  • 1. Data: 2017-05-23 17:33:49
    Temat: Hot air lutowanie - czym i jak
    Od: slawek <f...@f...com>

    Jakoś omijałem lutowanie "hot air". Czas nadrobić zaległości. Stąd
    moje, może głupie, pytania...

    1. Lutownica Hot Air dmucha. Na lutowanie elementy. Ok. Ale także na
    stół, a ponieważ trzyma się ją w łapie to także na boki. A. Jakie
    jest ryzyko poparzenia? B. Jak chronić stół tzn. zwykłe drewniane
    biurko? C. Jaka jest bezpieczna odległość od firan, zasłon, żaluzji,
    okien, książek, innych ludzi, laptopa?

    2. Kiedy lutownica dmucha? Czy tylko po naciśnięciu przycisku, czy
    non-stop? Tzn. czy odłożona w uchwyt stacji musi dalej dmuchać? I w
    co wtedy wycelowany jest strumień gorącego powietrza?

    3. Czy lutowanie hot air wytrzymują elementy z polistyrenu? Osłonięte
    taśmą kaptonową? Wyświetlacze LCD? Czego absolutnie nie lutować hot
    air?

    4. Co do sprzętu: co polecalibyście? Ma sens by była lutownica
    kolbowa? Jakieś 3-5 "zwykłych lutownic" mam (w tym 30 W i taka do
    rynien chyba też, takie do lutowania telewizorów z lat 60-tych też
    kiedyś), te kolbowe z (niby) kontrolą temperatury do stacji są
    naprawdę na tyle lepsze aby kupować stację na dwie opcje hot air i
    kolbę?

    5. Jak to się psuje: części zamienne, kto naprawia, co można samemu
    naprawić? Jaki jest MTBF? Czyli po prostu na jak długo starcza zanim
    się zepsuje? Co robić aby się nie zepsuło?

    6. Co trzeba kupić do lutowania? Pasta? Czy pensety powinny być
    metalowe? I czy da się trzymać je gdy będzie lutowanie?

    7. Jakie środki ochrony oczu? Czy opary czy co tam będzie są bardziej
    dokuczliwe/środkowe/toksyczne niż przy lutowaniu kolbą?

    8. Ogólnie: czy o czymś zapomniałem? Czego jeszcze nie wiem? No i czy
    jest jakiś FAQ co do hot air?

  • 2. Data: 2017-05-23 20:13:38
    Temat: Re: Hot air lutowanie - czym i jak
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    slawek <f...@f...com> napisał(a):
> [...]
    > a ponieważ trzyma się ją w łapie to także na boki. A. Jakie jest ryzyko

    Jak skierujesz gorące powietrze prosto na ciało to wysokie. Jak nie, to
    niskie. Gorący jest też wylot, ryzyko jak przy lutownicy kolbowej.

    > B. Jak chronić stół tzn. zwykłe drewniane biurko? C. Jaka jest bezpieczna
    > odległość od firan, zasłon, żaluzji, okien, książek, innych ludzi,
    > laptopa?

    Lutownica to nie ognisko.

    > 2. Kiedy lutownica dmucha? Czy tylko po naciśnięciu przycisku, czy
    > non-stop? Tzn. czy odłożona w uchwyt stacji musi dalej dmuchać? I w co
    > wtedy wycelowany jest strumień gorącego powietrza?

    Jest wycelowany w to, w co wycelujesz.

    > 8. Ogólnie: czy o czymś zapomniałem? Czego jeszcze nie wiem? No i czy jest
    > jakiś FAQ co do hot air?

    https://www.youtube.com/results?search_query=lutowan
    ie+hot+air

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2017-05-23 21:11:50
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 23 May 2017 20:13:38 +0200, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@p...onet.pl> wrote:
    Stąd moje,

    > Jak skierujesz gorące powietrze prosto na ciało to wysokie. Jak
    nie, to
    > niskie. Gorący jest też wylot, ryzyko jak przy lutownicy kolbowej.

    Tak, ale np. grota nie pakuję do oka. A strumień powietrza przy np.
    wypuszczeniu lutownicy z ręki może trafić w twarz z np. 20 cm. Nie
    wiem czy to bezpieczne: może z tej odległości temperatura spada, może
    sekunda gdy taki podmuch idzie w twarz to za krótko na poważne
    oparzenie? Dlatego pytam.

    > Lutownica to nie ognisko.

    Ognisko nie, ale liczba pożarów wywołanych przez telewizory Rubin
    była znacznie większa niż tych od ognisk. Serio.

    Czy mata silikonowa na płycie paździerzowej wystarczy do ochrony
    przed stopieniem zwykłego biurka? Czy też stół powinien być np.
    granitowy, stalowy, z teflonowy itp. itd? Uwaga: zasadniczo strumień
    idzie w dół, co nie stopi cyny to nagrzewa Pcb i/lub stół.

    Czy jak stół stoi bezpośrednio przy oknie... to firanki (nylon) są
    zagrożone... czy nie?

    Czy przy takim lutowaniu można mieć np. na tym samym stole laptop (do
    programowania), czy zdecydowanie powinno być pusto?

    > Jest wycelowany w to, w co wycelujesz.

    Jak trzymam w ręce - tak. Ale jak odkładam to nadal, jak rozumiem,
    dmucha, bo się schładza. Nie skieruję do siebie. W sufit? Na ścianę?
    Nie chciałbym ani spalić szafy obok, ani przytopić plastikowych ram
    okiennych. Jaka jest bezpieczna odległość od pracującej lutownicy hot
    air?

    > https://www.youtube.com/results?search_query=lutowan
    ie+hot+air

    Owszem, mnóstwo filmików pokazujących jakie to fajne. I nigdzie
    informacji o tym z jakiej odległości strumień jest bezpieczny dla
    człowieka. Nigdzie informacji czy i jakie okulary ochronne nosić.
    Nigdzie informacji czego NIE lutować lutownicą hot air.

    400 C to dość aby stopić metal. 700 watówa lutownica kolbowa to
    narzędzie wymagające szacunku. Ta sama moc w hot air też chyba wymaga
    odpowiedniej ostrożności. Nie chcę się o tym upewniać metodą prób i
    błędów. (Nota bene soczewki wszczepiane do oka wytrzymują tylko do 42
    C.)

  • 4. Data: 2017-05-23 21:34:26
    Od: Miller Artur <n...@d...com>

    W dniu 2017-05-23 o 21:11, slawek pisze:

> [...]
    > odpowiedniej ostrożności. Nie chcę się o tym upewniać metodą prób i
    > błędów. (Nota bene soczewki wszczepiane do oka wytrzymują tylko do 42 C.)

    mam wrażenie, że mylisz hot air z opalarką do farb :-) hot air do
    lutowania ma tak mały strumień powietrza, że po 20cm jest ono ledwo ciepłe.

    a.

  • 5. Data: 2017-05-23 21:34:51
    Od: "V.L.Pinkley" <f...@g...com>

    użytkownik slawek napisał:

    > 400 C to dość aby stopić metal.

    http://www.bhp.kqs.pl/galerie/a/am30-kombinezon-zaro
    odpo_7104.jpg
    https://youtu.be/yTOCAd2QhGg?t=5m12s

    Dałeś opis jakiejś broni biologicznej czy urządzenia które życiu zagraża
    i przetrzebia ostro brać serwisantów elektroników, a to zwykła dmuchawka
    na gorące powietrze jest, do tego zupełnie niegroźna.

  • 6. Data: 2017-05-23 21:35:55
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    z 20 cm się nie oparzysz, ale jak podłożysz rękę pod wylot to już
    owszem. Jak kończysz używanie kolby to wyłączasz stację (a ta zwykle
    wyłącza grzałkę i włącza powietrze na full by schłodzić kolbę).
    Odłożenie pracującej kolby tylko na wieszak i tylko jeśli jego
    lokalizację przemyślałeś (tzn. nie będzie grzać na nic palnego).

    Jak przyłożysz wylot pracującej stacji blisko plastiku, drewna,
    firanki(?) to przypalisz te rzeczy. Zapalić mi się niczego nie udało ale
    nie próbowałem specjalnie.

  • 7. Data: 2017-05-23 21:41:30
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    slawek <f...@f...com> napisał(a):
> [...]
    > gdy taki podmuch idzie w twarz to za krótko na poważne oparzenie? Dlatego

    Oczywiście spada bo się zaraz miesza z otaczającym powietrzem. To nie laser.

> [...]
    > Czy przy takim lutowaniu można mieć np. na tym samym stole laptop (do
    > programowania), czy zdecydowanie powinno być pusto?

    Gorące powietrze masz na odległości kilku, kilkunastu cm.

> [...]
    > ani spalić szafy obok, ani przytopić plastikowych ram okiennych. Jaka jest
    > bezpieczna odległość od pracującej lutownicy hot air?

    Kilkanaście cm.

    > Owszem, mnóstwo filmików pokazujących jakie to fajne. I nigdzie informacji
    > o tym z jakiej odległości strumień jest bezpieczny dla człowieka.

    Bo to nie jest miotacz ognia tylko mała dmuchawka.

> [...]
    > ostrożności. Nie chcę się o tym upewniać metodą prób i błędów. (Nota bene
    > soczewki wszczepiane do oka wytrzymują tylko do 42 C.)

    Oczywiście trzeba zachować ostrożność, np. nie wsadzać w oko.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 8. Data: 2017-05-23 21:52:31
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 23 May 2017 21:34:26 +0200, Miller Artur <n...@d...com>
    wrote:
    > lutowania ma tak mały strumień powietrza, że po 20cm jest ono ledwo
    ciepłe.

    I o to chodziło. Z drugiej strony nie mam na biurku 2 cm wolnej
    przestrzeni.

  • 9. Data: 2017-05-23 21:53:20
    Od: slawek <f...@f...com>

    A połknięta?

  • 10. Data: 2017-05-23 21:53:59
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/23/2017 5:33 PM, slawek wrote:
    > A. Jakie jest
    > ryzyko poparzenia?

    Niewielkie. Chyba że dotkniesz końcówki. Mi się nie udało od kilku lat.

    > B. Jak chronić stół tzn. zwykłe drewniane biurko?

    Podkładając kawałek deski. Nic tańszego nie znajdziesz.

    > C.
    > Jaka jest bezpieczna odległość od firan, zasłon, żaluzji, okien,
    > książek, innych ludzi, laptopa?

    Kilka cm wystudza strumień znacząco, kilkanascie cm jest już tylko lekko
    ciepło.

    > 2. Kiedy lutownica dmucha? Czy tylko po naciśnięciu przycisku, czy
    > non-stop?

    Non stop. Proces studzenia grzalki wymaga przepływu powietrza, stacje
    beda miały wyłaczniki ktore po wyłączeniu dalej będa dmuchac dłuzsza
    chwilę studzac grzałkę.

    > Tzn. czy odłożona w uchwyt stacji musi dalej dmuchać? I w co
    > wtedy wycelowany jest strumień gorącego powietrza?

    W to co sobie wycelujesz. U mnie jest tak dobrana długośc, że w stanie
    spoczynku końcówka zwisa sobie spokojnie jakieś 50cm nad kafelkami.

    > 3. Czy lutowanie hot air wytrzymują elementy z polistyrenu? Osłonięte
    > taśmą kaptonową? Wyświetlacze LCD? Czego absolutnie nie lutować hot air?

    Wiele z tych elementów nie da sie lutować hotair lub wymaga to dziwnych
    kombinacji.

    Tasma bardziej słuzy do tego żeby nie wywiało mniejszych elementów niż w
    celu ochrony przed ciepłem.

    Dodatkowo powinieneś miec grubą folię aluminiową.

> [...]
    > kolbowe z (niby) kontrolą temperatury do stacji są naprawdę na tyle
    > lepsze aby kupować stację na dwie opcje hot air i kolbę?

    Musisz mieć oba typy aby obskoczyć wszystkie przypadki, czyli hotair
    (nawet najbardziej paskudny) oraz porzadą stację z kontrolą temperatury.

    > 5. Jak to się psuje: części zamienne, kto naprawia, co można samemu
    > naprawić? Jaki jest MTBF? Czyli po prostu na jak długo starcza zanim
    > się zepsuje? Co robić aby się nie zepsuło?

    Jesli nie masz punktu naprawy laptopów to nie popsuje się tak szybko jak
    myślisz. Moja nie popsula się od 5 lat. Używam średnio raz na tydzień
    przez 30 minut. Grzeje i dmucha jak nowa.

    > 6. Co trzeba kupić do lutowania? Pasta? Czy pensety powinny być
    > metalowe? I czy da się trzymać je gdy będzie lutowanie?

    Topnik. Najlepiej dobry, wcale nie łatwo znaleźc takowy. Szukaj takiego
    do BGA i raczej nie taniego. Osobiście używam firmy AIM - NC254. Nie
    słuchaj że kalafonia wystarczy. Nie.

    Metalowa penseta podczas dmuchania robi się gorąca, ale ogolnie daje się
    utrzymać w palcach, tylko trzeba nieco dalej trzymać. Przydatne tylko do
    wylutu, można elementu nie trzymać tylko chwycić pod sam koniec kiedy
    już "pływa". Ssawka do stawiania elementów jest przydatna, ale nie aż
    tak bardzo. Znacznie bardziej przydatny jest mikro-stolik z chwytakami
    do mocowania płytek aby nie jeździły po biurku.

    > 7. Jakie środki ochrony oczu? Czy opary czy co tam będzie są bardziej
    > dokuczliwe/środkowe/toksyczne niż przy lutowaniu kolbą?

    Wiecej dymu IMHO. Ssawka powietrza obowiązkowa.

    > 8. Ogólnie: czy o czymś zapomniałem? Czego jeszcze nie wiem? No i czy
    > jest jakiś FAQ co do hot air?

    Internet. Hotair służy do:
    a) wylutowywania różnch elementów
    b) lutowania BGA lub podobnych obudów

    Do lutowania wszystkiego innego słuzy porządzna lutownica z zestawem grotów.

    Dodatkowo samo hotair jest kłopotliwe jesli nie masz wstępnego
    podgrzewania płytki. To jest większy wydatek niż stacja hotair, ale
    trudniej uszkodzić elementy. Jesli celujesz w jakiś rodzaj serwisowania
    to bez wstepnego podgrzewania jest bardzo ciężko niczego nie uszkodzić.

    Tutaj masz kanał szkoleniowy gdzie hotair jest używany bezustannie:

    https://www.youtube.com/user/rossmanngroup

    Jest tam bardzo duzo filmów malo istotnych, kiedy Louis opowiada swoje
    przemyślenia, ale też ogromna ilośc na żywo naprawianego sprzętu. Nic
    lepszegop nie znajdziesz gdzie widać jak się uzywa hotair.