  • 1. Data: 2015-08-17 22:58:31
    Temat: I to jest cos ciekawego
    Od: atm <...@v...pl>

    Ok, o ogniwach wodorowych mowilo sie juz od dluzszego czasu, ale teraz
    wydaje sie, ze trafia na rynek konsumencki:
    http://www.spidersweb.pl/2015/08/toyota-mirai-europa
    -premiera.html
    Nie bedzie klockow w postaci zestawu akumulatorow (ktore w utylizacji
    pewnie nie sa zbyt ekologiczne). Pozostaje ewentualna wybuchowosc, choc
    biorac pod uwage ilosc eksplozji LPG powinno byc ok tym bardziej, ze za
    montaz nie bedzie odpowiedzialny pan Zenon czy Kazimierz, ktory dzisiaj
    moze byc po imieninach. Pozyjemy zobaczymy ale cenie takie ruchy w
    przeciwienstwie do "blyskotek dla Indian" w postaci
    zaprezentowantowanego przez Audi systemu oswietlenia.

  • 2. Data: 2015-08-18 06:23:19
    Temat: Re: I to jest cos ciekawego
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-08-17 o 22:58, atm pisze:
    > Ok, o ogniwach wodorowych mowilo sie juz od dluzszego czasu,
    "pojazd napędza energia elektryczna, która powstaje w wyniku reakcji
    wodoru z tlenem, a jej jedynym efektem ubocznym jest... para wodna."
    Motyla noga! A to ciekawe. Para wodna.
    Jacek

  • 3. Data: 2015-08-18 09:12:31
    Od: "T." <k...@i...pl>

> [...]
    > przeciwienstwie do "blyskotek dla Indian" w postaci
    > zaprezentowantowanego przez Audi systemu oswietlenia.

    Sprzedaż Mirai zaczęła się w grudniu ub.r.

    Tu masz szczegóły techniczne:
    http://glowny-mechanik.pl/wodorowa-toyota-mirai-w-sp
    rzedazy-w-grudniu/

    A tu trochę zdjęć:
    http://glowny-mechanik.pl/wodorowa-toyota-mirai/

    Tu nieco danych rynkowych:
    http://glowny-mechanik.pl/popyt-na-wodorowa-toyote-m
    irai-przekroczyl-oczekiwania/

    Jeszcze nie zdecydowano, w jakiej technologii ma się odbywać tankowanie
    - jest technologia ciśnieniowa i kriogeniczna. Nie wiadomo, co wygra.
    Ale stacje już są, nawet "podwójne".
    http://glowny-mechanik.pl/pierwsza-wodorowa-stacja-p
    aliwowa-z-dwiema-technologiami-tankowania-w-monachiu
    m/

    Teraz zatem podjeżdżając na taką stację masz w dystrybutorach: benzynę,
    ON, LPG, CNG i H2 w dwóch postaciach. Nie daj Boże pomylić dystrybutor :-)

    T.

  • 4. Data: 2015-08-18 09:26:09
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2015-08-18 o 09:12, T. pisze:
> [...]
    > ON, LPG, CNG i H2 w dwóch postaciach. Nie daj Boże pomylić dystrybutor :-)

    Ps. I jeszcze dystrybutor z AdBlue :-)
    T.

  • 5. Data: 2015-08-18 11:36:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]
    > Ale stacje już są, nawet "podwójne".
    > http://glowny-mechanik.pl/pierwsza-wodorowa-stacja-p
    aliwowa-z-dwiema-technologiami-tankowania-w-monachiu

    Sprzedaz w grudniu, a nawet we wrzesniu, a oni nie wiedza jaki
    zbiornik ?
    Cos mi tu smierdzi ... chyba, ze opcjonalnie beda dwa ...

    J.

  • 6. Data: 2015-08-18 12:54:52
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-08-18 o 09:12, T. pisze:
    > Tu masz szczegóły techniczne:
    > http://glowny-mechanik.pl/wodorowa-toyota-mirai-w-sp
    rzedazy-w-grudniu/

    Te nowe eko-samochody skupiają się zawsze na kształcie pojazdy. Starają
    się zrobić niski współczynnik oporu, żeby poprawić zasięgi.

    Czemu tak się nie starają w zwykłych samochodach, tylko często budują
    klocki z oporem cegły?

    Zrobiliby jakiś mały lekki samochód w kształcie kropli wody i spalałby 4
    litry na 100 po mieście i 3 litry w trasie. Benzyny!

    No tak, ale kto wtedy kupiłby te eko-cuda za grubą kasiorę...

    --
    MN

  • 7. Data: 2015-08-18 13:05:19
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2015-08-18 o 11:36, J.F. pisze:
> [...]
    >>

    > Sprzedaz w grudniu, a nawet we wrzesniu, a oni nie wiedza jaki zbiornik ?
    > Cos mi tu smierdzi ... chyba, ze opcjonalnie beda dwa ...

    W grudniu, ale zeszłego roku.
    Zbiorniki są dwa. Chodzi o różny sposób ich tankowania, a nie same
    zbiorniki (chociaż zapewne będą inne w przypadku tych dwóch
    technologii). Generalnie - jak jest mocno schłodzone to więcej wchodzi
    do zbiornika. Choć - jak piszą - technologia kriogeniczna dopiero jest
    badana i rozwijana. No ale do badań też trzeba gdzieś zatankować... :-)
    A dla nabywców typowego modelu jest zwykłe tankowanie wodoru.
    T.

    Ps. Tu jeszcze trochę informacji jest, włącznie z obrazkami:
    http://www.fch.europa.eu/sites/default/files/3-BRUNN
    ER%20%28ID%20193389%29_0.pdf

  • 8. Data: 2015-08-18 13:09:08
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-08-18 o 13:05, T. pisze:
    > A dla nabywców typowego modelu jest zwykłe tankowanie wodoru.

    Pamiętam książkę "5 tygodni w balonie". To Verne napisał? W każdym razie
    tam w balonie mieli "aparaturę" do rozdzielania wody na tlen i wodór,
    żeby napędzać tym swój pojazd.

    Ani słowa nie było o zbiorniku, który musi wytrzyma 350 atmosfer...
    ;)

    --
    MN

  • 9. Data: 2015-08-18 13:13:24
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2015-08-18 o 13:09, Marcin N pisze:

> [...]
    > żeby napędzać tym swój pojazd.
    >
    > Ani słowa nie było o zbiorniku, który musi wytrzyma 350 atmosfer...

    Dzisiejsze zbiorniki CNG pracują z ciśnieniem 300 bar, więc to nie taka
    nowość... Są z kompozytów.
    T.

  • 10. Data: 2015-08-18 13:21:40
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>