  • 1. Data: 2016-06-20 10:38:17
    Temat: Izolacja galwaniczna a niska wydajność prądowa wyjść
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jest sobie urządzenie, które ma kilka wyjść. Większość z nich to proste
    linie sygnałowe, informujące o wystąpieniu jednego zdarzenia poprzez
    wystawienie określonego stanu. Jest też linia danych, nadająca szeregowo
    parę bajtów. Niestety nie jest to żadna linia różnicowa ani nawet pętla
    prądowa - ot zwykłe machanie pinem.

    Urządzenie trzeba połączyć z centralnym sterownikiem. Odległość pomiędzy
    nimi wynosi kilka-kilkanaście metrów. Stąd wskazane jest zastosowanie
    jakiejś izolacji galwanicznej i zabezpieczenia antyprzepięciowego.

    Sęk w tym, że wyjścia w tym urządzeniu mają niewielką wydajność prądową
    (poniżej 1mA), a wiec nie będą w stanie bezpośrednio wysterować diody w
    transoptorze.

    Najprostsze rozwiązanie, jakie przychodzi mi do głowy, to budowa
    osobnych driverów po stronie tego urządzenia. Wtedy przewodami można by
    puścić większy prąd, co pozytywnie wpłynęłoby na odporność na zakłócenia.

    Może jednak dałoby się to zrobić prościej? Jakieś niskoprądowe
    transoptory z wbudowanymi driverami? Izolatory w rodzaju ISO7221? Jakie
    rozwiązanie stosuje się zazwyczaj w takim przypadku?

  • 2. Data: 2016-06-20 12:41:39
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-06-20 o 10:38, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > Sęk w tym, że wyjścia w tym urządzeniu mają niewielką wydajność prądową
    > (poniżej 1mA), a wiec nie będą w stanie bezpośrednio wysterować diody w

    O tym czy będziesz w stanie decyduje CTR i jego charakterystyka.

    > Najprostsze rozwiązanie, jakie przychodzi mi do głowy, to budowa
    > osobnych driverów po stronie tego urządzenia. Wtedy przewodami można by
    > puścić większy prąd, co pozytywnie wpłynęłoby na odporność na zakłócenia.

    W razie czego dodajesz jeden tranzystor w układzie wtórnika i po krzyku.
    A jak więcej tego to ULN-a.

    > Może jednak dałoby się to zrobić prościej? Jakieś niskoprądowe
    > transoptory z wbudowanymi driverami? Izolatory w rodzaju ISO7221? Jakie
    > rozwiązanie stosuje się zazwyczaj w takim przypadku?

    Są jeszcze transoptory z wyjściem darlingtona i z bramką na wyjściu...
    Te ostatnie wymagają już zasilania, zwykle 5V.

    Pozdrawiam

    DD

  • 3. Data: 2016-06-20 14:24:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >W razie czego dodajesz jeden tranzystor w układzie wtórnika i po
    >krzyku.

    sprawdzic napiecia.
    Maly mosfecik moze byc lepszy ... BS170.

    >A jak więcej tego to ULN-a.

    >Są jeszcze transoptory z wyjściem darlingtona i z bramką na
    >wyjściu...
    >Te ostatnie wymagają już zasilania, zwykle 5V.

    Chodzi mi po glowie, ze sa transoptory z wejsciem logicznym i driverem
    na pokladzie.
    Raczej duze szybkosci - wiec cena i dostepnosc zachecaja do uzycia
    tranzystora.

    O, tu sie chyba cos znajdzie:
    https://www.fairchildsemi.com/products/optoelectroni
    cs/high-performance-optocouplers/

    Ale szybciej moze byc dodac tranzystor :-)

    J.

  • 4. Data: 2016-06-20 15:07:21
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-06-20 o 14:24, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > sprawdzic napiecia.
    > Maly mosfecik moze byc lepszy ... BS170.

    Nie, bo łatwo go zepsuć. A w układzie wtórnika nie potrzebujesz żadnych
    dodatkowych elementów.

    > Chodzi mi po glowie, ze sa transoptory z wejsciem logicznym i driverem
    > na pokladzie.

    Wszystkie, które widziałem, miały diodę na wejściu i układ odbiornika na
    wyjściu. Nie jestem pewien, ale chyba nawet wszystkie miały OC na
    wyjściu. I to jeszcze tak paskudnie, że żeby dostać dobre czasy to
    trzeba jakieś 300 omów w tymże kolektorze dać, bo jak nie to leci to w
    Nie zaprzeczam, że coś może być z driverem diody, ale nie widziałem.

    > Raczej duze szybkosci - wiec cena i dostepnosc zachecaja do uzycia
    > tranzystora.

    No to już zależy od potrzeb itd... Jak nie masz z czego zasilić po
    stronie diody, to musisz dać zasilany odbiornik.

    Pozdrawiam

    DD

  • 5. Data: 2016-06-20 22:19:19
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-06-20 10:38, Atlantis wrote:
    > Może jednak dałoby się to zrobić prościej? Jakieś niskoprądowe
    > transoptory z wbudowanymi driverami?

    6N137. Uzywałem raczej ze względu na szybkość (115k) izolując uart. Ale
    i w roli wzmacniacza z transoptorem się nada. I łatwo dostepne byle
    gdzie. Zakładam że zasilanie masz > niż 1mA.

  • 6. Data: 2016-06-21 08:00:58
    Od: ww <w...@o...pl>

> [...]
    > na pokladzie.
    > Raczej duze szybkosci - wiec cena i dostepnosc zachecaja do uzycia

    http://www.analog.com/en/products/interface-isolatio
    n/isolation/standard-digital-isolators/adum1200.html
    #product-overview

  • 7. Data: 2016-06-21 09:47:11
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > 6N137. Uzywałem raczej ze względu na szybkość (115k) izolując uart. Ale
    > i w roli wzmacniacza z transoptorem się nada. I łatwo dostepne byle
    > gdzie. Zakładam że zasilanie masz > niż 1mA.

    Input current high level:
    Min: 5 mA

    Chyba nie bardzo mnie to ratuje. Wartość jest o rząd wartości większa,
    niż jest w stanie zapewnić ten układ...

  • 8. Data: 2016-06-21 10:33:50
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-06-21 o 09:47, Atlantis pisze:

    > Input current high level:
    > Min: 5 mA
    >
    > Chyba nie bardzo mnie to ratuje. Wartość jest o rząd wartości większa,
    > niż jest w stanie zapewnić ten układ...

    Jeżeli nie potrzebujesz szybko, to patrzysz na taki np. IL208AT,
    patrzysz na CTR (min 56% przy 1mA), a dalej no to już prosto.
    A jak chcesz więcej opto, to ILD217 (przy okazji ma większy CTR przy
    1mA). A jak zaszaleć (tylko jeszcze wolniej) to ILD223.
    To tylko parę przykładów.
    Ale jeżeli musisz szybciej machać niż te zabawki potrafią no to jest
    jakiś kłopot.

    Pozdrawiam

    DD

  • 9. Data: 2016-06-21 11:23:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    >
    > Sęk w tym, że wyjścia w tym urządzeniu mają niewielką wydajność prądową
    > (poniżej 1mA), a wiec nie będą w stanie bezpośrednio wysterować diody w

    Kiedyś robiłem pętle prądowe zasilanie w całości z wolnych pinów RS232.
    Przyjąłem prąd każdej z dwu pętli (full-duplex) po 2mA i to spokojnie
    wysterowywało diodę w transoptorze (typu dokładnego nie pomnę - Toshiba i
    końcówka nazwy była chyba 112, a potem nowsza wersja 114) mającym typowy CTR
    rzędu 20% pozwalając uzyskać prędkości rzędu 115200. Więc powolny sygnał
    przy sterowaniu 1mA - nie widzę problemu.

    Poza tym przy kilkunastu metrach izolacja według mnie może być zbędna (pod
    warunkiem, że urządzenia nie mają osobnych uziemień, a wejścia/wyjścia się
    zabezpieczy).
    P.G.

  • 10. Data: 2016-06-21 14:27:48
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-06-21 o 11:23, Piotr Gałka pisze:

    > Poza tym przy kilkunastu metrach izolacja według mnie może być zbędna
    > (pod warunkiem, że urządzenia nie mają osobnych uziemień, a
    > wejścia/wyjścia się zabezpieczy).

    Jakie zabezpieczenie będzie najbardziej odpowiednie? Jakie transile
    najlepiej zastosować i jakich zasad trzymać się przy projektowaniu płytki?