  • 1. Data: 2011-01-22 15:45:42
    Temat: Jak naprawić ścieżkę?
    Od: XYZ <j...@m...bin>

    Cześć,

    Jedna ze scieżek na PCB pilota uległa przerwaniu. Tutaj jest zdjęcie:
    http://img716.imageshack.us/img716/8259/sciezkas.jpg
    W jaki sposób mogę przywrócić połączenie? Jestem amatorem, czyli umiem
    trzymać lutownicę, ale nie wiem czy kropelka stopu do lutowania załatwi
    sprawę, czy trzeba np. wcześniej usunąć jakoś ten laminat, żeby kontakt
    był lepszy.
    Dzięki za rady.

  • 2. Data: 2011-01-22 15:58:12
    Temat: Re: Jak naprawić ścieżkę?
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik XYZ napisał:
> [...]
    > trzymać lutownicę, ale nie wiem czy kropelka stopu do lutowania załatwi
    > sprawę, czy trzeba np. wcześniej usunąć jakoś ten laminat, żeby kontakt

    To zielone to tzw. soldermaska - warstwa tworzywa zabezpieczająca
    ścieżki przed pokryciem cyną przy przemysłowym lutowaniu na tzw. fali.
    Żeby coś zlutować to niestety soldermaskę trzeba usunąć mechanicznie -
    to jest dosyć odporne chemicznie i termicznie tworzywo (epoksyd, czasem
    poliimid). Delikatny skrobak w dłoń i odsłaniasz trochę miedzi, potem
    kalafonia, cyna i powinno działać.

    --
    Darek

  • 3. Data: 2011-01-22 16:06:28
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    "Dariusz K. Ładziak" wrote:

> [...]
    > to jest dosyć odporne chemicznie i termicznie tworzywo (epoksyd, czasem
    > poliimid). Delikatny skrobak w dłoń i odsłaniasz trochę miedzi, potem

    Ja kładę jeszcze drucik z jakieś linki albo lepiej srebrzonego oplotu
    (zbieram resztki z pracy :-)) na oskrobane ścieżki. Lepiej trzyma.

    Waldek

  • 4. Data: 2011-01-23 11:14:11
    Od: XYZ <j...@m...bin>

    On 22.01.2011 17:06, Waldemar Krzok wrote:

    > Ja kładę jeszcze drucik z jakieś linki albo lepiej srebrzonego oplotu
    > (zbieram resztki z pracy :-)) na oskrobane ścieżki. Lepiej trzyma.

    Dzięki, postąpię wg waszych rad.

    Miejsce w którym ścieżka jest przerwana i okolice tego punktu
    lutowniczego (w ogóle to czemu on służy -- czy to jest przejście z
    warstwy niższej na wyższą?) były przykryte patyną. Rozumiem, że po
    mechanicznym odsłonięciu ścieżki mam dokładnie pokryć wszelkie jej
    fragmenty stopem lutowniczym, żeby uniemożliwość kontakt miedzi z
    powietrzem, zgadza się?

  • 5. Data: 2011-01-23 15:34:38
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]

    > mechanicznym odsłonięciu ścieżki mam dokładnie pokryć wszelkie jej

    > fragmenty stopem lutowniczym, żeby uniemożliwość kontakt miedzi z

    Raczej nie jest to przejście z warstwy niższej na wyższą, może być to
    przejście na drugą stronę płytki lub miejsce wlutownia elementu znajdującego
    się po drugiej stronie płytki, więc sprawdź dokładnie co jest po drugiej
    stronie płytki - jak nóżka elementu to OK, ale jak tylko przejście, to lutując
    możesz się go pozbawić nie wstawiając żadnego drucika w otwór na wylot, o ille
    taki otwór na wylot jest. Jeżeli nie ma otworu na wylot to naprawdę nie wiem
    czemu służył ten punkt? A może w tym punkcie był jakiś dyskretny element SMD
    np. kondensator czy opornik, ale nie przypusaczam aby od strony drukubyły
    elementy, chociaż i takie sytuacje się zdarzają... :) Po prostu nie pisząc od
    czego ta płyta jest i nie widząc podobnej dla porównania ciężko określić czemu
    służy ten punkt... Niestety pokaźna ilość proszących o pomoc nie podaje danych
    uściślających i pozwalającyh sobie pomóc... Co do pokrycia cyną, to można
    pokryć całe zdrapanie cyną albo i lakierem, albo zostawić odkryte ale przemyć
    benzyną aby nie korodowało dalej...

  • 6. Data: 2011-01-23 17:56:35
    Od: XYZ <j...@m...bin>

    On 23.01.2011 16:34, c...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    > służy ten punkt... Niestety pokaźna ilość proszących o pomoc nie podaje danych
    > uściślających i pozwalającyh sobie pomóc...
    W pierwszym poście napisałem, że to PCB od pilota do telewizora. To
    bardzo prosty układ i nie ma żadnych elementów po drugiej stronie. Nie
    jest to via -- nie ma otworu na wylot. Jeżeli spojrzysz na zdjęcie
    <http://img541.imageshack.us/img541/3113/pilotf.jpg>
    , to zobaczysz, że
    takich punktów jest tam więcej. Na całej powierzchni jest ich dość sporo
    (ponad 20) i właśnie wyglądają tak, jakby do niczego nie służyły. W
    niektórych miejsach (jak np. to, gdzie nastąpiło przerwanie) siedzą po
    środku ścieżki, a w innych są "doczepione" jakby z boku nic nie łącząć.
    Może po prostu ta płytka służyła też do produkcji bardziej
    zaawansowanych modeli i te punkty były do czegoś wykorzystywane.

    > Co do pokrycia cyną, to można
    > pokryć całe zdrapanie cyną albo i lakierem, albo zostawić odkryte ale przemyć
    > benzyną aby nie korodowało dalej...
    OK, dziękuję.

  • 7. Data: 2011-01-24 04:09:47
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]

    > Może po prostu ta płytka służyła też do produkcji bardziej

    > zaawansowanych modeli i te punkty były do czegoś wykorzystywane.

    Pilot pilotowi nierówny i Samsung Samsungowi nierówny, podając symbol pilota
    czy też symbol płytki drukowanej ktoś zajrzałby do swojego i sprawdził czy
    tam coś było czy nie, a nie podając tego to sam mam Samsunga i nie chce mi
    się nawet otwierać pilota aby zobaczyć co mam... Patrząc na odległości
    pomiędzy blaszakmi w tym punkcie na Twoich zdjęciach raczej nic tam nie było,
    więc połącz a zobaczysz czy pilot działa...

  • 8. Data: 2011-01-24 11:02:06
    Od: " Wmak" <w...@W...gazeta.pl>

    XYZ <j...@m...bin> napisał(a):

    To są punkty testowe do sprawdzania płytki w czasie produkcji.