    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Jak jest z wielkością księżyca #2 ? ... a jednak
    Date: Thu, 15 Jun 2017 03:11:55 +0200

    Witam,

    Niedawno poruszyłem temat postrzegania wielkości księżyca. Obiecałem
    wykonać zdjęcia porównawcze. Ze zdjęć wyszło mi, że ewidentnie
    postrzeganie jego zmiennej wielkości nie jest ułudą, o ile nie
    popełniłem jakiegoś błędu. Pierwszego dnia zrobiłem fotę księżyca w
    pełni 9.06.2017. Tego samego dnia chciałem powtórzyć zdjęcie parę godzin
    później. Wyszło iż księżyc nie zmienił rozmiaru. Kolejnego dnia były
    chmury i siny wiatr więc nici z fotografowania. Zrobiłem więc zdjęcie
    przed chwilą 15.06.2017. Wydało mi się, że księżyc jest innego rozmiaru.
    Zastosowałem tą samą ogniskową (600mm) i tą samą przesłonę (6.3). Oba
    zdjęcia porównałem w Photoshopie.

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7cE91Rlh
    mTE5WaWs/view?usp=sharing

    W ciągu paru dni księżyc nie mógł znacząco zmienić odległości od Ziemi,
    co mogłoby zafałszować wyniki. Mimo to różnica jest gołym okiem
    dostrzegalna wbrew temu co Karol Wojewódzki z Centrum Kopernika twierdzi
    oraz prawie wszyscy z Was. Księżyc potrafi bardzo mocno zmienić
    postrzegane swoje kątowe rozmiary w ciągu krótkiego odcinka czasu! To
    nie ma związku z subiektywnymi odczuciami.

    Planuję jeszcze zrobić zdjęcia, kiedy księżyc będzie znacznie większy
    niż obecnie. Nie wiem kiedy to będzie gdyż to kwestia przypadku
    (temperatury atmosfery?). Czasem księżyc wydaje się być znacznie większy
    niż zwykle - dzieje się to zazwyczaj krótko po wschodzie. Kilka godzin
    potem księżyc jest znacznie mniejszy. Ponoć to złudzenie jak wielu z Was
    twierdziło. Pierwsza przymiarka ukazuje, że tak wcale nie jest. Postaram
    się zrobić zdjęcia blisko lipcowej pełni. Może będzie to bardziej
    dostrzegalne niż dziś. Różnica w wielkości może być dwukrotna w
    skrajnych przypadkach - taka jest moja teza

    W tym przypadku było odwrotnie - podczas wschodu był mniejszy.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek