  • 1. Data: 2020-01-12 20:13:19
    Temat: HD44780 na magistrali CPU przestaje działać
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jakiś czas temu w celach czysto edukacyjnych zacząłem tworzyć pewien
    projekt, którego celem miało być bliższe poznanie niskopoziomowego
    działania systemów mikroprocesorowych oraz nauczenie się programowania w
    asemblerze. W tym celu zacząłem przenosić jeden ze swoich wcześniejszych
    projektów (zrealizowany oryginalnie na współczesnym, 32 bitowym MCU) na
    archaiczną architekturę 6502. Konkretnie sercem układu była CMOS-owa
    wersja mikroprocesora: WDC65C02.

    Zacząłem od montażu płytki z CPU, pamięciami (EPROM i RAM), dekoderem
    adresów oraz prostym portem na 373, aby dzięki kilku migającym diodom
    wiedzieć, że sprzęt działa i program jest wykonywany. Diody zaczęły
    migać, czyli wszystko ok.

    Potem przyszła kolej na kolejną płytkę. Umieściłem na niej kolejny
    (lokalny) dekoder adresów, wyświetlacz HD44780 oraz kilka przycisków
    podłączonych do portu wejściowego, zrealizowanego na 74HCT245. Elementy
    te pracują bezpośrednio na magistrali systemowej, a ich rejestry są
    dostępna dla procesora w przestrzeni adresowej. Wszystko ruszyło z
    miejsca - byłem w stanie wyświetlać tekst na wyświetlaczu, program
    reagował na wciśnięcie przycisków.

    Tutaj zrobiłem sobie przerwę i projekt na jakiś czas wylądował na półce.
    Ostatnio jednak wykonałem trzecią płytkę. Ta także zawiera swój lokalny
    dekoder adresów, a także m.in. timer (MC6840), UART (MOS6551), RTC oraz
    GPIO (8255). Podłączyłem płytkę do wolnego gniazda na tasiemce, łącząc
    ją z magistralą systemową. Podłączyłem zasilanie i... Urządzenie zaczęło
    działać tylko połowicznie.

    Krótko mówiąc:
    1) Płyta procesorowa nadal działa, program się wykonuje, diody migają.
    2) Płytka z wyświetlaczem nie działa. Wyświetlacz jest pustym ale chyba
    przechodzi inicjalizację, bo właśnie jest pusty - nie widać na nim dwóch
    rzędów złożonych z prostokątów, które wyświetlają się na
    niezainicjowanym HD44780.

    Na pewno nie ma tutaj konfliktu adresów, bo lokalny dekoder adresów na
    trzeciej płytce jest sterowany osobną, niewykorzystywaną nigdzie indziej
    linią CS z głównego dekodera - sprawdzałem.

    Kolejną rzeczą, która przyszła mi do głowy było uszkodzenie któregoś z
    układów, zakłócające działanie magistrali. Zacząłem je więc po kolei
    usuwać. Dopiero po usunięciu wszystkich układów z podstawek (łącznie z
    dekoderem adresów) udało mi się powrócić do punktu wyjścia - wyświetlacz
    znów zaczął działać prawidłowo, ale tylko na chwilę. Dopóki płytka
    (choćby pozbawiona układów) jest podłączona, układ działa niestabilnie -
    wyświetlacz raz pokazuje tekst, a po ponownym odłączeniu i podłączeniu
    zasilania już nie chce.

    Dopiero fizyczne odłączenie nowej płytki od magistrali przywraca
    normalną pracę.

    Ktoś ma jakiś pomysł gdzie w ogóle mogę zacząć debugowanie?

  • 2. Data: 2020-01-19 17:16:37
    Temat: Re: HD44780 na magistrali CPU przestaje działać
    Od: Krzysiek <r...@k...net.pl>

    W dniu niedziela, 12 stycznia 2020 20:13:54 UTC+1 użytkownik Atlantis napisał:
    > Ktoś ma jakiś pomysł gdzie w ogóle mogę zacząć debugowanie?

    Trochę to wygląda na problemy sprzętowe - za długa magistrala, zbyt duże pojemności
    itp.
    Najbardziej przydałby się oscyloskop, by sprawdzić przebieg sygnałów, jakieś
    dzwonienia albo zbyt wolne zbocza.

  • 3. Data: 2020-01-19 18:47:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 12 Jan 2020 20:13:19 +0100, Atlantis napisał(a):
> [...]
    > normalną pracę.
    >
    > Ktoś ma jakiś pomysł gdzie w ogóle mogę zacząć debugowanie?

    Daj wolniejszy kwarc/generator zegara.
    Mozliwe, ze juz sie objawiaja jakies pojemnosci sciezek magistrali.

    Bo zakladam, ze skoro czasem dziala, to na dodatkowej plytce nie ma
    jakiegos zwarcia.

    J.

  • 4. Data: 2020-01-21 12:59:26
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 19.01.2020 18:47, J.F. wrote:

    > Daj wolniejszy kwarc/generator zegara.
    > Mozliwe, ze juz sie objawiaja jakies pojemnosci sciezek magistrali.

    Procesor jest w tej chwili taktowany zegarem 4 MHz. Płytki są trzy, o
    powierzchni zbliżonej do kartki formatu B5, połączone taśmą IDC40. PCB
    jednostronne, z dużą liczbą mostków wykonanych kynarem po stronie elementów.

    Czy to możliwe, żeby przy takiej konstrukcji i tej prędkości już
    wystąpiły problemy z pojemnością ścieżek?

    > Bo zakladam, ze skoro czasem dziala, to na dodatkowej plytce nie ma
    > jakiegos zwarcia.

    Jak na razie żadnego nie zauważyłem.

  • 5. Data: 2020-01-21 13:27:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    On 19.01.2020 18:47, J.F. wrote:

> [...]
    >elementów.

    >Czy to możliwe, żeby przy takiej konstrukcji i tej prędkości już
    >wystąpiły problemy z pojemnością ścieżek?

    Daj wolniejszy kwarc, to sie szybko dowiesz :-)

    Kwarc masz bez dzielnikow ?
    IMO - 4MHz to dosc duzo jak na oryginalny 6502 i oryginalny HD44780.
    Ale czy teraz robia nadal takie wolne kosci ?

    J.

  • 6. Data: 2020-01-21 19:21:47
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 21.01.2020 13:27, J.F. wrote:

    > Daj wolniejszy kwarc, to sie szybko dowiesz :-)
    >
    > Kwarc masz bez dzielnikow ?

    W tym konkretnym układzie nie używam rezonatora, wstawiłem oscylator
    kwarcowy o częstotliwości 4MHz. Nie stosuję też dzielników. Pod ręką nie
    mam żadnego przestrajanego generatora, więc musiałbym albo kupić
    wolniejszą wersję, albo zbudować jakiś zamiennik. :)

    > IMO - 4MHz to dosc duzo jak na oryginalny 6502 i oryginalny HD44780.
    > Ale czy teraz robia nadal takie wolne kosci ?

    Oryginalny MOS6502 pracował z częstotliwością 1 MHz, wersja "A" mogła
    być taktowana zegarem 2 MHz. Tyle tylko, że w tym projekcie użyłem
    współcześniejszej wersji CMOS (WDC65C02), która może być taktowana o
    wiele wyższymi częstotliwościami, sięgającymi chyba nawet 20 MHz.
    Wyświetlacz na HD44780 też jest raczej relatywnie nowy, wyprodukowany
    raczej kilka-kilkanaście niż kilkadziesiąt lat temu. Pamięci SRAM są
    raczej z tych wolniejszych, o czasie dostępu powyżej 100ns.
    Niemniej warto zauważyć, że sama płytka procesorowa działa bez problemu
    przy 4 MHz (kod do migania diodami). Stabilnie działał też zestaw płytka
    CPU + płytka wyświetlacza. Problemy pojawiły się dopiero przy próbie
    podłączenia trzeciego modułu.

  • 7. Data: 2020-01-21 20:57:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    On 21.01.2020 13:27, J.F. wrote:

> [...]
    >mam żadnego przestrajanego generatora, więc musiałbym albo kupić
    >wolniejszą wersję, albo zbudować jakiś zamiennik. :)

    555 :-)

    J.

  • 8. Data: 2020-01-27 11:57:19
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, udało się potwierdzić hipotezę z pojemnościami ścieżek i zbyt
    szybkim taktowaniem. Wszystko zaczęło działać prawidłowo po wymienieniu
    generatora na wersję 2 MHz.