  • 1. Data: 2019-03-14 16:52:59
    Temat: Jak działa żarówka
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Zanabyłem sobie kilka sztuk "żarówek" LED ściemnialnych, a konkretnie tych:

    https://lumstatic.com/bw/jJ/ZmFeamFhCPBM99Uo2A.pdf

    Wkręciłem w żyrandol, gdzie zostawiłem jednego spota w wersji
    tradycyjnej (wolframowej). Żyrandol sterowany ściemniaczem triakowym,
    może tyrystorowym, w każdym razie PRL.
    Nie wiem, co robi tenże ściemniacz - czy PWM, czy napięcie. W każdym
    razie żarówka tradycyjna ściemniała się, jak należy, natomiast LEDy "nie
    zauważyły" ściemniacza - świeciły na full.

    Jaki rodzaj ściemniacza wymagają LEDy?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2019-03-14 17:32:34
    Temat: Re: Jak działa żarówka
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >może tyrystorowym, w każdym razie PRL.
    >Nie wiem, co robi tenże ściemniacz - czy PWM, czy napięcie.

    Jesli tyrystorowy z PRL, to mozna to nazwac PWM, czy bardziej
    fachowo - "fazowo" .

    No chyba, ze to jednak jakis inny wynalazek i napiecie reguluje.

    > W każdym razie żarówka tradycyjna ściemniała się, jak należy,
    > natomiast LEDy "nie zauważyły" ściemniacza - świeciły na full.
    >Jaki rodzaj ściemniacza wymagają LEDy?

    Na pewno takie lampy masz, nie zadna podroba ?
    Toshiby raczej nie podejrzewam zeby napisala i (nie) sciemniala :-)

    Tam gdzies na dole:
    Dimmer P/N :Jung 266GDE?Gira 0302 00/I01?Busch 6513 U-102?Jung 225 T
    DE

    https://www.conrad.pl/p/sciemniacz-jung-266-gde-ls-9
    90-625630

    Wyglada na zwykly sciemniacz triakowy.

    - Dimmprinzip Phasenanschnitt

    ale

    Keine elektronischen Lampen, z. B. schalt- oder dimmbare
    Energiesparlampen oder LED-Lampen, anschließen, andernfalls ist ein
    Gerätedefekt nicht auszuschließen.

    Ten drugi ciekawszy
    https://www.conrad.pl/p/sciemniacz-jung-225-tde-ls-9
    90-625632

    Sami chyba nie wiedza do czego to sluzy, to wyglada na najpewniejsze:
    "Tronic-Drehdimmer für Tronic Trafo "

    Do "elektronicznych transformatorow" firmy Tronic ?

    Czyli czeski film :-)

    A wracajac do tematu - raczej bym sie spodziewal, ze takie lampy
    wspolpracuja z typowymi triakowymi sciemniaczami, no bo z czym innym
    moglyby ?

    W ogole sie nie sciemniaja ? Nawet jak zarowka ledwo swieci ?

    Bo jesli lampa ma szeregowy kondensator ograniczajacy prad, to IMO -
    bedzie on swiecil pelna moca przez pol zakresu regulacji.

    Jego interesuja zmiany napiecia, a te sa takie same przy katach
    wyzwolenia 0-90 deg.
    Skoki przy wlaczaniu triaka to lampe spala, a nie sciemnia.

    Za to przy wiekszym sciemnieniu powinien juz byc wplyw.

    J.

  • 3. Data: 2019-03-14 20:17:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam zanabył sobie kilka sztuk "żarówek" LED ściemnialnych:

> [...]
    > razie żarówka tradycyjna ściemniała się, jak należy, natomiast LEDy
    > "nie zauważyły" ściemniacza - świeciły na full.

    Jest taki nowy rodzaj ściemniacza: ściemniacz-marketingowiec.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2019-03-14 21:25:22
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 14 Mar 2019 16:52:59 +0100, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
    > Jaki rodzaj ściemniacza wymagają LEDy?

    Odwrotnie: do ściemniacza potrzebne specjalne ledy oznaczone
    "dimmable" .

    --
    Marek

  • 5. Data: 2019-03-14 21:27:43
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 14.03.2019 o 16:52, Adam pisze:
    odpowiadam na pytanie - jakiegokolwiek. możesz ograniczać ich moc,
    prądem napięciem, jak chcesz.

    > Zanabyłem sobie kilka sztuk "żarówek" LED ściemnialnych, a konkretnie tych:

    ..i Twoim problemem jest gównianość układu zasilającego te diody. weź
    sprawy w swoje ręce i sam zrób "Żarówki" diodowe - będzeisz miał pełną
    kontrolę

    ToMasz

  • 6. Data: 2019-03-14 22:53:01
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-03-14 o 17:32, J.F. pisze:
> [...]
    > moglyby ?
    >
    > W ogole sie nie sciemniaja ? Nawet jak zarowka ledwo swieci ?

    Wydawało mi się, że z triakowymi/tyrystorowymi powinno.
    Tyle, że nie sprawdzałem ściemniając do końca - potencjometr już
    trzeszczy, a poza tym nie chciałem przeciążyć ewentualnego układu
    sterowania w LEDach.
    Mój ściemniacz to prawdopodobnie RS-6. Pamiętam, że tam jest jakiś
    nietypowy, mały potencjometr.
    Tylko, że to w moim pokoju w domu rodziców, bywam tam kilka dni w roku,
    więc do tej pory mi to nie przeszkadzało.

    > Bo jesli lampa ma szeregowy kondensator ograniczajacy prad, to IMO -
    > bedzie on swiecil pelna moca przez pol zakresu regulacji.

    Mało prawdopodobne, aby tam był tylko C.
    Toshiba trochę za droga na eksperymenty, nawet pomimo, że kupiłem na
    iboodzie.

    > Jego interesuja zmiany napiecia, a te sa takie same przy katach
    > wyzwolenia 0-90 deg.
    > Skoki przy wlaczaniu triaka to lampe spala, a nie sciemnia.
    >
    > Za to przy wiekszym sciemnieniu powinien juz byc wplyw.

    Następnym razem będąc w domu sprawdzę, a w międzyczasie poszukam jakiś
    inny podtynkowy ściemniacz obsługujący LED.

    Ewentualnie poszukam innego styarego: kiedyś sobie zrobiłem regulator do
    wiertarki - jednym potencjometrem regulowałem U, a drugim wypełnienie.
    On powinien pokazać, na co reagują wspomniane LEDy.
    Zresztą ten regulator był przydatny przede wszystkim do wiertarki -
    napięciem regulowałem obroty (silnik szczotkowy), a wypełnieniem moment
    obrotowy.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2019-03-15 09:45:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Wydawało mi się, że z triakowymi/tyrystorowymi powinno.

    Tez mi sie tak wydaje ... ale jak mowisz - nie ma tak dobrze.
    Zachodzi pytanie, czy ci sprzedali to, co na obrazku.

    >Tyle, że nie sprawdzałem ściemniając do końca - potencjometr już
    >trzeszczy, a poza tym nie chciałem przeciążyć ewentualnego układu
    >sterowania w LEDach.

    >Mało prawdopodobne, aby tam był tylko C.

    sporo malych "zarowek" ma po prostu szeregowy kondensator.
    Ale w E27 jest juz miejsce na przetwornice.

    Latwo poznac po efekcie stroboskopowym - to co prawda mozna wyrownac
    kondensatorem elektrolitycznym, a w E27 znow jest na niego miejsce.

    Jeszcze niuans - te "filamenty" to chyba diody polaczone szeregowo,
    jesli duze napiecie ... to zniecheca do uzycia przetwornicy, a zacheca
    do kondensatora.

    A niestety - szeregowy kondensator z triakowym regulatorem kiepsko
    sobie radzi.

    >Następnym razem będąc w domu sprawdzę, a w międzyczasie poszukam
    >jakiś inny podtynkowy ściemniacz obsługujący LED.

    A sa takie ?

    >Ewentualnie poszukam innego styarego: kiedyś sobie zrobiłem regulator
    >do wiertarki - jednym potencjometrem regulowałem U, a drugim
    >wypełnienie. On powinien pokazać, na co reagują wspomniane LEDy.

    Jeszcze mozna zasilic napieciem stalym, przetwornicy nie powinno
    przeszkadzac.

    J.

  • 8. Data: 2019-03-15 10:56:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Thursday, March 14, 2019, 4:52:59 PM, you wrote:

> [...]

    > razie żarówka tradycyjna ściemniała się, jak należy, natomiast LEDy "nie
    > zauważyły" ściemniacza - świeciły na full.

    Odwróć pytanie - jakich LEDów wymaga ściemniacz. Wymaga LEDów
    oznaczonych ,,dimmable".

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2019-03-15 11:18:28
    Od: DaNsOuNd <d...@t...pl>

    > Pan Adam zanabył sobie kilka sztuk "żarówek" LED ściemnialnych:

    > Jest taki nowy rodzaj ściemniacza: ściemniacz-marketingowiec.

    :-D

  • 10. Data: 2019-03-15 12:22:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello Adam,

    >Odwróć pytanie - jakich LEDów wymaga ściemniacz. Wymaga LEDów
    >oznaczonych ,,dimmable".

    No i te takie sa ... przynajmniej na papierze.

    J.