  • 1. Data: 2017-07-10 13:24:49
    Temat: Jak się gnie blachy na dziób statku?!?
    Od: s...@g...com

    Witam
    Nurtuje mnie to pytanie.
    Jak się domyślam blachy do stoczni trafiają w arkuszach w formie kwadratów (czy też
    prostokątów). Są to raczej grube blachy, więc ich gięcie nie jest chyba takie
    trywialne?
    Tak więc: Jak się gnie blachy na dziób statku?!?

    dzięki i pozdro
    Szyk Cech

  • 2. Data: 2017-07-10 13:40:43
    Temat: Re: Jak się gnie blachy na dziób statku?!?
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 10 lipca 2017 20:24:50 UTC+9 użytkownik s...@g...com
    napisał:
> [...]
    trywialne?
    > Tak więc: Jak się gnie blachy na dziób statku?!?

    Ostatnio statek handlowy przywalił dziobem w amerykański okręt i go mocno
    zmasakrował, sam praktycznie nie ponosząc strat. Tam często jest taki duży odlew
    przyspawany do blach, ale te blachy też nie są proste. Tłoczy się je punkt przy
    punkcie ogromniastą prasą z siłownikiem zamocowanym na środku potężnej belki, aż się
    zaokrąglą. Potrzebny jest niezły mistrz żeby prawa strona wyszła symetryczna do
    lewej. Bodajże DSME eksperymontawał z formowaniem eksplozyjnym, ale wiele przepisów
    zabrania 'cold balst forming', więc to chyba tylko ciekawostka. Spytam jutro w pracy,
    mam kolesi którzy przyszli ze stoczni.

  • 3. Data: 2017-07-10 14:57:30
    Od: 4...@g...com

    Gnie sie tak samo jak cienkie, maszyny sa wieksze. To tylko kwestia skali.

  • 4. Data: 2017-07-10 20:38:06
    Od: s...@g...com

    > Gnie sie tak samo jak cienkie, maszyny sa wieksze. To tylko kwestia skali.

    Są jakieś zdjęcia tych maszyn? Jak się one nazywają - to sobie sam poszukam.

  • 5. Data: 2017-07-10 21:04:43
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-07-10 o 20:38, s...@g...com pisze:

    > Są jakieś zdjęcia tych maszyn? Jak się one nazywają - to sobie sam poszukam.

    To są krawędziarki do blachy.
    Jest też wersja CNC
    https://youtu.be/hI2fMD-_i2M?t=1m32s

    WM

  • 6. Data: 2017-07-11 07:51:44
    Od: 4...@g...com

    Tak samo nazywaja sie jak do cienkiej blachy. Krawedziarki, zaginarki, walcarki do
    blachy. Jedynie ciecie robia tlenem, plazma bo tradycyjna gilotyna zbyt potezna by
    musiala byc i by nie dawala mozliwosci ciecia po lukach. Gilotyny do blach do
    grubosci 10-15 mm tez maja. Poza tym statkow nie buduje sie z plyt o grubosci pol
    metra. Bylem kiedys w stoczni. Grubszych blach niz na dwa palce czyli ze cztery
    centymetry nie widzialem co nie znaczy ze nie bylo. Wiekszosc blac jakie widzialem to
    na oko od 3 do 8 milimetrow.

  • 7. Data: 2017-07-11 11:23:46
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 10 lipca 2017 20:40:44 UTC+9 użytkownik Konrad Anikiel napisał:
> [...]
    zabrania 'cold balst forming', więc to chyba tylko ciekawostka. Spytam jutro w pracy,

    Spytałem. Albo prasa z kulistą końcówką, albo mały toroidalny walec na górze i dwa na
    dole. Bardzo dużo grzania palnikami i studzenia kubłem wody. Nazywają to
    thermomechanical forming (TMF). Odlewy były dawniej, może 10 lat temu. Obecnie
    wyłącznie spawane blachy, nawet na lodołamacze.

  • 8. Data: 2017-07-11 12:32:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >Spytałem. Albo prasa z kulistą końcówką, albo mały toroidalny walec
    >na górze i dwa na dole.

    Wersja mikro
    https://youtu.be/cfLEQDuXAO8?t=177

    >Bardzo dużo grzania palnikami i studzenia kubłem wody. Nazywają to
    >thermomechanical forming (TMF).

    Ciekawe jest giecie laserowe, tez zdaje sie TMF wykorzystuje
    https://www.youtube.com/watch?v=1SBgobop7Wg

    Ale dziob statku to chyba zbyt gruby jak na laser ...

    J.

    P.S. WM - pisales cos o gieciu CNC ?

    https://www.youtube.com/watch?v=lRm2ifaUrGg

    To chyba podobnie dziala, jak ten Japonczyk mlotkiem :-)

    Idzie technika naprzod.

  • 9. Data: 2017-07-11 13:04:04
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 11 lipca 2017 19:33:18 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

    > Wersja mikro
    > https://youtu.be/cfLEQDuXAO8?t=177

    Prawilny japoński ślusarz nie skala się korkami w uszach :-)

    > Ciekawe jest giecie laserowe, tez zdaje sie TMF wykorzystuje

    Jedna technika nie może wykorzystywać drugiej. Może wykorzystywać jakieś zjawisko
    fizyczne, a TMF ie jest zjawiskiem fizycznym.

    > https://www.youtube.com/watch?v=1SBgobop7Wg

    > Ale dziob statku to chyba zbyt gruby jak na laser ...

    Mógłbyś się zdziwić, bo laserowo można giąć bardzo grube materiały i to takie które
    klasycznie giąć sie nie dają, bo się utwardzają i/lub pękają, np. żeliwo.

  • 10. Data: 2017-07-11 13:15:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Prawilny japoński ślusarz nie skala się korkami w uszach :-)

    Moze i tam sie już BHP dostalo i inspektor chodzi i sprawdza :-)

    >Jedna technika nie może wykorzystywać drugiej. Może wykorzystywać
    >jakieś zjawisko fizyczne, a TMF ie jest zjawiskiem fizycznym.

    Z tego co mi tlumaczyli, to istotne jest miejscowe podgrzanie i
    chlodzenie i zwiazane z tym naprezenia - a chyba wlasnie te zjawiska
    wykorzystuje TMF.

    >Mógłbyś się zdziwić, bo laserowo można giąć bardzo grube materiały i
    >to takie które klasycznie giąć sie nie dają, bo się utwardzają i/lub
    >pękają, np. żeliwo.

    Widzialem 15mm zeliwo wlasnie, ale czy blacha na dziobie nie jest
    grubsza ?
    Laser ma ograniczona glebokosc wnikania w material, postawilbym
    zreszta na ulamki mm, efekty termiczne beda siegaly glebiej, ale
    gdzies to sie IMO to urwie. I nagrzewanie głebiej "nie wniknie".

    J.