skalowało). Działa prawie godzinę, widać że
    grunt nieco się nasyca tym podłogowym ciepłem, zobaczymy co dalej ;)

    lisciasty.firehost.pl/wykres_temp_bezcwu1.bmp

    L.