  • 41. Data: 2017-06-28 16:01:36
    Temat: Re: Jak jest z wielkością księżyca #2 ? ... a jednak
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2017-06-27 o 17:51, J.F. pisze:

    >Jak myślisz? Dlaczego stawiają te teleskopy wysoko w górach? :-)
    >Właśnie m.in. po to by wyeliminować to, nad czym ja się skupiam.

    Zeby wyeliminowac wiele roznych wplywow atmosfery.
    W pierwszym rzedzie chmury :-)

    >A skupiam się na wpływie atmosfery (najprawdopodobniej) na
    >powiększanie obiektów. Tego właśnie nie wiem.

    Ale europejskie i nizinne teleskopy tez byly, i sa.

    >No chwila... a fatamorgana na pustyni? Przecież całe miasto może
    >zostać przesunięte o setki km wyłącznie dzięki efektowi soczewkowania
    >atmosfery.

    Tylko ze to przy obserwacjach horyzontalnych, i jeszcze jak Slonce
    grzeje :-)

    >Nie interesują mnie różnice 5%. To nie mój przedmiot obserwacji :-)

    Na razie wiecej nie mamy :-(

    >No ale to niczego nie wykaże. Ja pytam się o ile % zmieni się rozmiar
    >obiektu na matrycy gdy zrobimy serię zdjęć z AF przy nie zmienionej
    >ogniskowej i f? Stawiam na to, że może laboratoryjnie dałoby się to
    >zmierzyć. Oko tego nie zobaczy.

    A ja mowie, ze latwo mozna zmierzyc jakie sa mozliwe zmiany, gdy AF
    jednak zle zadziala :-)

  • 42. Data: 2017-06-28 19:49:24
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-28 o 16:01, J.F. pisze:

    > Zeby wyeliminowac wiele roznych wplywow atmosfery.
    > W pierwszym rzedzie chmury :-)

    Dlatego napisałem "między innymi".

    > Ale europejskie i nizinne teleskopy tez byly, i sa.

    Fajnie, ale tematyka mnie nie dotyczy gdyż ja skupiam się na tych
    efektach, które są dla teleskopów problemem.

    > Tylko ze to przy obserwacjach horyzontalnych, i jeszcze jak Slonce
    > grzeje :-)

    Widzę, że nie czytasz moich wypowiedzi. A o czym ja od samego początku
    piszę jak nie o tym właśnie? Właśnie o obserwacjach horyzontalnych i gdy
    są upały! Cały czas podkreślałem iż właśnie latem obserwowałem zjawisko
    ogromnego Księżyca. Nie przypominam sobie aby o innej porze roku
    powstało takie zjawisko. Napisałem też, że być może obecność wody po
    horyzont może też mieć znaczenie bo paruje cholera wie jak jeszcze może
    wpływać. Właśnie to chcę sfotografować, potem zaczekać aż Księżyc
    wzejdzie wyżej i stanie się "normalny" - zwykle ok 30 minut do godziny i
    ponownie go sfotografować. Porównać oba zdjęcia.

    > A ja mowie, ze latwo mozna zmierzyc jakie sa mozliwe zmiany, gdy AF
    > jednak zle zadziala :-)

    Oki, rozumiem. Ograniczmy się jednak do sprzętu jaki mam. Do AF nie mogę
    się przyczepić w tym obiektywie. Zresztą dobitnie obiektyw dałby mi znać
    gdyby AF przestrzelił lub odwrotnie. Niewielkie przesunięcie =
    imponujący blur (szczególnie przy f/6.3). Można spokojnie przyjąć, że
    wpływ AF na powiększenie obiektu jest żaden bo albo obiekt jest ostry
    (AF poprawnie zadziałał) albo go nie ma (blur go wyeliminował).

    --
    Pozdrawiam,
    Marek