  • 1. Data: 2020-01-08 18:56:50
    Temat: ISDN
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    To sie jeszcze uzywa ?

    Czy cala para trafila na smietnik ?

    J.

  • 2. Data: 2020-01-08 22:48:34
    Temat: Re: ISDN
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 08-01-2020 o 18:56, J.F. pisze:
    > To sie jeszcze uzywa ?
    >
    > Czy cala para trafila na smietnik ?

    Ubiegłej zimy widziałem NT leżące na trawniku tuż przy ulicy. Wyglądało
    jakby ktoś pakował się do samochodu i zapomniał włożyć jeszcze NT do
    środka. Może to technik z telekomu zdemontował u klienta i zgubił?

    yabba

  • 3. Data: 2020-01-09 09:36:22
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    > Ubiegłej zimy widziałem NT leżące na trawniku tuż przy ulicy. Wyglądało
    > jakby ktoś pakował się do samochodu i zapomniał włożyć jeszcze NT do
    > środka. Może to technik z telekomu zdemontował u klienta i zgubił?

    Raczej sam klient wyrzucił, jeszcze nie słyszałem, żeby jakiś
    technik zabierał nieużywane NT.
    Moje NT wisi na ścianie, mimo że od rozwiązania umowy z operatorem
    minęło ładnych parę lat. Jeszcze dwa lata temu świeciła się LED
    w obudowie, teraz już się nie świeci.

    MKi

  • 4. Data: 2020-01-09 09:57:34
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2020-01-08 o 18:56, J.F. pisze:
    > To sie jeszcze uzywa ?
    >
    > Czy cala para trafila na smietnik ?
    >
    > J.

    BRA w odwodzie, pamiętam smutny widok góry NTków na końcu korytarza w
    siedzibie jednego z podwyków tepsy. Miałem kiedyś reklamację jednego z
    tych niedobitków, ze jak mu NTek padł, to monter wymienił na działający.
    Ale z pękniętą obudową, do tego mazniety pędzlem przy malowaniu.
    Reklamacja niezasadna, usługa działa. Z dobroci serca poszło zlecenie
    żeby wymienili na inny, ładniejszy ;)
    Nie ma się co oszukiwac, ze NTków nowych już nie ma, te co idą do
    klientów na wymianę, są z demontażu.

    PRA za to ma się dobrze, mnóstwo firm i instytucji nie migruje na VoIP,
    tylko jedzie na PRA, nierzadko z kilkoma setkami DDI. Pewnie zmigrują na
    VoIPa, gdy im ich centralka padnie i nie będzie już opłacało się
    naprawić/kupić takiej samej. Koszt centralki to kropla w kosztach takiej
    migracji.

    --
    viktorius

  • 5. Data: 2020-01-09 11:16:15
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2020-01-09 o 09:57, viktorius pisze:

    A i dodam jeszcze, że w swoich czasach ISDN był dobry, bo rozszerzał
    możliwości zwykłej, już położonej pary przewodów. Niestety w Polsce
    został wdrożony za późno i się nie przyjął powszechnie. 2 rozmowy na
    jednym drucie przy zauważalnie lepszej jakości nie było tak fajne jak
    mobilność wprowadzona przez Centertela ;) W Niemczech, Austrii,
    Szwajcarii ISDN jest nadal na tyle powszechny, że routery do internetu
    mają porty ISDN emulujące styk S. Tamtejsi klienci mają nadal telefony
    ISDN, albo całe centralki ISDNowe. W górę sieci idzie już SIPem, ale
    klientów to nie obchodzi, mogą spokojnie używać swoich aparatów jakby NT
    nadal był zawieszony na ścianie.

    --
    viktorius

  • 6. Data: 2020-01-09 17:41:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "yabba" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >Wyglądało jakby ktoś pakował się do samochodu i zapomniał włożyć
    >jeszcze NT do środka. Może to technik z telekomu zdemontował u

    Nie demontowali :-)

    Ba - po rezygnacji z linii jeszcze pare lat NT1 bylo zasilane z
    centrali ...

    J.

  • 7. Data: 2020-01-09 17:47:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "viktorius" napisał w wiadomości grup
    ..
    >W dniu 2020-01-09 o 09:57, viktorius pisze:
    >A i dodam jeszcze, że w swoich czasach ISDN był dobry, bo rozszerzał
    >możliwości zwykłej, już położonej pary przewodów. Niestety w Polsce

    pare zalet mial.

    >został wdrożony za późno i się nie przyjął powszechnie. 2 rozmowy na
    >jednym drucie przy zauważalnie lepszej jakości nie było tak fajne jak
    >mobilność wprowadzona przez Centertela ;)

    Jesli masz na mysli pierwszego Centertela NMT, to on sie jakos
    umiarkowanie przyjal.
    Dopiero GSM trafilo pod strzechy ...

> [...]
    >sieci idzie już SIPem, ale klientów to nie obchodzi, mogą spokojnie
    >używać swoich aparatów jakby NT nadal był zawieszony na ścianie.

    Czyli dla pracownikow R&D koncernow znalazla sie druga praca ?

    J.

  • 8. Data: 2020-01-10 10:33:40
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2020-01-09 o 17:41, J.F. pisze:
    > Użytkownik "yabba"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Nie demontowali :-)
    >
    > Ba - po rezygnacji z linii jeszcze pare lat NT1 bylo zasilane z centrali

    Wyłączyli logicznie, zwolnili zasoby, ale druta nikt nie rozkrosował. Bo
    to kosztuje czas montera, czyli kasę dla firmy zewnętrznej. Zgasło
    dopiero, jak twoją parę w kablu rozdzielczym czy magistralnym
    przydzielono dla innego klienta.

    U mnie w serwerowni nadal świecą się dwa z trzech NTków.

    --
    viktorius

  • 9. Data: 2020-01-10 10:56:28
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2020-01-09 o 17:47, J.F. pisze:
    > Użytkownik "viktorius"  napisał w wiadomości grup
    ..

    > pare zalet mial.

    Dla przeciętnego Kowalskiego to najważniejsze były chyba 2 rozmowy na
    raz i brak szumów. Przy upgradzie z linii analogowej do ISDNa raczej
    dokupił drugiego analoga i podpiął pod porty a/b zamiast kupować dwa
    telefony cyfrowe. Najwyżej dokupił MSNa, nie paczki DDI.

    > Jesli masz na mysli pierwszego Centertela NMT, to on sie jakos
    > umiarkowanie przyjal.
    > Dopiero GSM trafilo pod strzechy ...

    Centertel rozpoczął to, to później zrobił GSM, taki skrót myślowy. Tak
    czy siak chodziło o mobilność linii telefonicznej. Brak konieczności
    posiadania automatycznych sekretarek i odsłuchiwania rozmów po powrocie
    do biura/domu jest dodatkowym plusem.

    > Czyli dla pracownikow R&D koncernow znalazla sie druga praca ?

    Potwierdzam, ale tylko dla tych dinozaurów, co pamiętają o co chodzi w
    I.430 ;)

    --
    viktorius

  • 10. Data: 2020-01-10 12:14:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "viktorius" napisał w wiadomości grup
    ..
> [...]
    >dokupił drugiego analoga i podpiął pod porty a/b zamiast kupować dwa
    >telefony cyfrowe. Najwyżej dokupił MSNa, nie paczki DDI.

    dwie rozmowy (w rodzinie czy firmie), kilka nr na wlasciwe biurko czy
    fax,
    laczenie w wiazki, .. szybszy internet - ale to raczej problematyczne
    z uwagi na koszt, i szybko okazalo sie za wolne.

> [...]
    >konieczności posiadania automatycznych sekretarek i odsłuchiwania
    >rozmów po powrocie do biura/domu jest dodatkowym plusem.

    Ma tez wady, ale dzis bez tej lacznosci mobilnej nie wyobrazamy sobie
    zycia.

    Tym niemniej - Centertel byl drogi, nieporeczny, i bylo to dla
    wybranych ... lub dla tych, co nie mieli zwyklej linii.
    Na ile byl ograniczony co do pojemnosci ... jakby tak gesto rozstawic
    stacje bazowe ... ale czy by sie nie zaklocaly ?

    Tak czy inaczej - to dopiero GSM stal sie popularny.
    Mimo, ze w jego poczatkach rozmowy w Centertelu byly juz chyba sporo
    tansze ... ale abonament ciagle wysoki.

    J.