  • 1. Data: 2016-05-02 02:30:58
    Temat: Jak działa miernik auto-range? Chcę zbudować takie radio.
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    Wyjaśniam w czym rzecz:

    chciałbym zbudować odbiornik kontrolny do radiostacji KF o mocy 1-100W.
    Kontrolny, tzn. przypięty do anteny nadawczej i odbierający to, co
    nadajnik aktualnie emituje dla celów badania jakości nadawana.

    Czułość takiego odbiornika na zakres mocy 1-100W 50Ohm to 7 do 70V, ale
    chciałbym także, żeby przy wyłączonym nadajniku odbiornik mógł też
    służyć do nasłuchu innych stacji, czyli oferować czułość rzędu 0,1uV. I
    żeby to wszystko jeszcze się przełączało automatycznie. Kto ma pomysł,
    jak zrobić taki auto-range w zakresie powiedzmy 0,1uV - 100V ?

  • 2. Data: 2016-05-02 10:27:03
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 2 May 2016 02:30:58 +0200, Tomasz Wójtowicz napisał(a):

> [...]
    > żeby to wszystko jeszcze się przełączało automatycznie. Kto ma pomysł,
    > jak zrobić taki auto-range w zakresie powiedzmy 0,1uV - 100V ?

    W ten sposób pracują wszystkie radiostacje krótkofalarskie i nic w
    odbiornikach się nie pali. Odbiorniki są wyposażone w
    tłumiki/ograniczniki wejść antenowych zrobione bądź na diodach bądź na
    fetach. Pokop w literaturze krótkofalarskiej.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2016-05-02 12:08:24
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

> [...]
    > tłumiki/ograniczniki wejść antenowych zrobione bądź na diodach bądź na
    > fetach. Pokop w literaturze krótkofalarskiej.

    OK, sprawdzę. Tylko że w znanych mi transceiverach, po wciśnięciu
    przycisku nadawania odbiornik jest odcinany od anteny zanim nadajnik
    cokolwiek wyśle. Z kolei w full-dupleksach jest coś w rodzaju cyrkulatora.

  • 4. Data: 2016-05-02 12:16:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 2 May 2016 12:08:24 +0200, Tomasz Wójtowicz napisał(a):
> [...]
    > przycisku nadawania odbiornik jest odcinany od anteny zanim nadajnik
    > cokolwiek wyśle. Z kolei w full-dupleksach jest coś w rodzaju cyrkulatora.

    A swoja droga to sprawdzilbym jakis sprzegacz kierunkowy.
    Transmisja z nadajnika powinna byc dobrze stlumiona.

    Gorzej, jak ktos antene ukradnie :-)

    J.

  • 5. Data: 2016-05-02 13:07:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > przycisku nadawania odbiornik jest odcinany od anteny zanim nadajnik
    > cokolwiek wyśle. Z kolei w full-dupleksach jest coś w rodzaju cyrkulatora.

    A propos - trzeba by sie doszukac na czym polega nowosc tego
    cyrkulatora ... i skopiowac.

    http://www.gizmag.com/smaller-efficient-radio-rf-cir
    culator/34708/
    http://www.nature.com/nphys/journal/v10/n12/full/nph
    ys3134.html

    J.

  • 6. Data: 2016-05-02 14:23:21
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    > przycisku nadawania odbiornik jest odcinany od anteny zanim nadajnik
    > cokolwiek wyśle. Z kolei w full-dupleksach jest coś w rodzaju cyrkulatora.

    Podrzuciłbym ci mailem schemat pewnego starego Yaesu który ma tylko
    klucze/tłumiki diodowe, ale nie ma jak :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2016-05-02 17:06:40
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    > Podrzuciłbym ci mailem schemat pewnego starego Yaesu który ma tylko
    > klucze/tłumiki diodowe, ale nie ma jak :)

    Nie ma problemu:

    wojciech
    .
    tomaszewski

    wiadomo jaki znak

    .
    pl

  • 8. Data: 2016-05-02 17:58:03
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 2 May 2016 17:06:40 +0200, Tomasz Wójtowicz napisał(a):

    > wojciech
    > .
    > tomaszewski
    >
    > wiadomo jaki znak

    > .
    > pl

    No to wysłane.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 9. Data: 2016-05-02 23:03:42
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    > No to wysłane.

    Dzięki, doszło. Widzę, że jest to zdecydowanie prostsze niż myślałem.

  • 10. Data: 2016-05-03 08:27:59
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 2 May 2016 23:03:42 +0200, Tomasz Wójtowicz napisał(a):

    > Dzięki, doszło. Widzę, że jest to zdecydowanie prostsze niż myślałem.

    Sama idea owszem ale diabeł tkwi w szczegółach. Jak to zrobić by:
    1. zachować odpowiednio duże tłumienie harmonicznych na wszystkich
    zakresach używanych w krótkofalarstwie.
    2. spowodować by selektywność obwodów wejściowych i czułość odbiornika
    oraz dopasowanie anteny były wyrównane na wszystkich pasmach.
    3. By same diody przełaczające ani nie wprowadzały strat mocy nadawania
    oraz by nie generowały same z siebie harmonicznych ewent. by nie
    powodowały modulacji skrośnej sygnałów odbieranych..
    --
    Jacek
    I hate haters.