  • 1. Data: 2017-08-01 13:53:03
    Temat: Jak wyczyścić matówkę?
    Od: Klementyna Paluch-Rogalska <k...@d...pl>

    Jak (czym) wyczyścić matówkę, kiedy przedmuchanie gruszką nie wystarcza?
    Matówka wyjmowalna a podejrzewam, że syfki są na drugiej stronie.
    Planuję wyjąć, przedmuchać i włożyć z powrotem. Może wystaczy tylko odpiąć
    klips mocujący, przedmuchać bez wyjmowania. Ale jeżeli to nie pomoże,
    potrzebuję planu awaryjnego. Można ją np. przepłukać wodą destylowaną?
    Priorytetem jest oczywiście niepoplamienie i nieuszkodzenie (porysowanie),
    tudzież niepogorszenie stanu bieżącego (nie chcę rozpuścić, zatłuścić ani
    zostawić kłaczków itp.)
    Aparat to pentax k-50.

    --
    Klementynka

  • 2. Data: 2017-08-01 14:54:27
    Temat: Re: Jak wyczyścić matówkę?
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2017-08-01 13:53, Klementyna Paluch-Rogalska wrote:

> [...]
    > tudzież niepogorszenie stanu bieżącego (nie chcę rozpuścić, zatłuścić ani

    Dmuchać oczywiście gruszką, a nie "sprężonym powietrzem" w spraju.
    Ewentualnie ostrożnie potraktować nieelektryzującym się pędzelkiem do
    optyki. Tam nie powinno być niczego przyklejającego się, więc
    czyszczenie na mokro chyba nie będzie potrzebne.

    Zamiast wody destylowanej myślałbym raczej o izopropanolu, według mnie
    jest bezpieczny dla akrylowej matówki. Ale może niech ktoś jeszcze się
    wypowie, nigdy nie miałem potrzeby mycia matówki.

    Piotr

  • 3. Data: 2017-08-01 16:37:19
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 01.08.2017 o 14:54, Uncle Pete pisze:

> [...]
    > jest bezpieczny dla akrylowej matówki. Ale może niech ktoś jeszcze się
    > wypowie, nigdy nie miałem potrzeby mycia matówki.

    Dawno temu wpadłem na pomysł wymycia izopropanolem matówki w kasetce.
    Nie rozpuściła się, ale część matową szlag trafił. W rezultacie kupiłem
    kocie oko.

    P.P.

  • 4. Data: 2017-08-01 17:06:00
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc.pl.> napisał w
    wiadomości news:5980921e$0$5146$65785112@news.neostrada.pl...

    > Dawno temu wpadłem na pomysł wymycia izopropanolem matówki w kasetce.
    > Nie rozpuściła się, ale część matową szlag trafił. W rezultacie
    > kupiłem kocie oko.

    Ze dwadzieścia pięć lat temu próbowałem wyczyścić matówkę w zenicie
    spirytusem 40%, nie był to dobry pomysł ;-) Właściwie był idiotyczny.

    --
    Yogi(n)

  • 5. Data: 2017-08-01 18:28:12
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Dawno temu wpadłem na pomysł wymycia izopropanolem matówki w kasetce.
    > Nie rozpuściła się, ale część matową szlag trafił. W rezultacie kupiłem
    > kocie oko.

    Nie od razu zajarałem, co to za kasetka :))

    Piotr

  • 6. Data: 2017-08-01 18:30:32
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Ze dwadzieścia pięć lat temu próbowałem wyczyścić matówkę w zenicie
    > spirytusem 40%, nie był to dobry pomysł ;-) Właściwie był idiotyczny.

    Jakbyś miał Zenita-E ze szklaną matówką, dałoby się potem domyć mydłem )))

  • 7. Data: 2017-08-02 00:36:04
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu wtorek, 1 sierpnia 2017 13:53:06 UTC+2 użytkownik Klementyna Paluch-Rogalska
    napisał:
> [...]
    > tudzież niepogorszenie stanu bieżącego (nie chcę rozpuścić, zatłuścić ani

    Wyjąć, przedmuchać. Nie dmuchać bez wyjmowania! Kłaczki zostaną w komorze lustra i
    nie wiadomo gdzie następnie trafią ! W ostateczności specjalistyczny pędzelek.
    Ostateczność ostateczna to woda destylowana z szarym mydłem, a następnie wielokrotne
    płukanie wodą destylowaną- ale to wymaga dodatkowego zabezpieczenia krawędzi taśmą do
    liderów. Stosowałem kilkukrotnie do naprawdę starych i naprawdę mocno obklejonych
    syfem matówek.
    Pozdrawiam Marcin

  • 8. Data: 2017-08-02 10:18:34
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 02.08.2017 o 00:36, Starzec z Gór pisze:

> [...]
    krawędzi taśmą do liderów. Stosowałem kilkukrotnie do naprawdę starych i naprawdę

    Do naprawdę starych to i owszem, ale tą do K-50 raczej wykończysz w ten
    sposób.
    W kwestii gruszki: te z apteki są talkowane, jeśli nie usuniesz talku
    myjąc gruszkę wewnątrz, na przykład metanolem, to pogorszysz problem.

    P.P.

  • 9. Data: 2017-08-02 18:57:58
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu środa, 2 sierpnia 2017 10:18:37 UTC+2 użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:
> [...]

    > W kwestii gruszki: te z apteki są talkowane, jeśli nie usuniesz talku
    > myjąc gruszkę wewnątrz, na przykład metanolem, to pogorszysz problem.

    Niczego bym nie wykończył. Z powodzeniem czyściłem tego typu matówki.
    Jedyny problem jaki miałem to matówki w metalowej ramce - przed zabezpieczeniem
    trzeba rzeczoną ramkę usunąć. I to tak żeby ją złożyć bez przemieszczenia.
    Pozdrawiam Marcin
    Co do gruszek, są do nabycia zarówno talkowane jak i nie.

  • 10. Data: 2017-08-02 22:12:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    >Dawno temu wpadłem na pomysł wymycia izopropanolem matówki w kasetce.
    >Nie rozpuściła się, ale część matową szlag trafił. W rezultacie
    >kupiłem kocie oko.

    Hm, matowanego szkla nie powinien zniszczyc, tylko na chwile mat
    zniknie, do odparowania.

    Matowanego plastiku ... imo tez nie powinien, ale moze to jakis
    wyjatek, ktory sie rozpuszcza w izopropanolu.

    A moze to matowanie to jakas warstwa farby, ktora propanol zmyl ?

    Bo ja sie tylko z przeciwnym efektem spotkalem - jakis
    niezidentyfikowany przezroczysty "plastik" w kontakcie z 95% etanolem
    zmatowial.
    Ale polerka dala mu rade.

    J.