  • 1. Data: 2017-05-14 21:10:03
    Temat: Jak jest z wielkością Księżyca?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Jakiś czas temu słuchałem w TV wypowiedź Karola Wójcickiego z Centrum
    Nauki Kopernik, że ponoć wielkość Księżyca jaką dostrzegamy jest
    podyktowana subiektywnymi wrażeniami. Ponoć wielkość Księżyca jaką
    postrzegamy zależy od wysokości nad horyzontem. Wschodzący Księżyc
    wydaje się nam większy, choć wcale nie jest.

    Zdumiała mnie ta wypowiedź. Postanowiłem więc zrobić zdjęcia z tą samą
    ogniskową 600mm pełni Księżyca tuż po wschodzie i gdy był już wysoko nad
    horyzontem. Porównując średnicę obiektu w pikselach wyszło mi, że
    potrafi się ona różnić o ok 200%!!! Mam na myśli porównanie największej
    widzialnej średnicy o wschodzie z najmniejszą - sporo po wschodzie.

    Księżyc sporo po wschodzie prawie zawsze był sporo mniejszy niż o
    wschodzie. Czy macie podobne obserwacje?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2017-05-14 22:42:58
    Temat: Re: Jak jest z wielkością Księżyca?
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-05-14 o 21:10, Marek S pisze:
> [...]
    >
    > Księżyc sporo po wschodzie prawie zawsze był sporo mniejszy niż o wschodzie. Czy

    Możesz pokazać te zdjęcia z 200% różnicą wielkości Księżyca?
    Byłoby to bardzo dziwne, bo właściwie to powinien być nawet
    mniejszy (spłaszczony) w okolicy wschodu i zachodu.

    Wrażenie zmiany wielkości średnicy Księżyca jest subiektywne,
    bo mamy krzywe wyobrażenie o kształcie "sfery niebieskiej"
    (której oczywiście nie ma). Tzn. sfera jest sferą - jest
    tak samo daleko od obserwatora do punktu na horyzoncie
    (gdzie wschodzi Księżyc), jak i do punktu w zenicie
    (gdzie znajduje się po kilku godzinach). Ale wydaje się nam,
    że ta sfera jest spłaszczona i do punktu w zenicie jest
    bliżej niż do horyzontu. Horyzont może być np. 20 km od nas,
    a patrząc w górę mamy wrażenie, że gwiazdy nad głową
    są znacznie bliżej niż te nad horyzontem. A skoro tak się
    wydaje, to również Księżyc będący nad głową wydaje się
    mniejszy niż kiedy jest nad horyzontem - bo "przeliczamy"
    tę samą średnicę kątową na wielkość obiektu raz przy
    założeniu, że jest na horyzoncie 20 km od nas (i wychodzi,
    że musi być duży) i drugi raz przy założeniu, że jest
    np. 5 km nad nami - wtedy wychodzi, że jest mniejszy.

    P.

  • 3. Data: 2017-05-15 05:54:07
    Od: Gil <g...@g...pl>

    In article <ofaa2c$ugm$1@node1.news.atman.pl>, p...@s...com says...

    > Księżyc sporo po wschodzie prawie zawsze był sporo mniejszy niż o
    > wschodzie. Czy macie podobne obserwacje?

    Poczekaj do czerwcowej pełni, tuż po wschodzie !

  • 4. Data: 2017-05-17 14:26:20
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-15 o 05:54, Gil pisze:

    > Poczekaj do czerwcowej pełni, tuż po wschodzie !

    Masz na myśli superksiężyc? On chyba dopiero w grudniu. Nie sprawdzałem.
    Ale za to we wspomnianym czerwcu pełnia będzie przy zmieniającym się
    kolorze nieba więc będzie trzeba to wykorzystać :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 5. Data: 2017-05-17 15:36:02
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-14 o 22:42, Piotrne pisze:

    > Możesz pokazać te zdjęcia z 200% różnicą wielkości Księżyca?
    > Byłoby to bardzo dziwne, bo właściwie to powinien być nawet
    > mniejszy (spłaszczony) w okolicy wschodu i zachodu.

    Postaram się przygotować. Nie robiłem jakiegoś większego dochodzenia
    lecz gdy usłyszałem w/w teorię, to ustrzeliłem 2 foty w celu
    porównawczym "na oko". Nie zachowywałem ich.

    A i jeszcze jedno. Od tamtej pory zawsze zwracam uwagę na wielkość
    księżyca gdy gdzieś akurat jadę w trakcie jego wschodu lub zachodu. No i
    gołym okiem widzę, że czasem jest dużo większy niż parę h potem a czasem
    tego nie dostrzegam.

    Domniemam, że to może mieć związek powietrzem i efektami optycznymi.
    Szczególnie gdy jest ciepło częściej zdarzają się takie różnice. No i to
    spostrzeżenie dało mi do myślenia najbardziej bo wygląda na to, że
    czasem podlegam subiektywnym wrażeniom a czasem nie.

    > Wrażenie zmiany wielkości średnicy Księżyca jest subiektywne,

    Ok, sprawdźmy to razem. Jeśli możesz to również spróbuj. Byłoby idealnie
    gdybyśmy tego samego dnia zrobili zdjęcia.

    Odnośnie subiektywnych doznań to zauważyłem, że ludzie dość podobnie
    reagują. Miałem okazję 2 lata temu zrobić to zdjęcie:

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7cDRTbWw
    3eVlNUUE/view?usp=sharing

    To był superksiężyc jeśli dobrze kojarzę. Mnóstwo gapiów pojawiło się
    gdy rozpoczął się wschód księżyca z czego tylko ja z kumplem
    pojechaliśmy tam wcześniej wiedząc co nastąpi. Można było wywnioskować,
    że wszyscy gapie dostrzegli coś niecodziennego w wielkości księżyca bo
    nie sądzę, że pierwszy raz w życiu go widzieli :-) Bardzo rzadko pełnia
    księżyca przyciąga tłumy. Wynika z tego, że z jakiegoś względu wiele
    osób w jednej chwili ulega własnemu subiektywizmowi a wielu innych
    przypadkach już nie. No i to daje mi do myślenia...

    Teraz pozostaje dokonać pomiarów :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 6. Data: 2017-05-17 15:48:34
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .05.2017 o 15:36 Marek S <p...@s...com> pisze:

    > W dniu 2017-05-14 o 22:42, Piotrne pisze:

    (...)
> [...]
    >
    > Ok, sprawdźmy to razem. Jeśli możesz to również spróbuj. Byłoby idealnie
    > gdybyśmy tego samego dnia zrobili zdjęcia.

    Przecież wszyscy wiedzą, że Księżyc w dzień puchnie i to jest obiektywne!

    --
    Trefniś

  • 7. Data: 2017-05-18 16:37:40
    Od: Mandinka <m...@g...com>

    On 17-05-2017 15:36, Marek S wrote:
> [...]
    > księżyca gdy gdzieś akurat jadę w trakcie jego wschodu lub zachodu. No i
    > gołym okiem widzę, że czasem jest dużo większy niż parę h potem a czasem

    Nie jest większy. Następnym razem, jak będzie się wydawał wielki -
    popatrz na niego "do góry nogami" (tak, jakbyś stał na rękach).
    Zapewniam, że zmaleje...

  • 8. Data: 2017-05-18 19:28:48
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-18 o 16:37, Mandinka pisze:

    > Nie jest większy. Następnym razem, jak będzie się wydawał wielki -
    > popatrz na niego "do góry nogami" (tak, jakbyś stał na rękach).
    > Zapewniam, że zmaleje...

    Sprytne :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 9. Data: 2017-05-18 19:31:51
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-17 o 15:48, Trefniś pisze:

    > :O
    > Przecież wszyscy wiedzą, że Księżyc w dzień puchnie i to jest obiektywne!

    Hmm, no więc mamy sprzeczne głosy w dyskusji. Koleżanka poniżej twierdzi
    inaczej. W internecie też sprzeczności...

    Chyba jednak trzeba zrobić eksperyment, wziąć aparat w garść i
    opublikować. Zajmę się tym przy czerwcowej pełni. Napiszę ponownie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 10. Data: 2017-05-18 19:56:40
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .05.2017 o 19:31 Marek S <p...@s...com> pisze:

> [...]
    >
    > Chyba jednak trzeba zrobić eksperyment, wziąć aparat w garść i
    > opublikować. Zajmę się tym przy czerwcowej pełni. Napiszę ponownie.

    Ale należy rozpatrywać to w kategorii żartu :)
    Księżyc ma ciągle te same wymiary, a jedynie _subiektywnie_ może zmieniać
    swój wygląd dla obserwatora na Ziemi.

    Poczytajcie o superksiężycu (jest nawet zdjęcie porównawcze):
    http://www.crazynauka.pl/superksiezyc-2016-ciekawe-z
    jawisko-ale-nie-daj-sie-wkrecic/
    Wyliczona różnica to max. zaledwie 11% - niezauważalna.

    Obok różnic w wielkości z powodu zmian odległości od Ziemi, mogą zachodzić
    również zjawiska optyczne. Ale one też są subiektywne.

    Osobiście wszelkie eksperymenty z porównywaniem wielkości księżyca na
    zdjęciach uważam za marnotrawstwo czasu, na szczęście przyjemne dla
    miłośnika fotografii.

    --
    Trefniś