  • 81. Data: 2018-02-15 14:43:14
    Temat: Re: Jak działają prosumenckie elektroniczne liczniki en.?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2018-02-13 11:54, J.F. wrote:

    >Jesli by to robil w sposob pewny, ze wspolczynnikiem pewnosci na
    >poziomie 99,99 %, oraz, dokladnie uzupelnial chwilowe
    >zapotrzebowanie, to pewnie by sie ucieszyli. Moze, nawet dyplom dali?

    Moze by sie i ucieszyli, ale daliby karę umowną a nie dyplom :-)

    >Ale, jak bedzie generowal te moc pojemnosciowa okresowo, w miejscu,
    >ktorym nie przewidziano wystepowania takich sytuacji i wtedy, gdy
    >jemu pasuje, to sie nie dziwie, ze stwarza to dodatkowe obowiazki i
    >koszty.

    No tak ogolnie sie wydaje, ze jak "wygeneruje", to zawsze cos tam
    skompensuje, jak nie blisko, to ciut dalej.
    A nie nie wygeneruje, to gorzej nie bedzie, niz gdyby nie wygenerowal
    :)

    J.

  • 82. Data: 2018-02-15 17:55:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ilona" napisał w wiadomości grup
    On 2018-02-14 09:18, J.F. wrote:
> [...]
    e/maszyny-synchroniczne#rodzaje

    >Tak wlasnie jest, przy pracy pradnicowej, produkuja bierna
    >pojemnosciowa.

    >Generalnie, obroty wzbudzenia maja byc synchroniczne,
    >n=3000[obr/min], ale, przesuniecie osi magnetycznej wzbudzenia,
    >wzgledem wirujacego pola w stojanie, to jest zagadnienie, ktorym
    >decyduje sie o rodzaju pracy, (pradnicowy lub silnikowy).

    Praca jest synchroniczna, i w moim przykladzie zawsze pradnicowa, bo
    jednak turbina ciagle napedza.
    Tylko ... turbina kręci słabo, bo na poł gwizdka czy nawet na 20%,
    prad wzbudzenia ustawiony oszczednie, skoro ma byc "niedowzbudzony"
    ... i teraz utrzyma ten prad wirnik w synchronizmie, jak odkrecimy
    pare do momentu nominalnego, czy nawet do 110% ?

    >Generator produkuje -30 MW indukcyjnej, czyli, produkuje 30 MW
    >biernej pojemnosciowej.
    >W takim ukladzie, pojawia sie 10 MW mocy biernej pojemnosciowej.
    >Calosc, jedzie troche, 'po bandzie', ale ogolnie nie jest zle...

    Tylko na moj gust to bilans sie nie zgadza. Gdzie sie te 10MW podziewa
    ?

    Raczej sie generator musi przestawic na produkowanie -20MW, tylko jak,
    jesli zakladamy, ze wzbudzenia nie ruszamy ?
    Na moj gust, to wystarczy drobne przestawienie fazy obrotow wirnika,
    ktore sie pewnie samoczynnie dokona ... ale ja sie nie znam :-)

    >Wszystko zalezy od tego, jaka jest moc znamionowa tego generatora.
    >z wykresow ponizej widac,ze generator tak ze 150 MW, da rade).
    >http://www.elektro.info.pl/images/photos/24/6333/__
    b_wykorzystanie_generatorow-synchronicznych_rys03.jp
    >'linia LJG określa granicę stabilności dynamicznej'
    >'linia FCID ogranicza dopuszczalny zakres pracy'.

    >http://www.elektro.info.pl/artykul/id6333,wykorzyst
    anie-generatorow-synchronicznych-pracujacych-w-uklad
    ach-kogeneracyjnych-w-nadaznym-ukladzie-kompensacji-
    mocy-biernej?print=1

    Bardzo fajny artykul z calosci
    http://www.elektro.info.pl/artykul/id6333,wykorzysta
    nie-generatorow-synchronicznych-pracujacych-w-uklada
    ch-kogeneracyjnych-w-nadaznym-ukladzie-kompensacji-m
    ocy-biernej

    Ale mozna tam wyczytac
    "Generatory synchroniczne z uwagi na przeciążalność momentem i
    stabilność pracy (wypadnięcie z synchronizmu) powinny pracować
    przewzbudzone.
    Wówczas do sieci elektroenergetycznej, oprócz mocy czynnej, generowana
    jest moc bierna indukcyjną."

    Czyli calkiem inaczej niz zakladalismy ... tylko nie rozumiem tej
    konwencji - "generowanie mocy indukcyjnej" oznacza, ze kompensuja te
    indukcyjne odbiorniki - czy odwrotnie - moc bierna generatora i
    obciazenie sie dodaje, i trzeba z sieci skompensowac dwa razy wiecej
    :-)

    J.

  • 83. Data: 2018-02-16 00:27:32
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2018-02-15 14:43, J.F. wrote:
> [...]
    > skompensuje, jak nie blisko, to ciut dalej.
    > A nie nie wygeneruje, to gorzej nie bedzie, niz gdyby nie wygenerowal :)

    Podobno gorzej.
    Przesylanie mocy biernej przez siec, generuje koszty nawet o 300 %
    wieksze, niz przy przesylaniu takiej samej ilosci mocy czynnej. Dlatego
    najlepiej kompensowac moc bierna na miejscu jej wytwarzania.

  • 84. Data: 2018-02-16 01:03:20
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2018-02-15 17:55, J.F. wrote:
> [...]
    > i teraz utrzyma ten prad wirnik w synchronizmie, jak odkrecimy pare do
    > momentu nominalnego, czy nawet do 110% ?

    Jak tak patrze na ten wykres
    http://www.elektro.info.pl/images/photos/24/6333/__b
    _wykorzystanie_generatorow-synchronicznych_rys03.jpg

    to ten generator wypadnie z synchronizmu juz przy 85% znamionowej mocy
    pozornej.
    Linia BC, ogranicza moc czynna a linia GJL, zakres mocy biernej
    pojemnosciowej.

    > Tylko na moj gust to bilans sie nie zgadza. Gdzie sie te 10MW podziewa ?

    Caly obwod, (cala siec), pracuje z ujemnym katem przesuniecia fazowego i
    wyjatkowo, tym razem, moc bierna pojemnosciowa, krazy po sieci.

> [...]
    > Na moj gust, to wystarczy drobne przestawienie fazy obrotow wirnika,
    > ktore sie pewnie samoczynnie dokona ... ale ja sie nie znam :-)

    Jesli zakladamy, ze 20 [MVAr], mocy indukcyjnej pobiera siec a generator
    wytwarza 30 [MVAr], mocy pojemnosciowej, to jest jak wyzej, kat fi < 0 ,
    tg fi = -0.1.

> [...]
    nie-generatorow-synchronicznych-pracujacych-w-uklada
    ch-kogeneracyjnych-w-nadaznym-ukladzie-kompensacji-m

    tu, jakby ciekawszy.
    http://www.bezel.com.pl/index.php/system-elektroener
    getyczny/kompensacja-mocy-biernej

> [...]
    > indukcyjne odbiorniki - czy odwrotnie - moc bierna generatora  i
    > obciazenie sie dodaje, i trzeba z sieci skompensowac dwa razy wiecej :-)

    Tak, wiecej biernej indukcyjnej.
    Tu na tym wykresie,
    http://www.elektro.info.pl/images/photos/24/6333/__b
    _wykorzystanie_generatorow-synchronicznych_rys03.jpg

    linia ABJ, pokazuje bezpieczny zakres pracy generatora a srodek tego
    obszaru, jest po stronie mocy biernej indukcyjnej. Dzieki temu ma sie
    wieksza pewnosc, ze duzy generator sie nie rozsynchronizuje a
    dostawienie obok kilku malych, tak po 5% mocy duzego, zalatwi sprawe
    kompensacji. Poza tym, linie kablowe wyprowadzajace energie z
    elektrowni, z powodzeniem kompensuja sporo mocy biernej indukcyjnej.

  • 85. Data: 2018-02-18 21:32:29
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    (automatyka wzbudzenia)
    > Co pokazuje jaki to skomplikowany system sie robi.
    >
    > A za komuny tego nie bylo, ludzie jakos lepiej regulowali.

    To nie może być tak, że układ sobie się reguluje, ale dyspozytor w porę jest
    alarmowany, że siła regulacji przekracza ileś-tam, więc obserwuje wskazówę,
    czy co tam mu dali, trzyma rękę na heblu, by albo odłaczyć (nie ufam do
    końca automatom, są głupie), albo przejąć ręczne sterowanie, jak wyrzucenie
    autopilota przez ruch wolantem w samolocie...?

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 86. Data: 2018-02-19 01:25:00
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Marek S" <p...@s...com> napisał w wiadomości

    > Ciekawe spostrzeżenie!
    > To może zamiast wiatraka czy innego drogiego generatora kupić kondensator
    > za kilka zł i niech produkuje czystą moc bierną, licznik to wykryje a kasa
    > sama płynie :-D

    To nie znasz tego "cudownego" urządzenia, za jedyne 300 PLN cyrk jebałt?
    https://superporady.net/teslasavereco/6194/ (jak wyskoczy okienko, kliknij
    poza nim, zniknie)
    Które tak naprawdę okazuje się tym
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Bill_killer