  • 1. Data: 2020-05-30 12:28:46
    Temat: IoT Core google Cloud...
    Od: Marek <f...@f...com>

    Takie pytania filozoficzne... Nie chodzi tu o konkretnie o Google
    (Amazon też ma swoją chmurę dla IoT) tylko z grubsza o przydatność
    takich usług.
    Uruchomiłem sobie urządzenie, podpiąłem do IoT Core chmury googla...
    I właściwie co mi to daje?
    Przecież sam mogę sobie uruchomić serwer do komunikacji ze swoimi
    urządzeniami, nawet komercyjnie.
    Jakie są zalety korzystania z takich gotowych chmur?
    W czym to może być lepsze niż własna infrastruktura?
    Do ilu urządzeń lepiej mieć własną infrastrukturę a kiedy korzystać z
    chmury Googla lub Amazon?

    Pierwsza wada jaka mi się nasuwa w przypadku IoT Core googla to
    autoryzacja urządzenia w oparciu o kryptografię (podpis w JWT) oraz
    wymagany SSL przy połączeniu. Proste urządzenia/mcu posiadające stos
    tcpip ale bez wsparcia SSL nie są w stanie połączyć się bezpośrednio
    z chmurą i będą musialy komunikować się za pośrednictwem
    pośrednika/brokrea który i tak musimy uruchomić we własnym zakresie.
    Skoro musimy mieć pośrednika to możemy mieć i własny serwer
    zarządzjacy więc po co chmura...?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2020-05-30 14:21:43
    Temat: Re: IoT Core google Cloud...
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Marek wrote on 30.05.2020 12:28:
> [...]
    > urządzeniami, nawet komercyjnie.
    > Jakie są zalety korzystania z takich gotowych chmur?
    > W czym to może być lepsze niż własna infrastruktura?

    1. nie martwisz się: skalowalnością, backupami, awariami sprzętu, łącza,
    aktualizacjami softu, bezpieczeństwem.
    W skrócie odpada ci cały ból głowy związany z utrzymaniem własnej
    infrastruktury.

    2. dostawca chmury daje ci dodatkowe usługi związane z przechowywaniem
    danych. Nie musisz się głowić jak w przyszłości skalować bazę danych jak
    przybędzie ci klientów.

    3. masz aplikacje do szybkiego wyklikania raportów analitycznych,
    biznesowych (statystyki, wykresy).

    4. w komplecie dostajesz też gotowe biblioteki do pobierania danych z
    bazy do aplikacji mobilnych, powiadomienia o aktualizacji obserowanych
    danych w bazie, żeby aplikacja nie musiała robić pollingu, itd.

    Wadą jest na pewno uzależnienie się od konkretnych rozwiązań dostawcy,
    bo wszyscy starają się tworzyć biblioteki tak, żeby ułatwić ci pisanie
    aplikacji, ale też żeby przeprowadzka na inne rozwiązanie była upierdliwa.

> [...]
    > pośrednika/brokrea który i tak musimy uruchomić we własnym zakresie.
    > Skoro musimy mieć pośrednika to możemy mieć i własny serwer

    Współczesne uC 32-bitowe bez problemu sobie radzą z TLSem, więc chyba
    nie ma sensu robić brokerów.

  • 3. Data: 2020-05-30 15:18:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 30 May 2020 14:21:43 +0200, Zbych <a...@o...pl> wrote:
> [...]
    > pisanie
    > aplikacji, ale też żeby przeprowadzka na inne rozwiązanie była

    No właśnie a co jak dostawca padanie?
    Jak dane wypłyną?

    > Współczesne uC 32-bitowe bez problemu sobie radzą z TLSem, więc
    > chyba
    > nie ma sensu robić brokerów.

    Oczywiście, natomiast przysłowiową żarówka/lampa zapalana on/off z
    tlsem to trochę przerost formy, nie uważasz?

    --
    Marek

  • 4. Data: 2020-05-30 15:46:48
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 30 May 2020 14:21:43 +0200, Zbych <a...@o...pl> wrote:
    > 1. nie martwisz się: skalowalnością, backupami, awariami sprzętu,
    > łącza,
    [...]

    Oczywiście te argumenty są zacne i trudno z nimi dyskutować, jednak
    bardziej mnie interesuje jak one wychodzą w praktyce.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2020-05-30 18:00:59
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-05-30 o 15:46, Marek pisze:

    > [...]
    >
    > Oczywiście te  argumenty są zacne  i trudno z nimi dyskutować, jednak
    > bardziej mnie interesuje jak one wychodzą w praktyce.

    Świetnie dla biznesu. Medialnego. Nie ma miesiąca aby nie
    wypłynęły z jakiejś chmury jakieś dane jakichś znanych ludzi.
    Jest o czym pisać, ludzie kupują szmatławce lub nabijają reklamy
    w gównianych serwisach.
    Dodatkowo dostawca chmury łatwiej cię śledzi i szpieguje.
    Najbardziej szpieguje ten o którego pytałeś.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2020-05-30 18:47:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 30 May 2020 18:00:59 +0200, RadoslawF <r...@g...com>
    wrote:
    > Świetnie dla biznesu. Medialnego. Nie ma miesiąca aby nie
    > wypłynęły z jakiejś chmury jakieś dane jakichś znanych ludzi.

    A wyłączając tryb malkontenta?
    Kiedy ostatnio znanym ludziom wyciekło googlowi?

    --
    Marek

  • 7. Data: 2020-05-30 19:24:07
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 30.05.2020 15:46, Marek wrote:
    > [...]
    >
    > Oczywiście te  argumenty są zacne  i trudno z nimi dyskutować, jednak
    > bardziej mnie interesuje jak one wychodzą w praktyce.

    Tak z 10 lat temu już żartowałem sobie, że niedługo nie spuścimy nawet
    wody w kiblu jak braknie internetu.
    Dziś jesteśmy niebezpiecznie blisko realizacji tego scenariusza, ale też
    już trochę inaczej na to patrzę.
    Internet jest, a jak go nie ma to i tak nic nie działa, więc nikt nie
    będzie się przejmował niespuszczonym kiblem ;) tylko robił coś, żeby był.
    Jako instalatora różnych wynalazków nic mnie tak nie irytuje jak awaria
    nie z mojej winy, w piątek wieczór, bo ktoś coś gdzieś postanowił zmienić.
    Ale z drugiej strony jaką mamy alternatywę?
    Można bez chmury łączyć się bezpośrednio pod IP domu czy firmy* ale to
    też nie jest różowe: zmienne IP, zmiana umowy, wymiana sprzętu czy
    konfiguracji przez dostawcę - i znowu mamy awarię nie z naszej winy.
    Można postawić własną "chmurę", ale tutaj pomijając wszelkie koszty
    problemem jest częste blokowanie różnych połączeń (IP, portów) przez
    dostawców lokalnego internetu** czy lokalnego admina (dotyczy to też
    połączeń bezpośrednich). Żeby nie było takich sytuacji, trzeba być dużym
    dostawcą usług, z którym liczy się każdy dostawca internetu.
    Kiedyś myślałem, że trzeba postawić usługę po Http na porcie 80 żeby
    zawsze było dobrze - niestety, niektórzy działają na zasadzie białej
    listy (działa FB, Google... - nie zawracaj d.)

    * - Mówimy o połączeniu z zewnątrz do swojej sieci IoT.
    Sens łączenia urządzeń przez chmurę, będących w jednej sieci lokalnej to
    temat na osobną dyskusję.

    ** - tam gzie akurat jesteśmy i chcemy się stamtąd łączyć.

    --
    Mirek.

  • 8. Data: 2020-05-30 21:07:06
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Marek wrote on 30.05.2020 15:18:

    > Oczywiście, natomiast przysłowiową żarówka/lampa zapalana on/off z
    > tlsem to trochę przerost formy, nie uważasz?

    To teraz pomyśl, że 20 lat temu zapalanie żarówki przez internet ktoś
    nazwałby tak samo - przecież "protokół X10 powinien każdemu wystarczyć".
    Dzisiaj naprawdę nie ma co się spuszczać na kilkoma kB flasha czy RAMu.

  • 9. Data: 2020-05-30 22:23:35
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-05-30 o 18:47, Marek pisze:

    > A wyłączając tryb malkontenta?
    > Kiedy ostatnio znanym ludziom wyciekło googlowi?

    Nie interesuje się znanymi ludźmi.
    Ale, w tym roku w lutym, w ubiegłym roku wyciekły im dane
    1,2 biliona osób a w 2018 pod koniec roku przyznali się
    że usługi google plus ciekło od 2015 do 2018r.

    Do tego dane o naszej lokalizacji są przedmiotem sprzedaży,
    poczytaj co można z nich wydobyć:
    https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/dane-o-waszej-l
    okalizacji-sa-na-sprzedaz-zanonimizowane-ale-to-nie-
    przeszkadza/

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2020-05-30 22:42:30
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

    > Ale, w tym roku w lutym, w ubiegłym roku wyciekły im dane
    > 1,2 biliona osób

    Skąd się wzięły, skoro jest nas tylko 7,6 miliarda?
    A może kłaniają się problemy ze znajomością języka angielskiego?