  • 11. Data: 2017-08-02 22:13:35
    Temat: Re: Jak wyczyścić matówkę?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Yogi(n)" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc.pl.> napisał w

    >Ze dwadzieścia pięć lat temu próbowałem wyczyścić matówkę w zenicie
    >spirytusem 40%, nie był to dobry pomysł ;-) Właściwie był idiotyczny.

    A tam chyba z prawdziwego szkla byla - i zaszkodzilo mu ?

    J.

  • 12. Data: 2017-08-02 22:18:56
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 02.08.2017 o 22:12, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Hm, matowanego szkla nie powinien zniszczyc, tylko na chwile mat
    > zniknie, do odparowania.
    >
    > Matowanego plastiku ... imo tez nie powinien, ale moze to jakis wyjatek,
    > ktory sie rozpuszcza w izopropanolu.

    Tak właśnie myślałem, matówka wyglądała na plastik. Potem znalazłem
    informację, że element matowy to jakaś pochodna celulozy. Nie pamiętam,
    skąd ta informacja, więc nie potrafię nic powiedzieć o wiarogodności.

    P.P.

  • 13. Data: 2017-08-03 00:17:29
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    > Użytkownik "Yogi(n)" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc.pl.> napisał w

    > A tam chyba z prawdziwego szkla byla - i zaszkodzilo mu ?

    Nie pamiętam już który to był model zenita, bo miałem TTL'a, 112'tkę
    oraz ET. Chyba, ale nie na 100% było to ET. Matówka fabrycznie była
    wysmarowana (smugi, przebarwienia, czy cholera wie co, może po pijaku
    brudnymi łapami składany). Nie pomogło czyszczenie wodą, więc użyłem
    etanolu. Zmatowiała całkiem, smugi pojawiły się nowe, pociemniała,
    praktycznie aparat stał się nieużywalny. A wcześniej nosiłem trzy body z
    różnymi obiektywami, w jednym był film cz-b, w drugim kolorowy, w
    trzecim slajd. Jakiś rok później przesiadłem się na pentaksy, o wymianie
    matówki w zenicie nawet nie myślałem. Nawet nie próbowałem tego czyścić
    czymś innym.

    --
    Yogi(n)

  • 14. Data: 2017-08-03 08:43:40
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > A tam chyba z prawdziwego szkla byla - i zaszkodzilo mu ?

    Te z rastrem już były plastikowe.

    Piotr

  • 15. Data: 2017-08-03 08:46:21
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Nie pamiętam już który to był model zenita, bo miałem TTL'a, 112'tkę
    > oraz ET. Chyba, ale nie na 100% było to ET.

    TTL i 112 miały plastikowe, ET (jako modyfikacja Zenita-E) całkiem
    możliwe że miała jeszcze szklaną.

    Piotr

  • 16. Data: 2017-08-03 09:25:05
    Od: Klementyna Paluch-Rogalska <k...@d...pl>

    In article <1...@g...c
    om>, dagon0
    @vp.pl says...

    > Wyjąć, przedmuchać. Nie dmuchać bez wyjmowania! Kłaczki zostaną w komorze lustra i
    nie wiadomo gdzie następnie trafią ! W ostateczności specjalistyczny pędzelek.
    > Ostateczność ostateczna to woda destylowana z szarym mydłem, a następnie
    wielokrotne płukanie wodą destylowaną- ale to wymaga dodatkowego zabezpieczenia
    krawędzi taśmą do liderów. Stosowałem kilkukrotnie do naprawdę starych i naprawdę
    mocno obklejonych syfem matówek.

    Dziękuję za wszystkie rady, udało się!

    Założyłam gumowe rękawiczki, wymyłam je mydłem i dokładnie osuszyłam.
    Wyjęta matówkę, poza komorą lustra. przedmuchałam gruszką (wypłukaną
    wewnątrz i wysuszoną skrupulatnie. Niestety niewiele to dało, to znaczy
    układ pyłków się zmienił, ale nadal były przyklejone. Sięgnęłam po spręzone
    powietrze w puszczce i bardzo gruntownie "obdmuchałam" z obu stron. Matówka
    zaszła mgłą, ze wzlędu na oziębienie, ale po chwili wróciła do normy - i
    voila! - czyściutka jak pupcia niemowlaka. Wiem wiem, że nie powinnam
    zimnym traktować, ale grucha niestety nie pomagała.

    --
    Klementynka