  • 1. Data: 2017-12-20 00:49:35
    Temat: Jak to się mierzy?
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Próżnia wstępna, to wiadomo - wskazówka wystarczy. Ale jak się mierzy
    próżnię wysoką, taką 10 do -9 Pa? Są mierniki elektroniczne o cenie
    zawałowej, ale co mają w środku? Tensometr jakiś? I jest to w stanie
    odróżnić 8 od 9 miejsca po przecinku?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2017-12-20 01:16:17
    Od: 4...@g...com

    Lampa elektronowa bez banki. Im mniej atomow pomiedzy elektrodami tym prad ma lzej
    plynac. Proste, tanie, bezpieczne i na dodatek dokladne rozwiazanie problemu pomiaru
    prozni.

  • 3. Data: 2017-12-20 02:42:35
    Temat: Re: Jak to się mierzy?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-12-20, 4...@g...com <4...@g...com> wrote:
    > Lampa elektronowa bez banki. Im mniej atomow pomiedzy elektrodami tym
    > prad ma lzej plynac. Proste, tanie, bezpieczne i na dodatek dokladne
    > rozwiazanie problemu pomiaru prozni.

    Proste to ono jest, ale to chyba nie do końca tak, że electrony
    mniej/więcej prąndu, bo to w końcu będzie jonizować te gazy. A to co i
    jak się zjonizuje będzie miało wpływ na odczyt. Innymi słowy, po
    pierwsze skład tych gazów resztkowych musi być stały, po drugie, jak to
    poprawnie skalibrować jesłi nie jest ten skład znany?

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2017-12-20 03:11:59
    Od: 4...@g...com

    Jak na obcokrajowca calkiem dobrze wychodzi Ci pisanie po polsku.

  • 5. Data: 2017-12-20 05:10:42
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 20 grudnia 2017 08:49:46 UTC+9 użytkownik Pawel "O'Pajak" napisał:
> [...]
    > próżnię wysoką, taką 10 do -9 Pa? Są mierniki elektroniczne o cenie
    > zawałowej, ale co mają w środku? Tensometr jakiś? I jest to w stanie

    Z takich popularnych to się najczęściej używa Pirani albo Penning. W Wikipedii
    znajdziesz zasady działania. Koszt (zakup i raz na jakiś czas wymiana albo naprawa i
    kalibracja) mocno zależą od dokładności, więc najpierw się dobrze zastanów czego tak
    na prawdę potrzebujesz.

  • 6. Data: 2017-12-20 13:12:05
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Pirani albo Penning
    Dzięki (Kogutkowi też).
    Po prostu ciekaw byłem jak się to robi, a i chciałbym się kiedyś pobawić
    próżnią. Tylko najpierw musze się dowiedzieć praktycznie, co znaczy
    "wolna chwila".

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 7. Data: 2017-12-20 15:28:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-12-20, 4...@g...com <4...@g...com> wrote:
    > Jak na obcokrajowca calkiem dobrze wychodzi Ci pisanie po polsku.

    Jeden ksiądz, wyraził się podobnie odnośnie moich zdolności werbalnych.
    W każdym razie, przepraszam za błędy.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2017-12-20 18:18:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pawel "O'Pajak" napisał:

    > chciałbym się kiedyś pobawić próżnią.

    Radzę uważać, ta zabawa wciąga.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2017-12-20 18:26:17
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Radzę uważać, ta zabawa wciąga.

    Najczęściej próżnych próżniaków.

    WM

  • 10. Data: 2017-12-21 16:05:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >próżnię wysoką, taką 10 do -9 Pa? Są mierniki elektroniczne o cenie
    >zawałowej, ale co mają w środku? Tensometr jakiś? I jest to w stanie

    Tensometr moze i moglby byc, jakby mial z drugiej strony membrany
    proznie odniesienia.
    Tylko ze wtedy grozi rozerwaniem w normalnym cisnieniu.

    Jedne z takich sensorow mierzyly chlodzenie goracego elementu.
    Proznia jak wiadomo ciepla nie przepuszcza.

    Ale to chyba nie az tak wysoka proznia.

    J.