  • 11. Data: 2007-11-28 18:24:23
    Temat: Re: IPTV czy ktoś z operatorów ma taka usługę ??
    Od: "Wojciech Apel" <w...@n...pp.org.pl>

    Jak się powiedziało A to powiem też B a własciwie to przytoczę tylko w
    całości mój post opublilkowany w czerwcu tego roku (o kucze, jak dawno) na
    trzepak.pl (ale kto z Polipa czyta Trzepak?).

    Więm, ze z większością problemów operatorzy skupieni wokoło SGT sobie już
    poradzili (choć TVN (i nie tylko) dalej nie można kupić do IPTV - patrz
    casus Kuby Wojewódzkiego opisany wczoraj w gazetach). Ale com napisał
    napisałem. Od kolegów w SGT wiem, że startują 15 grudnia a więc chyba ten
    problem multicastów jakoś opanowali.

    Może teraz, po pół roku dalej to będzie inspiracją dla Was. Dla tych ze
    Śląska (i nie tylko, bo łącza po Polsce tanieją) mogę napisać, ze SGT jest i
    będzie inicjatywą otwartą.

    Wojtek, 3S

    ****************************

    Wojciech Apel, www.trzepak.pl, Gliwice
    Wysłany: Sro, 20 Cze 2007 22:45:03 Temat postu: IPTV, Grupa: Providerzy

    Nie mogąc napisać dużo napiszę tylko coś aby Was zainspirować.

    1. IPTV da się wdrożyć - myślcie o tym w części, która należy do Was czyli w
    sieciach. W części headentu, umów z dostawcami, serwerów VOD, praw
    autorskich po prostu jesteście za mali aby to dało się zrobić poza jakimiś
    testami i jakąś zabawą. Profesjonalne rozwiązania kosztują naprawdę dużo
    kasy. Ale aby ktoś do Was mógł przyjść z tym wszystkim musicie mieć dobre
    sieci - a nie macie (uwierzcie mi).

    2. Dlaczego Wasze sieci nie nadają się w tej chwili pod IPTV? Kilka
    postulatów do przemyślenia:

    - każdy abonent TV wpina swojego STB i oczekuje pasma 6Mb/s dla zwykłej
    telewizji SD i 20Mb/s dla HD. Nie wierzcie, że da się to zrobić na 1,5Mb/s -
    dlaczego? Zobaczcie sobie różnicę w jakości TV Mango i TVN na platformach
    Polsat czy Cyfra+ - to jest odpowiedź. TVN nadaje praktycznie gdzieś pod
    6Mb/s i dlatego to się tak przyjemnie ogląda.

    - multicast pomaga w zarządzaniu pasmem, ale w chwili wdrażania usług VOD,
    TS, PVR sygnał leci w normalnym unicaście więc planując sieć musicie
    gwarantowac to 6 lub 20Mbps od każdego abonenta do Waszego punktu
    dystrybucji sygnału. To oznacza, że szkielety Waszych sieci musza byc dobrze
    zrobione i może i linki 1GbE starczą ale będzie ich naprawdę sporo.

    - teoretycznie swicze można łączyć szeregowo.... - ale architektura która
    zakłada że abonent ma 3 hopy w L2 do punktu dystrybucji jest architekturą
    już lekko ryzykowną, choć jeszcze akceptowalną.

    - do każdego swicza abonenckiego nalezy dojść linkie GbE - a najlepiej dwoma
    i mieć xSTP i zapetlenia zarówno w L2 jak i L3.

    - urządzenia STB lepiej wpinać w wydzielonego VLAN'a a nie w internet.
    Jeszcze lepiej Internet wywalić z sieci np. poprzez jakieś pppoe, albo
    odpalić BRAS-a na kolejnym VLAN'a. Tak to nalezy zrobić przy okazji
    wywalająć VoIP też w osobny VLAN.

    - fajną usługą jest MVR - szkoda tylko, że dobrze mają to zaimplementowane
    tylko CISCO i niektóre dlinki. MVR pomaga. W końcu po to jest.

    - IGMP tak, ale aby szybko się przełączało lepiej wymuszać na swiczach
    multicasty tak, aby wszystkie (lub prawie wszystkie) programy były wszędzie
    lub prawie wszędzie zawsze.

    - jakość! od tego powinienem zacząć bo pamiętajcie, że standardy telewizji
    cyfrowej zakładają, że może być jedno zakłócenie cyfrowe na godzinę. Jak są
    dwa to abonent to widzi, jak 3 lub 4 (co 15 minut) to się złości i źle myśli
    o usłudze. Co to oznacza? Jeżeli ramki MPEG są pakowane w TS a to dopiero w
    UDP, potem w IP a potem w IEEE_802; do tego ramka MPEG ma koło 300 bajtów
    (?) a 802 całe 1500 znaczy, że przez godzinę nie można stracić ani jednej
    ramki Ethernetowej. A więc straty pakietów >0,000003% Tu nie ma
    retransmisji - strata pakietu jest widoczna od razu więc albo Wasze sieci
    przenoszą wszystko bezbłędnie (100% QoS) albo usługa nie działa w sposób
    akceptowalny (a więc taki, za który abonent zapłaci). Swicze (a własciwie
    matryce w swiczach) naprawdę muszą być dobre, QoS naprawdę zaimplementowane,
    pasma nie może brakować. Jest co robić.

    - zwykły kabelek niby 5 kategorii jak się go ułoży byle jak (a tak się je
    najczęściej układa, bo kto patrzy na promień gięcia, odległość od
    energetyki, jakoś złączek) gubi pakiety i powoduje retransmisje. Na usłudze
    dostępu do internetu nikt tego nie zauważa bo wszystko działa poprawnie i
    nie jest wazne czy strona załaduje się w 0,3 sek czy w 0,35. Ale zobaczcie
    na statystyki interfejsów - ile ramek jest zgubionych? Ile tam jest błędów?
    Otóż wasze L1 często wprowadza problemy w L2 którzych z uwagi na
    retransmisje w L4 nie widać. Ale w IPTV nie ma i nie będzie L4! Czy sieci
    kablowe też należy budować od nowa?

    - dobry swicz (2GE+n*100) kosztuje ..... powiedzmy, że 500zł. Ile kosztuje
    dobry swicz 12*GE?

    - do mieszkania abonenta należy dojść kilkoma kabelkami. Na pewno jedne
    dojście do PeCeta a drugie do STB. Zastosowanie taniego swicza u abonenta
    całkowicie odpada! A gdzie wpiąć bramke VoIP? A gdzie drugiego STB? A może
    zastosować HomeGateway? Tak! ale to jest +150zł za to można sobie na miejscu
    porozszywać VLANy i zrobić QoS.

    - liczba _polskich_ programów telewizyjnych dochodzi już do 120. A do tego
    jeszcze abonenci chcą jakieś dobre zagraniczne produkcje (np. Al-Jazira
    int). Każdy kanał to pewnie odbiornik, deskrambler, skrambler....

    - jak nie masz kilku tysięcy abonentów to dostawca treści nie będzie z tobą
    gadał bo nie istniejesz. To, że kumple prowadzi sklep przedający n-telewizje
    nic nie pomoże.

    - jak internet nie będzie działał przez 40 minut w sobotę to nic się nie
    stanie. Jak nie będzie działać telewizja to Was zabiją w zależności od tego
    czy był mecz czy babski serial albo butelką od piwa albo damską parasolką.

    - koszt TVN24 na jednego abonenta to mniej więcej 2,50zł. Dużo? Mało? Nie
    wiem ale ITI sobie tyle liczy i już.

    - wdrażając IPTV stan zimnej wojny z lokalną na waszym osiedlu kablówka
    przejdzie w stan wojny totalnej, wojny o życie. Ale nie Wy tą wojnę
    wywołujecie więc nie macie wyboru - walczcie. Nie liczcie na negocjacje, na
    pokój, na to że jakoś to będzie.... ta wojna już gdzieniegdzie trwa. A do
    tego jeszcze nadciągają inne, wielkie armie (Netia, Dialog, GTS, Tele-2)
    wyposażone w BSA, LLU i druty od TP. Oj, będzie się działo...

    - nieważne skąd będziecie brać sygnał (kto będzie miał headent) ale ten
    sygnał musi do Was przyjśc po sieci światłowodowej. Potrzebujecie więc szkła
    od Was do jakiegoś miejskiego, regionalnego punktu wymiany ruchu i zapewniam
    Was, że szkło od TP lub Netii albo Dialogu się do tego politycznie nie
    nadaje. Takie szkło może przenieść nawet gigabit IP pod internet ale pod
    IPTV będzie jak kiedyś z tłumikami na drutach tP pod HDSL;e. Polityka ma
    prymat nad technologią.

    - transmisja IPTV po radiu (nie ważne czy dosył, szkielet czy dostęp) to
    bajki handlowców firm sprzedających Wam teraz internet po tym medium. Nie
    dajcie się zwieść - tylko szkło. Na szczęscie jest go coraz więcej
    (akademicy, energetycy, kolejarze, sieci miejskie, monitoring). Szukajcie
    rozwiązań, szukajcie dojść.

    - jeżeli chcecie aby jednego wieczora mniej więcej 200 abonentów oglądało
    jakiś film na VOD to Was serwer streamujący musi wypychać kilka GE
    ruchu..... apache postawiony na jakis składaku nie da rady niestety.
    Niestety - dobry film w wypożyczalni można już dostać za 6zł więc jedyne co
    można jeszcze w temacie VOD sprzedać to lenistwo, pod warunkiem, że w 10
    minut po naciśnięciu guzika pilota STB kurier zapuka do drzwi i przyniesie
    piwo. Temat cashowo jest trudny a Hollywoody nie ułatwiają życia.

    3. Tyle napisałem, bo tyle mi się przypomniało i chciało napisać. Dodam
    jeszcze, że w grupie raźniej a teraz róbcie to co potraficie czyli
    przygotowujcie sieci.

    4. Nie chce mi się na te tematy dyskutować. Jak ktoś na inne zdanie - niech
    je ma, mamy w końcu wolność. Za to chcętnie poczytam jakiś interesujące
    przemyslenia, kreatywne odkrycia, rzetelne krytyki, pomysły szalone ale i te
    rokujące nadzieje. W taką wizjonarską burze mózgów chętnie się włącze.
    Polemizować z tym co napisałem mi się nie chce bo za stary jestem i oczy
    mnie bolą.

    W.

  • 12. Data: 2007-11-28 22:15:49
    Od: "Jurek" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Mogila" <s...@a...net> napisał w
    wiadomości news:474D2CCD.9070206@art-network.net...

    > Aster napewno nie należy do takich operatorów. Jest problem dosyć

    Chyba jednak należy:

    http://www.pike.org.pl/index.php?p=komunikaty&sec=ak
    tual_b&id=565

    --
    Jurek

  • 13. Data: 2007-11-28 22:43:48
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On Wed, 28 Nov 2007, Tomasz Mogila wrote:

    > Jest problem dosyć istotny bo
    > nadawcy nie chcą udostępniać kontentu do IPTV ze względu na fakt, że nie ma
    > możliwości weryfikacji klienta.

    Możliwości są i to spore (o wiele większe niż przy satelicie czy zwykłej
    kablówce), ale za to kosztują.
    Kosztują switche, które potrafią filtrować odpowiednio multicasty
    (access listy, fast leave), system zarządzający tym i oczywiście kodowanie
    (DRM).

    Pozdrawiam

    majek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 14. Data: 2007-11-28 22:53:24
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    > Po 1. kontent musi być kodowany.

    Nie zawsze, ale premium w zasadzie tak.

    > Po 2. w dużej części trzeba mieć zezwolenie
    > nadawcy

    Nie w części, ale musisz mieć umowę na każdy kanał, nawet jak jest to
    g..., które leci za free z satelity i pies z kulawą nogą tego nie ogląda.

    > Kodowanie kontentu
    > daje nam pewność, że ten nie będzie udostępniany.

    To jest trochę inaczej. Nadawcy trzęsą portkami, że ktoś coś nagra w
    cyfrowej jakości jak również, że będzie oglądał nie płacąc. Bez CA i DRM
    niestety, ale takie możliwości są w sieci IP.
    Natomiast samo udostępnianie innej firmie blokuje w zasadzie polskie
    prawo.

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 15. Data: 2007-11-30 07:38:00
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    Wojciech Apel pisze:
    > Jak się powiedziało A to powiem też B a własciwie to przytoczę tylko w
    > całości mój post opublilkowany w czerwcu tego roku (o kucze, jak dawno) na
    > trzepak.pl (ale kto z Polipa czyta Trzepak?).
    kurcze

    swietny tekst..
    (gratuluje trafnego ujęcia sytuacji)

    moge dodać jeden punkt do tego wszystkiego..

    operator CATV jest inaczej widziany niż ISP
    zupełnie inaczej wyglądają rozmowy,
    albo rozmów brak (vide ITI)

    aha i jeszcze jedno :)

    jak już sie przejdzie całą sciezke zdrowia, to pojawia się inny problem
    STB :(

    cena około 100 EUR za sztuke (a moze ktos gdziez znalazł coś tanszego?)
    przy zamówieniach w setkach sztuk - nie tysiacach sztuk

    aspekt polityczno-socjologiczny
    jeden STB jeden TV
    ilu waszych klientów ma po 2-3 TV? w aktualnej "kablówce" to nie problem
    IPTV? 2-3 STB? jak liczyć takiego klienta?

    --
    pozdros
    icek

  • 16. Data: 2007-12-03 19:54:45
    Od: dzimi <k...@d...com.pl>

    Hmm - play 5 ? (http://play5.tv)

    --
    dzimi

  • 17. Data: 2007-12-04 07:32:45
    Od: Jan Strybyszewski <g...@o...pl>

    Wojciech Apel pisze:
    > Jak się powiedziało A to powiem też B a własciwie to przytoczę tylko w
    > całości mój post opublilkowany w czerwcu tego roku (o kucze, jak dawno) na
    > trzepak.pl (ale kto z Polipa czyta Trzepak?).

    IPTV to jest folklor ktory szybko upadnie.
    Nie widze zadnego powodu by w dobie DVB-T mial sie utrzymac.

    Zaleta IPTV bylaby szeroka oferta ale na boga wezcie sobie kawalek
    kabla koncentryka i wepnijcie w TV obraz jest CALKOWICIE nieczytaleny w
    analogu w takiej Warszawie np na Ursynowie. A gdy ten sam 2 metrowy
    kabelek bez anteny wykorzystamy w STB DVB-T obraz jest jak zyleta (co
    prawda katastrofalny BER) ale obraz jest czytelny a problemy z pikseloza
    sporadyczne. Anteny pokojowe wiec poradza sobie z takim sygnalem a co za
    tym idzie kazdy bedzie mial niezlej jakosci 20-30 kanałów TV i
    starczy.Problem jest taki ze wrozenie DVB-T w Polsce to jedna wielka
    katastrofa

  • 18. Data: 2007-12-04 10:38:24
    Od: a...@b...veroxsystems.com (Verox)

    On Tue, 04 Dec 2007 08:32:45 +0100, Jan Strybyszewski napisał:

    > IPTV to jest folklor ktory szybko upadnie.
    > Nie widze zadnego powodu by w dobie DVB-T mial sie utrzymac.

    Pokaż mi prosze gdzie ta ,,doba DVB-T'' jest. Ja wiem że U WAS W STOLICY. Ok,
    4 pozostałe nadajniki DVB-T. Widzisz u nas na prowincji w Gliwicach, potrzeba
    17 elementowej Yagi aby odebrać DVB-T ze Skrzycznego. A kabelek z IP jest, i
    nie trzeba kombinować z antenami.

    --
    begin 755 signature.exe
    [tomek <at> kalety <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 19. Data: 2007-12-04 16:38:17
    Od: "Wojciech Apel" <w...@n...3s.pl>

    > Hmm - play 5 ? (http://play5.tv)

    Nie to, aczkolwiet to też ciekawy projekt.

    Raczej http://www.sgtsa.pl i http://www.nadchodzinowatelewizja.pl/

    W.

  • 20. Data: 2007-12-04 16:40:42
    Od: "Wojciech Apel" <w...@n...3s.pl>

    > IPTV to jest folklor ktory szybko upadnie.
    > Nie widze zadnego powodu by w dobie DVB-T mial sie utrzymac.

    No coż - jest to jakaś opinia ...

    W.