  • 11. Data: 2019-08-08 16:59:02
    Temat: Re: Inkubator -- temperatura i wilgotność, różne pomysły
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-08-08 o 16:02, Queequeg pisze:
> [...]
    z-funkcja-grzania-24l-12-230v-3-wklady-zefir-polska-
    zes98/pd/DTNCSHBBM/

    > Czyli oba końce (wlot i wylot) na górze... czemu tak?

    Chłodne powietrze wpuszcza się od góry, bo zimniejsze jest cięższe i opada.
    Gdy się potem ogrzeje, to leci w górę do wentylatora i jest obieg.

    Przy grzaniu ruch powietrza wymuszony jest przeciw naturalnej konwekcji,
    co nieco przeszkadza, ale dobry wentylator, więc ruch jest.

    WM

  • 12. Data: 2019-08-08 18:50:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Nie ma, on będzie stał w pokoju, w którym się mieszka.

    A jak kaloryfery wylacza ?

    -npn-tht/luguang-electronic/tip122/

    >Tylko jaką przewagę (oprócz różnicy 2-3 zł w cenie) mają tranzystory
    >użyte
    >jako elementy grzejne zamiast rezystorów?

    -sa tansze :-)
    -latwo sie przykreca,
    -mozna regulowac liniowo

    J.

  • 13. Data: 2019-08-09 10:08:47
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    WM <c...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > Przy grzaniu ruch powietrza wymuszony jest przeciw naturalnej konwekcji,
    > co nieco przeszkadza, ale dobry wentylator, więc ruch jest.

    No tak... dlatego chyba najlepiej będzie wrzucić wentylator na dół.
    Zasysanie z boku, wylot w górę.

  • 14. Data: 2019-08-09 10:24:41
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A jak kaloryfery wylacza ?

    To inkubacja będzie najmniejszym problemem :) Ale fakt, rezerwa musi być.

    Btw, ta lodówka nie ma 80 x 80 x 80. Podałem tyle na oko, bo tyle mi się
    wydawało, ale widać mam ślepe oko, bo wnętrze ma jakieś 45 x 45 x 30.

    > -sa tansze :-)
    > -latwo sie przykreca,
    > -mozna regulowac liniowo

    Ale mają też wady. BJT mają zmienne hfe w funkcji temperatury, mosfety
    pewnie też mogą pływać (choć nigdy nie sprawdzałem). Nie wiem tylko w
    którą stronę -- czy zrobi się ładne ujemne sprzężenie zwrotne, czy
    "thermal runaway" :) Więc bez zewnętrznego feedbacku (kontroli bazy /
    bramki na podstawie prądu płynącego przez tranzystor) nie osiągnę
    stabilnego oddawania mocy. No i tranzystor może się przebić, i przed
    tym też trzeba się zabezpieczyć.

    Z rezystorami nie ma takich problemów. Też mają swój temperaturowy
    współczynnik rezystancji, ale nie są wzmacniaczami, więc zakładam, że
    mniejszy, niż tranzystor sterowany stałym prądem (BJT) / napięciem
    (mosfet)... no i przepalają się na przerwę a nie przebijają na zwarcie :)

    Zrobiłem wczoraj próbę. Przyczepiłem (oczywiście z pastą) dwa rezystory
    18R 10W do radiatora (zwykłe drutowe w porcelanie, bez własnego radiatora)
    i pchnąłem w nie 13V, czyli miałem 18W mocy. Na radiatorze był wentylator,
    a po przeciwnej stronie pudła wisiał termometr.

    W jakieś 40 minut udało się podnieść temperaturę z 27 stopni (tyle miałem
    w pokoju) do 37. Pewnie dałoby się i bardziej, ale dowiedziałem się tego,
    czego chciałem, więc przerwałem próbę.

    Wnioski z próby:

    1. 20W wystarczy, więc jak dam założone 40W, to nie będzie żadnego
    problemu.

    2. Lodówka i tak nie była dobrze zaizolowana (brak pianki pod podłogą,
    brak pianki na części z tyłu -- otwór po parowniku prowizorycznie
    zaklejony taśmą, która dobrze przewodziła ciepło), więc tym bardziej
    będzie OK (zamierzam kupić piankę i uzupełnić, i zaślepić ten otwór).

    3. Rezystory grzały się jak wściekłe i bardzo źle oddawały ciepło do
    radiatora (radiator był ledwo ciepły, a same rezystory miały 102
    stopnie).

    4. Kupiłem więc dwie sztuki 6R8 50W z radiatorem, takie o takie:
    <http://allegro.pl/item7217512473.html>. Połączę je równolegle i niech
    każdy wydziela 21W, będzie zapas na przyszłość :)

  • 15. Data: 2019-08-09 17:04:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Ale mają też wady. BJT mają zmienne hfe w funkcji temperatury,

    I tak masz regulator.

    >mosfety pewnie też mogą pływać (choć nigdy nie sprawdzałem).

    Jak najbardziej plywaja.

    >Nie wiem tylko w którą stronę -- czy zrobi się ładne ujemne
    >sprzężenie zwrotne, czy
    >"thermal runaway" :)

    Teoretycznie w dobra.
    W praktyce - w niektorych typach na wykresach widac, ze w niedobrą.

    >Więc bez zewnętrznego feedbacku (kontroli bazy /
    >bramki na podstawie prądu płynącego przez tranzystor) nie osiągnę
    >stabilnego oddawania mocy.

    W BJT dajesz opornik emiterowy i jest stabilnie.
    No ale to komplikacja niestety.

    >No i tranzystor może się przebić, i przed tym też trzeba się
    >zabezpieczyć.

    a) bezpiecznik
    b) albo mocny zasilacz - przebity tranzystor sie rozewrze :-)
    c) w odpowiednich warunkach - rzadko sie przebijaja

    A mowilem, ze tranzystory tansze :-)

    J.

  • 16. Data: 2019-08-09 23:57:11
    Od: 4...@g...com

    Napisz w koncu ze w chuja lecisz bo sie talmudysci zabrandzluja na smierc. Wpisalem w
    wyszukiwarke trzy slowa i na pierwszym miejscu pokazal sie film z inkubatorem do
    jajek krokodyli.

  • 17. Data: 2019-08-12 09:29:41
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    Chcesz skonstruować takie coś :)

    https://pl.aliexpress.com/item/32917179759.html?spm=
    a2g0o.detail.1000014.3.22fd66e336hXlN&gps-id=pcDetai
    lBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.136569.0000000
    00000000&scm_id=1007.13338.136569.000000000000000&sc
    m-url=1007.13338.136569.000000000000000&pvid=e511c8c
    e-add9-4603-be13-84b7452cba9e

  • 18. Data: 2019-08-12 09:51:07
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-08-12 o 09:29, Roman Rogóż pisze:
> [...]
    00000000&scm_id=1007.13338.136569.000000000000000&sc
    m-url=1007.13338.136569.000000000000000&pvid=e511c8c

    Może jednak wilgotność nie taka ważna. Albo chińskim wężom nie
    przeszkadza susza albo powódź. :-)

    Robert

  • 19. Data: 2019-08-13 10:49:58
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > I tak masz regulator.

    Ale regulator temperatury a nie mocy tranzystora. Nie chcę przeciążyć
    zasilacza.

    > W BJT dajesz opornik emiterowy i jest stabilnie.
    > No ale to komplikacja niestety.

    No właśnie. A ma być prosto :)

    > a) bezpiecznik
    > b) albo mocny zasilacz - przebity tranzystor sie rozewrze :-)
    > c) w odpowiednich warunkach - rzadko sie przebijaja

    d) rezystor zamiast tranzystora :)

    > A mowilem, ze tranzystory tansze :-)

    Niby tańsze, ale wraz ze zrobieniem układu do ich sterowania i tak
    wyszłoby drożej (czas też jest cenny).

  • 20. Data: 2019-08-13 10:52:06
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

> [...]
    e-add9-4603-be13-84b7452cba9e

    > Może jednak wilgotność nie taka ważna. Albo chińskim wężom nie

    Albo stawiają miskę z wodą i się robi wilgotność :)

    Podobno wilgotność jest ważna, żeby suche powietrze nie wyciągało wody z
    jaja (skorupa nie jest przecież w 100% szczelna).