  • 11. Data: 2017-12-04 00:50:56
    Temat: Re: Impulsy wysokiego napięcia
    Od: Bytomir Kwasigroch <b...@g...com>

    W dniu niedziela, 3 grudnia 2017 19:09:57 UTC+1 użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:

    > To mnie zmartwiłeś, muszę nad tym pomyśleć. Wewnątrz kondensatora musi
    > być izolator i tak ze 3mm na pojemnik na próbkę. Przewodzącą niestety.
    > Dzięki za pomysły!

    Jak mała próbka, może i napięcie mniejsze wystarczy?
    Byle wpakowana energia na 1kg się zgadzała i bakterie czy co tam się kręci, powinny
    zdechnąć. Coś mi się wydaje, że przemysłowo aż takiego cyrklowania z tymi impulsami
    nie ma spójrz na schemat, ot przetwornica
    sieć AC->DC->klucz->trafo->rura
    https://www.google.com/patents/EP2543254A1?cl=en&hl=
    pl

  • 12. Data: 2017-12-04 11:24:21
    Od: paw-p <p...@w...up.wroc.pl>

    W dniu 2017-12-04 o 00:50, Bytomir Kwasigroch pisze:

> [...]
    zdechnąć. Coś mi się wydaje, że przemysłowo aż takiego cyrklowania z tymi impulsami
    nie ma spójrz na schemat, ot przetwornica

    W publikacjach podają 20 do 40 kV/cm.

    P.P.

  • 13. Data: 2017-12-04 11:25:12
    Od: paw-p <p...@w...up.wroc.pl>

    W dniu 2017-12-03 o 23:49, Tomasz Szcześniak pisze:
    > Dnia 03.12.2017 =?UTF-8?B?UGF3ZcWCIFBhd8WCb3dpY3o=?= <p...@w...up.wroc.pl>
    napisał/a:

    > ???? ??5. Trioda próżniowa na 30kV, do stabilizaji napięcia anodowego
    > kineskopów. Odpwowiednik ED500, do kupienia niedrogo. Zasilasz całość
    > z zasilacza napięcia stałego o tych 26kV na wyjściu, przez odpowiedni
    > opornik, lampą kluczujesz napięcie.
    >
    > Technika może zabytkowa, ale prosta i pewna, do tego trudnopsujna.

    Dzięki :-)

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 14. Data: 2017-12-04 16:37:22
    Temat: Re: Impulsy wysokiego napi?cia
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Pawe? Paw?owicz <p...@w...up.wroc.pl.> wrote:
    > Czo?em,
    > Potrzebuj? uzyska? impulsy napi?cia 20-26 kV o czasie trwania 20 do 40
    > us powtarzane co 200ms. O ile samo napi?cie da?oby si? uzyska?, o tyle
    > zupe?nie nie mam pomys?u, jak robi? te impulsy.
    > Dla ciekawych: chodzi o sterylizacj? ?ywno?ci metod? Pulsed Electric Field.

    Jak chcesz zbaczyc jak podobne rzeczy robiono 70 lat temu to popatrz
    na:

    http://www.febo.com/pages/docs/RadLab/VOL_5_Pulse_Ge
    nerators.pdf

    W skrocie alternatywy:

    1) kluczowanie lampa wysokonapieciowa
    2) kluczowanie lampa gazowana (tyratronem wodorowym)
    3) generowanie przy nizszym napieciu i transformator impulsowy

    Omawiaja tam tez formowanie impulsu i wygaszanie.

    Do kluczowania przy wysokim napieciu chyba nic istotnie lepszego
    niz lampy nie ma. Tzn. niby mozna uzyc lancuszki mosfetow,
    tyrystorow czy tranzystorow w trybie przebicia lawinowego
    (avalanche mode), ale sterowanie mosfetami czy tyrystorami
    w lancuchu jest klopotliwe. Tranzystory w trybie przebicia
    niby sa postsze (wyzwala sie jeden na relatywnie niskim
    napieciu i od tego strzela caly lancuch), ale przy tym
    napieciu wychodzi strasznie dlugi lancuch.

    W sumie chyba wersja z transformatorem impulsowym bylaby
    najlepsza, tyle ze transformator pewnie trzeba by zrobic...

    --
    Waldek Hebisch

  • 15. Data: 2017-12-04 23:02:49
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Tomasz Szcześniak wrote:

> [...]
    > kineskopów. Odpwowiednik ED500, do kupienia niedrogo. Zasilasz całość
    > z zasilacza napięcia stałego o tych 26kV na wyjściu, przez odpowiedni

    Wg datasheet maksymalny prąd anodowy to 1,6mA. W najlepszym przypadku
    (przenikalność = 1) naładujesz ten kondensator w 20us do 800V, w 50us
    do 2kV. To nie te prądy, Tomasz.

    Pozdrawiam, Piotr

    Version 4
    SHEET 1 880 680
    WIRE 240 112 144 112
    WIRE 288 112 288 96
    WIRE 288 112 240 112
    WIRE 144 128 144 112
    WIRE 240 128 240 112
    WIRE 240 208 240 192
    FLAG 144 208 0
    FLAG 240 208 0
    FLAG 288 96 VCAP
    SYMBOL current 144 128 R0
    WINDOW 123 0 0 Left 2
    WINDOW 39 0 0 Left 2
    SYMATTR InstName I1
    SYMATTR Value -1.6m
    SYMBOL cap 224 128 R0
    SYMATTR InstName C1
    SYMATTR Value 40p
    TEXT 110 232 Left 2 !.tran 1e-4
    TEXT 344 96 Left 2 !.ic V(VCAP)=0

  • 16. Data: 2017-12-04 23:28:01
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    a...@m...uni.wroc.pl wrote:

    > 1) kluczowanie lampa wysokonapieciowa

    O konstrukcji katody do pracy impulsowej. Czyli w praktyce jakieś
    radarowe wynalazki, poza zasięgiem magistranta. Jak nie chcecie
    liczyć z pierwszych zasad, to pobawcie się symulacją, którą wysłałem
    Tomkowi. W przypadku idealnym do naładowania 40pF do 26kV w 3,5us,
    czyli ~10% czasu trwania impulsu potrzeba 300mA. To nie są lampy
    z telewizora.

    > 2) kluczowanie lampa gazowana (tyratronem wodorowym)

    Z łatwością da radę, ale trudno będzie zdobyć za rozsądne
    pieniądze. BTW, z tego się robi zapalniki do bomb atomowych:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Krytron

    > 3) generowanie przy nizszym napieciu i transformator impulsowy

    Moim zdaniem najlepsze rozwiązanie, ale znowu, do the math.
    Przy zasilaniu bezpośrednio z 230VAC przekładnia wychodzi
    około 100, czyli prąd pierwotnego będzie musiał znacznie
    przekraczać 30A. Do zrobienia, ale przy najmniejszym błędzie
    sterylizacja może przejść wszelkie oczekiwania, kończąc
    przygodę umieszczeniem niedoświadczonego konstruktora w dębowym pudełku.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 17. Data: 2017-12-05 18:05:06
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 04.12.2017 Piotr Wyderski <p...@n...mil> napisał/a:

    > Wg datasheet maksymalny prąd anodowy to 1,6mA. W najlepszym przypadku
    > (przenikalność = 1) naładujesz ten kondensator w 20us do 800V, w 50us
    > do 2kV. To nie te prądy, Tomasz.

    Fakt, jakoś te pikofarady tak niegroźnie brzmiały. No to polecam ???83
    (słabsza, ale teoretycznie tylko do 20kV anody) lub ???90 (silniejsza,
    anoda do 33kV), za to prady w impulsie odpowiednio 15A i 40A (tak, tam
    są całe ampery). Tyle, że żarzenie żre sporo, odpowiednio 50W i 200W.

    Obie są do kupienia w cenie do 100zł za szt. Oryginalnie wykorzytywane
    jako modulatory w radarach.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 18. Data: 2017-12-11 19:50:16
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Piotr Wyderski <p...@n...mil> wrote:

    > Moim zdaniem najlepsze rozwi?zanie, ale znowu, do the math.
    > Przy zasilaniu bezpo?rednio z 230VAC przek?adnia wychodzi
    > oko?o 100, czyli pr?d pierwotnego b?dzie musia? znacznie
    > przekracza? 30A. Do zrobienia, ale przy najmniejszym b??dzie
    > sterylizacja mo?e przej?? wszelkie oczekiwania, ko?cz?c
    > przygod? umieszczeniem niedo?wiadczonego konstruktora w d?bowym pude?ku.

    Jest zagrozenie, ale bez przesady. 100 pF przy 35000V daje
    ta sama energie co 1uF przy 350V. Dobrze zaprojektowany
    uklad powinen miec powyzej 30% sprawnosci przy przekazywaniu
    energii, czyli powinno wystarczyc rzedu 3uF przy 350V.
    To jest mniej niebezpieczne od kondesatorow w przetwornicach
    czy starych telewizorach.

    --
    Waldek Hebisch