  • 1. Data: 2018-03-05 20:51:24
    Temat: I jak w tej Polsce ma być dobrze
    Od: s...@g...com

    Byłem w Bochni w kopalni soli.
    Na poważnie tym biznesem zajął się Bolesław Wstydliwy w sensie stworzył
    miasto.
    Ale dopiero 100 lat później Kazimierz Wielki ściągnął kupców z Genui
    którzy wprowadzili podział pracy*.
    I dopiero August III Sas wpadł na pomysł że warto by sprowadzić górników
    z zagranicy (nie pamietam skąd dokładnie) którzy wyrównali chodniki
    dzięki czemu robotnikom było łatwiej przewozić sól w chodnikach kopalni.

    (*) coś takiego że umawiamy się że Ty jesteś specjalistą od tego
    a ja od tamtego wymagało sprowadzenia ludzi z zachodu.

  • 2. Data: 2018-03-05 21:38:11
    Temat: Re: I jak w tej Polsce ma być dobrze
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 05-03-18 o 20:51, s...@g...com pisze:
> [...]
    >
    > (*) coś takiego że umawiamy się że Ty jesteś specjalistą od tego
    > a ja od tamtego wymagało sprowadzenia ludzi z zachodu.

    Ciekawe, ale być może wcześniej tez był podział, tylko nie tak odgórny.
    Jak miejscowi pracowali i nie znali innych kopalń, to mogli na to nie
    wpaść, że da się powiedzmy taczkami te sól wozić,ale trzeba mieć równą
    podłogę. Każdy latał i wykopywał jak najwięcej. Czasem proste i
    oczywiste z pozoru rozwiązania wymagają ich odkrycia.

  • 3. Data: 2018-03-05 23:28:57
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 5 marca 2018 20:51:25 UTC+1 użytkownik s...@g...com napisał:
> [...]
    >
    > (*) coś takiego że umawiamy się że Ty jesteś specjalistą od tego
    > a ja od tamtego wymagało sprowadzenia ludzi z zachodu.

    Wtedy jeszcze nie było usługi "OK, Google" w telefonach. Nie było skąd się dowiedzieć
    jak coś tam zrobić lepiej. Organizacja wszystkich dzisiejszych korporacji na całym
    świecie jest identyczna. No przecież nie dlatego że cudownym zbiegiem okoliczności
    wszyscy mieli te same pomysły. Kopiują z jednego wzorca, bo pomysłów to ci ludzie nie
    mają żadnych.

    Nie bardzo rozumiem tytuł: chciałbyś żeby Polska więcej kopiowała, czy mniej? Bo
    wynalazek takiego Adamieckiego jest używany przez każdego PMa w świecie, włącznie z
    polskimi. No weź powiedz jak żyć?

  • 4. Data: 2018-03-06 02:09:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-03-05, s...@g...com <s...@g...com> wrote:
> [...]
    >
    > (*) coś takiego że umawiamy się że Ty jesteś specjalistą od tego
    > a ja od tamtego wymagało sprowadzenia ludzi z zachodu.

    Patrzysz na to ze swojej obecnej perspektywy człowieka z wiedza i
    wykształconego. To troche tak, jabys się dziwował, jak długo zajęło
    ludzkości wynalezienie koła. Lawinowy postęp technologiczny to dopiero
    końcówka drugiego milenium.

    Swoja drogą, takie wyrównywanie chodników to chyba nie tylko to, że ktoś
    wziął grabie i wyrównał, ale jeszcze sztuka poszerzania i wzmacniania
    tuneli?

    No i czy czasami wczesna specjalizacja nie polegała na pracy w jakiś
    cechach, gdzie umiejetności zawodowe były pilnie strzezona tajemnica?

    Nam sie takie koncepty mogą dzisiaj wydawac trywialne, ale rozwój
    technologii przez setki jesli nie tysiące lat, oparty był na
    pojedynczych osobach, które cos-tam wynalazły pracując nad tym kupe
    czasu a potem ktos to wykradł, podpatrzył, kupił i upłynęło kolejnych
    ZYZ-lat aby kupcy rozwieźli to po świecie.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2018-03-06 17:16:42
    Od: 4...@g...com

    Polecam obejrzenie Podrozy z historia Kotarskiego. Raz ze mozna posluchac jak sie
    mowi w ojczystym jezyku. Dwa ze facet przekazuje duze ilosci prawdziwych informacji.
    W odcinku o kopalni rudy olowiu i srebra w Tarnowskich Gorach jest przemycona
    informacja dlaczego wyrobiska wygladaja jak wygladaja. Powodem krzywych chodnikow
    byla kasa. Gornicy mieli placone tylko za wydobyta rude. Wsztkie prace prace
    polegajace na umacnianiu wyrobiska i wywozenia odpadu nie bedacego ruda obciazaly
    gornikow. Dlatego wyrobiska czy jak to sie po gorniczemu nazywa byly "krzywe". Co
    innego tunel odprowadzajacy wode. Bez niego kopalnia nie mogla by dzialac i zarzadca
    zaplacil za jego wykucie. Jest rowny z rownym dnem. Potwierdzenie ze kasa rzadzila
    jest powiesc Germinal Zoli. Tam tez pojawia sie watek kasy placonej za wydobyty
    surowiec i obudowywanie chodnikow jako czynnik uszczuplajacy zarobki gornikow.

  • 6. Data: 2018-03-07 12:28:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik suryga napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >Byłem w Bochni w kopalni soli.
    >Na poważnie tym biznesem zajął się Bolesław Wstydliwy w sensie
    >stworzył
    >miasto.

    Tak nawiasem mowiac - mowi sie, ze sól byla wtedy bardzo droga ...
    dlatego ze podnosi smak kaszy i zupy, czy dlatego, ze konserwuje mieso
    dla wojska ?
    Bo tak dla smaczniejszej zupy, to nie wiem czy by ludzie kupowali.

    Co prawda kilka wiekow pozniej na przyprawach z dalekich krajow dalo
    sie zarobic.

> [...]
    >(*) coś takiego że umawiamy się że Ty jesteś specjalistą od tego
    > a ja od tamtego wymagało sprowadzenia ludzi z zachodu.

    Trudno powiedziec jak to wczesniej wygladalo - moze zloza byly plytkie
    i nie trzeba bylo specjalistow, moze owczesne "zwiazki zawodowe"
    preferowaly jednolite zatrudnienie.

    J.

  • 7. Data: 2018-04-02 23:58:25
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > wykształconego. To troche tak, jabys się dziwował, jak długo zajęło
    > ludzkości wynalezienie koła. Lawinowy postęp technologiczny to dopiero

    Sam możesz wpaść w opisaną pułapkę: przyszłe pokolenia mogą
    traktować okolice 20. wieku jako zastój. Prawdziwy postęp jeszcze
    na dobre nie ruszył, genetyka jest wciąż w powijakach, a to człowiek
    coraz częściej okazuje się być hamulcem.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2018-04-03 00:01:47
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    4...@g...com wrote:

    > Potwierdzenie ze kasa rzadzila jest powiesc Germinal Zoli. Tam tez pojawia sie
    watek kasy placonej za wydobyty surowiec i obudowywanie chodnikow jako czynnik
    uszczuplajacy zarobki gornikow.

    A we współczesnych polskich kopalniach czujniki metanu zatykał Skarbnik. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2018-04-03 00:05:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    > A we współczesnych polskich kopalniach czujniki metanu zatykał Skarbnik.
    > :-)

    ... Skarbek...

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2018-04-03 06:01:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-02, Piotr Wyderski <p...@n...mil> wrote:

> [...]
    > na dobre nie ruszył, genetyka jest wciąż w powijakach, a to człowiek
    > coraz częściej okazuje się być hamulcem.

    Ake to nie ja sugeruję, ze jakiś koncept jest trywialny i ktos-tam,
    gdzieś-tam, kiedyś-tam powinien był to juz dawno obczaić. Gdzie ta
    pułapka?

    --
    Marcin