  • 1. Data: 2020-01-04 22:00:03
    Temat: Jak *tanio* odczytać dysk SCSI?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Mam dysk SCSI który chciałbym zrzucić blok po bloku.

    Nie mam jednak kontrolera SCSI, jedyny który posiadam jest w Sun Ultra,
    ale wolałbym tam się nie bawić w zrzucanie dysku bo komputer jest do
    naprawy najpierw.

    Pobiegłem na ali w poszukiwaniu jakiegoś SCSI->USB a tu okazuje się nie
    ma. SCSI->IDE też nie widzę.

    Mam jakieś tanie opcje? Sprawa co prawda chwilowo jednorazowa ale nie
    wiadomo czy coś takiego się nie trafi jeszcze kilka razy wiec wolałbym
    nie korzystać z uprzejmości kogoś tylko zdobyć jakies hardware.

    Przypuszcalnie to się da zrobic na jakimś arduino ale to druciarstwo.
    Wole najpierw coś gotowego.

    Na allegro widzę kilka kart SCSI ale czy jest jakaś która powinna bez
    kłopotu być zauważona przez Linuxa? Np:

    https://allegro.pl/oferta/kontroler-scsi-dtc-436p-25
    -pin-7565910417

  • 2. Data: 2020-01-04 22:27:32
    Temat: Re: Jak *tanio* odczytać dysk SCSI?
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-01-04 o 22:00, heby pisze:
> [...]
    > ma. SCSI->IDE też nie widzę.
    >
    > Mam jakieś tanie opcje? Sprawa co prawda chwilowo jednorazowa ale nie

    Nie wiem jaki standard SCSI masz.
    Na podobną akcję ratowania dysku z SUN'a z IRIX'em zaopatrzyłem się w
    kartę Adaptec SCSI 39160 i do tego płyta główna z gniazdem PCI32 za
    którym musi być pusto, bo karta ma złącze PCI64 (2x dłuższe) ale potrafi
    pracować w PCI32 (mam ze starego Della na Core2Duo).
    Do tego oczywiście taśma i terminator obowiązkowy.
    I wszystko w karton po butach ;)

    Poza tym karta o tyle fajna że ma sterowniki zarówno na różne Windowsy
    jak i Unixy czy Linuxy.
    --
    Irokez

  • 3. Data: 2020-01-04 22:38:44
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/01/2020 22:27, Irokez wrote:
    > Nie wiem jaki standard SCSI masz.

    Też nie wiem, dysku na razie w rękach nie miałem.

> [...]
    > którym musi być pusto, bo karta ma złącze PCI64 (2x dłuższe) ale potrafi
    > pracować w PCI32 (mam ze starego Della na Core2Duo).

    No własnie. Na allegro jest zatrzęsienie kart PCI-X. Pomijając obecność
    elementów za łaczem, jakie mam szanse że taka karta ruszy w standardowym
    gnieździe PCI z rzesztą dyndającą w powietrzu? Belka w środku złacza
    niby pasuje do wycięcia w płytce.

    > Poza tym karta o tyle fajna że ma sterowniki zarówno na różne Windowsy
    > jak i Unixy czy Linuxy.

    No wiec właśnie obawiam się czy znajdę jakieś sterowniki. Linuxa mogę
    odpalić jakiegoś z przed tysiąca lat, ale pamietam że koło 2000 roku
    było poro zamieszania z kartami SCSI i ogólnie to chyba kwestia szczęscia :/

    Ostatecznie zrzuciłbym dysk pod DOSem na sterownikach oryginalnych od
    producenta, chomikuje jakiegoś P133 w tym celu. Jest do tego jakiś
    software ;) ?

  • 4. Data: 2020-01-04 22:55:26
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-01-04 o 22:38, heby pisze:

    > Też nie wiem, dysku na razie w rękach nie miałem.

    To najpierw tego się dowiedz.

> [...]
    > elementów za łaczem, jakie mam szanse że taka karta ruszy w standardowym
    > gnieździe PCI z rzesztą dyndającą w powietrzu? Belka w środku złacza

    a popatrz sobie mojego Adapteca jak to wygląda:
    https://zapodaj.net/508bcc2b33aac.jpg.html
    https://zapodaj.net/5ddcced399a59.jpg.html

    ale najpierw i tak musisz wiedzieć co to za standard dysku SCSI masz.

> [...]
    > odpalić jakiegoś z przed tysiąca lat, ale pamietam że koło 2000 roku
    > było poro zamieszania z kartami SCSI i ogólnie to chyba kwestia

    Więc szukaj wśród kart Adapteca, mają fajne wsparcie.

    > Ostatecznie zrzuciłbym dysk pod DOSem na sterownikach oryginalnych od
    > producenta, chomikuje jakiegoś P133 w tym celu. Jest do tego jakiś
    > software ;) ?

    ależ oczywiście dla 39160 jest sterownik:

    https://storage.microsemi.com/en-us/support/scsi/u16
    0/asc-39160/

    --
    Irokez

  • 5. Data: 2020-01-04 23:00:04
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/01/2020 22:55, Irokez wrote:
    > To najpierw tego się dowiedz.

    No tak ale ja szukam rozwiązania nie tylko do niego. Nie jest tak że jak
    wezmę kartę z wyższym SCSI to odczytam też niższe?

    > a popatrz sobie mojego Adapteca jak to wygląda:
    > https://zapodaj.net/508bcc2b33aac.jpg.html
    > https://zapodaj.net/5ddcced399a59.jpg.html

    To jednak nie to samo co PCI-X.

    > ależ oczywiście dla 39160 jest sterownik:
    > https://storage.microsemi.com/en-us/support/scsi/u16
    0/asc-39160/

    Pytam o dosowy odpowiedni dd bez idiotycznych ograniczen na rozmiar ;)
    Dla "ułatwienia" zrzucać będę na zasób sieciowy.

  • 6. Data: 2020-01-04 23:21:55
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-01-04 o 23:00, heby pisze:

    > No tak ale ja szukam rozwiązania nie tylko do niego. Nie jest tak że jak
    > wezmę kartę z wyższym SCSI to odczytam też niższe?

    Jest wstecznie kompatybilne ale z różnymi uwagami, poczytaj:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_SCSI#Compatib
    ility

    Za dużo z praktyki nie powiem bo jej nie mam.

    > To jednak nie to samo co PCI-X.

    ale co? PCI32 na płycie? tak, to nie jest PCI64/PCI-X
    Adaptec 39160? ten to ma złącze PCI-X

    Czy jakaś inna konkretna karta PCI-X zadziała w PCI32? musisz poszukać.

    https://en.wikipedia.org/wiki/PCI-X

    0/asc-39160/

    > Pytam o dosowy odpowiedni dd bez idiotycznych ograniczen na rozmiar ;)
    > Dla "ułatwienia" zrzucać będę na zasób sieciowy.

    a to nie wiem. Używałem Linuxa/Windows 7 chociażby po to, aby podejrzeć
    zawartość.

    --
    Irokez

  • 7. Data: 2020-01-04 23:30:16
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > To jednak nie to samo co PCI-X.

    chyba że Ci chodzi o to białe wolne gniazdo i ten krótki na końcu
    dodatkowy segment. Nie, to wymysł szatana, znaczy Della dla wpięcia ich
    Riser Card. Dlatego Adaptec siedzi obok w normalnej PCI32 bo tam nie
    wejdzie fizycznie (chyba że flexem wyciąć ten segment to wtedy wejdzie i
    zadziała).

    --
    Irokez

  • 8. Data: 2020-01-05 00:46:32
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/01/2020 23:30, Irokez wrote:
    > chyba że Ci chodzi o to białe wolne gniazdo

    Nie, chyba już rozumiem, rózne karty mają rózne wycięcia i ta Twoja nie
    ma wycięć na wystającej części a inne PCI-X mają.

    Tak czy inaczej znalazłem kartę SCSI która ma wycięcia dla 3.3V i 5V i
    dodatkowo wycięcie na koniec normalnego gniazda PCI co zapewne oznacza
    że da się ją wstawić do zwykłego PCI bez pilnika. I ma wsparcie dla
    Linuxa ...

  • 9. Data: 2020-01-05 02:22:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-01-04, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > No tak ale ja szukam rozwiązania nie tylko do niego. Nie jest tak że jak
    > wezmę kartę z wyższym SCSI to odczytam też niższe?

    Ale wiesz chociaż czy to "stary" SCSI czy też może już SAS? Karty, która
    pożeni Ci SAS z "paralell" SCSI raczej tanio nie znajdziesz.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2020-01-05 08:45:38
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>