  • 1. Data: 2017-08-17 02:11:29
    Temat: Jak uruchomić kilka świetlówek?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam,

    Kupiłem chińską naświetlarkę UV, która padła po niedługim używaniu.Moją
    intencją jest przywrócenie ją do życia. Sprawdziłem elementy
    półprzewodnikowe - są ok. Padnięcie jest zatem dla mnie niejasne więc
    chyba najłatwiej będzie zabrać się za to od zera.

    Ale od początku. Efekt padnięcia jest taki:
    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7WlVVeUN
    NU3pKQVU/view?usp=sharing

    Świetlówki świecą na pół gwizdka. Czasem zdarza się, że jedna, zawsze ta
    sama zapala się pełną mocą.

    Urządzenie sterujące wygląda tak:
    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7ZmZBN2J
    JZGNwMms/view?usp=sharing

    Zewnętrzny timer uruchamia przekaźnik, a ten włącza zasilanie. Jak mniej
    więcej widać: mamy mostek Gretza bezpośrednio na zasilaniu. Elektrolity
    na 400V, dwa tranzystory 13007 (czyli na wysokie napięcie) połączone ze
    sobą transformatorem na kilku zwojach z 3ma sekcjami. To wszystko
    steruje 6cioma świetlówkami UV 8W (6 dławików 12mH + kondensatory 2.2nF).

    Nie mam bladego pojęcia jak to działa. Uszkodzenie w postaci obniżenia
    emisji i faworyzowania od czasu do czasu jednej świetlówki jest dla mnie
    niezrozumiałe również. Generalnie naświetlanie PCB czymś nie ma sensu.
    Naprawić się pewnie też nic nie da skoro wszystko jest pozornie sprawne.
    Zapewne cos przeliczono dla obciążenia 6cioma świetlówkami, wskutek
    używania ich zmieniły się parametry więc szlag trafił kalkulacje - taki
    scenariusz być może miał miejsce. Wymieniłem świetlówki z chińskich na
    Philipsa - nie pomogło.

    Ok, zatem zamiast naprawiać coś, co wydaje się być nie naprawialne
    trzeba będzie zbudować coś nowego. Ograniczeniem jest powierzchnia.
    Standardowe podejście w postaci starter + sklepowy dławik wielkości domu
    z oborą x6 świetlówek zajmie zbyt wiele miejsca. Czy macie jakiś pomysł
    jak uruchomić te świetlówki z zachowaniem limitu miejsca?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2017-08-17 10:00:54
    Temat: Re: Jak uruchomić kilka świetlówek?
    Od: HPLC <H...@n...upwr.edu.pl>

    W dniu 8/17/2017 o 2:11 AM, Marek S pisze:
> [...]
    > z oborą x6 świetlówek zajmie zbyt wiele miejsca. Czy macie jakiś pomysł
    > jak uruchomić te świetlówki z zachowaniem limitu miejsca?

    Miałem w ręku elektroniczny starter na 4 świetlówki 8W. Może istnieją
    też na 6 lamp? W ostateczności 4+2 :-)
    Twoje linki nie wyświetlają mi się :-(

    P.P.

  • 3. Data: 2017-08-17 10:19:30
    Od: HPLC <H...@n...upwr.edu.pl>

    W dniu 8/17/2017 o 10:00 AM, HPLC pisze:

    NU3pKQVU/view?usp=sharing

    JZGNwMms/view?usp=sharing

    > Miałem w ręku elektroniczny starter na 4 świetlówki 8W. Może istnieją
> [...]

    Statecznik, oczywiście...
    A tak nawiasem, elektroniczne do jednej świetlówki są dość małe.

    P.P.

  • 4. Data: 2017-08-17 12:53:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HPLC" napisał w wiadomości grup
    pl...
    > Miałem w ręku elektroniczny starter na 4 świetlówki 8W. Może
    > istnieją
    > też na 6 lamp? W ostateczności 4+2 :-)

    Jesli istnieja, to pewnie drogie.

    >Statecznik, oczywiście...
    >A tak nawiasem, elektroniczne do jednej świetlówki są dość małe.

    Jeszcze mniejsze sa w swietlowkach kompaktowych.
    Mozna tez wyciagnac z zepsutych, jesli ktos nie wyrzucil od razu :-)

    Ae ciekawi mnie jak oni te oryginalna zrobili.
    No coz - widac jak, kiepsko :-)

    J.

  • 5. Data: 2017-08-17 15:08:30
    Od: Bytomir Kwasigroch <b...@g...com>

    użytkownik Marek S napisał:

    > Ok, zatem zamiast naprawiać coś, co wydaje się być nie naprawialne
    > trzeba będzie zbudować coś nowego. Ograniczeniem jest powierzchnia.

    Kupić 3 standardowe stateczniki i 6 starterów.
    Chyba że czujesz się na siłach podłubać w tym co masz.

    48usd za naświetlarkę. Jak oni to zrobili?

  • 6. Data: 2017-08-17 16:09:19
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Marek S" <p...@s...com> napisał w wiadomości
> [...]
    NU3pKQVU/view?usp=sharing

    > Świetlówki świecą na pół gwizdka. Czasem zdarza się, że jedna, zawsze ta

    Nie wiem, czy naprowadzę... Kilka żarówek-świetlówek z podobnymi objawami,
    naprawiłem, najprościej, zestawiając świetlówki z innymi przetwornicami.
    Objaw wyglądał tak, że świetlówka zajarzała, ale tylko przy końcach. Po
    zamianie odzyskiwała życie.

    Może to po chłopsku, ale, jeśli by np. mieć stłuczoną/przepaloną lampkę ze
    sprawną przetwornicą, to wykorzystać? Małe to i ciche, choć nie gwarantuję,
    że eteru nie zapierdzi.
    Świetlówki widzę 8W piszesz, to przetwornice na 20W powinny udźwignąć z
    zapasem...?
    Awaryjnie tak bym spróbował zestawić.

    O, albo to spróbuj: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3087817.html
    wygląda interesująco.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 7. Data: 2017-08-17 17:20:54
    Od: "jacek" <j...@w...pl>

    Użytkownik "HF5BS" <h...@...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Marek S" <p...@s...com> napisał w wiadomości
    NU3pKQVU/view?usp=sharing

    JZGNwMms/view?usp=sharing

    Ja mam zrobioną naświetlarkę z takich opraw
    http://allegro.pl/oprawa-podszafkowa-39-7cm-swietlow
    ka-t4-8w-i6479652055.html
    są tam stateczniki elektroniczne.
    Tylko że parę lat temu były tańsze.
    Trzeba by poszukać.

  • 8. Data: 2017-08-17 17:24:10
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-08-17 o 02:11, Marek S pisze:
> [...]
    > sobą transformatorem na kilku zwojach z 3ma sekcjami. To wszystko
    > steruje 6cioma świetlówkami UV 8W (6 dławików 12mH + kondensatory 2.2nF).
    I tu jest pies pogrzebany, są połączone równolegle, te dwie już się
    trochę zużyły
    i potrzebują wyższego napięcia do zapłonu ale ta jedna wcześniej się
    zapalająca im to uniemożliwia, wywal tą przetwornicę i użyj trzech
    małych 8-11W z zwykłych świetlówek, tak aby każda świetlówka miała swoją
    przetwornicę i będzie działać ok.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 9. Data: 2017-08-17 18:15:31
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-08-17 o 10:00, HPLC pisze:

    > Miałem w ręku elektroniczny starter na 4 świetlówki 8W. Może istnieją
    > też na 6 lamp? W ostateczności 4+2 :-)

    Hmm.. ciekawe. Rozejrzę się choć patrzałem na elektroniczne bez
    precyzowania ilości świetlówek jakie mają obsłużyć i nic takiego w oko
    mi nie wpadło :(

    > Twoje linki nie wyświetlają mi się :-(

    Google Drive jest przekombinowany i kapryśny. Czasem nie lubi się z
    jakąś przeglądarką niestety. W dodatku to czy możesz pobrać zdjęcia 1
    kliknięciem czy nie zależy od tego czy masz konto Google. Ogólnie dziwny
    produkt... Spróbuj innej przeglądarki - ciekaw jestem czy zadziała.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 10. Data: 2017-08-17 18:18:59
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-08-17 o 15:08, Bytomir Kwasigroch pisze:

    > Kupić 3 standardowe stateczniki i 6 starterów.
    > Chyba że czujesz się na siłach podłubać w tym co masz.

    Czyli łączyć po 2 świetlówki? Nie obniży to ich żywotności? Naświetlarka
    to więcej startów niż samego świecenia.

    > 48usd za naświetlarkę. Jak oni to zrobili?

    Nie, ona kosztowała 165$ z tego co pamiętam. Wytropiłeś gdzieś taką za 48?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek