  • 1. Data: 2020-03-04 23:01:15
    Temat: Jak wyhamować globus?
    Od: piachoo <t...@g...com>

    Cześć!
    Buduję eksponat, w którym zwiedzający kręci globusem przy pomocy korbki. Haczyk jest
    taki, że mam uniemożliwić rozkręcenie do dużych prędkości (czyli powyżej kilku RPM).
    Zależy mi, żeby rozwiązanie było możliwie low-tech i trwałe. Mam kilka pomysłów, ale
    może macie lepszy?

    Łączę wyrazy,
    Tomasz Pe

  • 2. Data: 2020-03-04 23:46:15
    Temat: Re: Jak wyhamować globus?
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-03-04 o 23:01, piachoo pisze:
> [...]
    RPM). Zależy mi, żeby rozwiązanie było możliwie low-tech i trwałe. Mam kilka

    Sprzegło odśrodkowe.
    https://www.intertique.com/GovernorDemo.jpg
    http://www.shenandoahrestoration.com/sitebuilder/ima
    ges/governor-257x138.jpg

    WM

  • 3. Data: 2020-03-05 00:08:41
    Od: piachoo <t...@g...com>

    On Wednesday, 4 March 2020 23:46:17 UTC+1, WM wrote:
> [...]
    RPM). Zależy mi, żeby rozwiązanie było możliwie low-tech i trwałe. Mam kilka

    genialne w swojej prostocie, tylko jak szybko to się musi kręcić, żeby zaczeło
    działać? Sprzedawcy i podają, podają do czego pasuje :/

    Wyrazy,
    TP

  • 4. Data: 2020-03-05 01:49:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-03-04, piachoo <t...@g...com> wrote:
> [...]
    >>

    > genialne w swojej prostocie, tylko jak szybko to się musi kręcić, żeby
    > zaczeło działać? Sprzedawcy i podają, podają do czego pasuje :/

    Umieść je dodatkowo w jakieś średnio-lepkiej cieczy.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2020-03-05 02:05:22
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 5 marca 2020 07:01:16 UTC+9 użytkownik piachoo napisał:
> [...]
    RPM). Zależy mi, żeby rozwiązanie było możliwie low-tech i trwałe. Mam kilka

    Takim generatorkiem tiny.pl/tvvst ze zwartymi uzwojeniami.

  • 6. Data: 2020-03-05 02:22:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-03-05, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:
> [...]
    pomysłów, ale może macie lepszy?

    > Takim generatorkiem tiny.pl/tvvst ze zwartymi uzwojeniami.

    Będzie lekko skakać. Już prędzej dałbym coś indukcyjnego (eddy current).
    Niechby kręcąc generował dodatkowe zasilanie. Albo może w ogóle jakiś
    chamski elektromagnetyczny hamulec połączony z prądnicą - więcej kręci,
    mocniej dociska.

    Jak tam szaleństwo covid-19, siedzisz w domu?

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2020-03-05 02:50:12
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 5 marca 2020 10:23:00 UTC+9 użytkownik Marcin Debowski napisał:
> [...]
    RPM). Zależy mi, żeby rozwiązanie było możliwie low-tech i trwałe. Mam kilka

    Mam go właśnie w palcach. Przy dużej bezwładności globusa byłoby niewyczuwalne. Po to
    jest trójfazowy żeby za dużo nie skakał.

> [...]
    > Niechby kręcąc generował dodatkowe zasilanie. Albo może w ogóle jakiś
    > chamski elektromagnetyczny hamulec połączony z prądnicą - więcej kręci,

    Ale nie ma gotowca na alim. Najbliższy gotowiec jaki przychodzi mi do głowy to stary
    licznik prądu. Ale za słaby by był, trzeba by majstrować coś z neodymów i blachy
    miedzianej, czy aluminiowej.

    > Jak tam szaleństwo covid-19, siedzisz w domu?

    Się okazuje że azjatycka odmiana wirusa jest raczej niegroźna dla ludzi w miarę
    zdrowych, a ten zły wirus się szerzy głównie w Europie. W ogóle Korea jest bodajże
    jedynym krajem gdzie zajęto się epidemią na poważnie. Umieralność powinna wychodzić
    gdzieś pomiędzy 1 a 2%, tymczasem z chińskich danych wychodzi 35%. Znaczy doliczyli
    się zmarłych (to akurat łatwo), a zarażonych nie mogą się doliczyć. W Korei test w
    pakieciku (bez labu) zajmuje 10 minut, w Polsce 88 godzin. Polska wykonała 300 testów
    od grudnia, w Korei to jest norma na jedną godzinę. Służby latają po mieście i
    szukają miejsc gdzie przebywali zarażeni, tam sprawdzają wszystkich, wypytują gdzie
    oni wcześniej byli i z kim się kontaktowali. System działa jak zegarek, trudno się
    dziwić, Korea jest państwem w stanie wojny. W Europie nikt nic nie wie, zero
    kontroli. Śmigam jutro do Polski, ale nie wiem czy dobrze robię.

  • 8. Data: 2020-03-05 04:58:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-03-05, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:
> [...]
    stary licznik prądu. Ale za słaby by był, trzeba by majstrować coś z neodymów i

    Piachoo, jak duzy jest ten globus?

    > Się okazuje że azjatycka odmiana wirusa jest raczej niegroźna dla
    > ludzi w miarę zdrowych, a ten zły wirus się szerzy głównie w Europie.

    Takby się miał szybko zmutować? Ja sobie tę dziwną śmiertelność we
    Włoszech tłumaczyłem większą liczbą ludzi starszych (innym profilem
    demograficznym).

    > W ogóle Korea jest bodajże jedynym krajem gdzie zajęto się epidemią na
    > poważnie. Umieralność powinna wychodzić gdzieś pomiędzy 1 a 2%,

    Poczekaj jeszcze z rachunkami, bo czym lepiej kraj rozwinięty, tym
    dłużej mogą walczyć na oiom'ach przypadki krytyczne.

    > tymczasem z chińskich danych wychodzi 35%. Znaczy doliczyli się
    > zmarłych (to akurat łatwo), a zarażonych nie mogą się doliczyć. W

    Nie 3-5%? MZ brak właściwej opieki dla ciężkich przypadków.

> [...]
    > wcześniej byli i z kim się kontaktowali. System działa jak zegarek,
    > trudno się dziwić, Korea jest państwem w stanie wojny. W Europie nikt

    Tu (SG) też sobie bardzo dobrze radzą, choć testy to min parę godzin, bo
    genotyp SARS jest w lokalnej populacji i jest zbieżny w 80% z covid-19.

    > nic nie wie, zero kontroli. Śmigam jutro do Polski, ale nie wiem czy
    > dobrze robię.

    Koleżanka miałą lecieć koło Wielkanocy i chyba zrezygnuje. Ja zaś się
    myknąłem i zdążyłem wrócić z PL w połowie lutego, Chyba bym się bał w
    tej chwili, głównie z powodu nieprzewidywalności wśród współpodróżnych i
    ryzyka kwarantanny, jak nie w PL to w drodze powrotnej.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2020-03-05 05:37:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 4 Mar 2020 15:08:41 -0800 (PST), piachoo napisał(a):
> [...]
    >>
    > genialne w swojej prostocie, tylko jak szybko to się musi kręcić, żeby zaczeło
    działać? Sprzedawcy i podają, podają do czego pasuje :/

    Robisz takie jakie ci pasuje.

    Tylko IMO - wiekszosc tych sprzegiel to zasprzegla po przekroczeniu
    pewnych obrotow.

    Podobna konstrukcja byla w tarczy telefonicznej, ale pelnila role
    hamulca. Hamulec o tyle gorszy ze korbke zlamia :-)

    J.

  • 10. Data: 2020-03-05 05:48:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 4 Mar 2020 17:50:12 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Się okazuje że azjatycka odmiana wirusa jest raczej niegroźna dla
    > ludzi w miarę zdrowych, a ten zły wirus się szerzy głównie w
    > Europie.

    Hm, to w Chinach podawano setki zmarlych.
    W Europie to na razie kilkasat zarazonych ... znanych.

> [...]
    > W Korei test w pakieciku (bez labu) zajmuje 10 minut, w Polsce 88
    > godzin. Polska wykonała 300 testów od grudnia, w Korei to jest

    W Polsce moglo nie byc potrzeby wiecej ludzi badac.
    Ale ten koreanski test ciekawy.
    Jesli dobry - to czemu Polska go nie kupila, ale jesli kiepski ...

    No i ostatnio przebadalismy jakies 200 osob w 24h - internaty w
    Policach.

> [...]
    > gdzie oni wcześniej byli i z kim się kontaktowali. System działa
    > jak zegarek, trudno się dziwić, Korea jest państwem w stanie wojny.

    Od 70 lat. Zdazyli sie przyzwyczaic :-)

    > W Europie nikt nic nie wie, zero kontroli. Śmigam jutro do Polski,
    > ale nie wiem czy dobrze robię.

    W kwestii zagrozenia zarazeniem czy ogolnie?
    Ja bym tam profilaktycznie radzil przez Berlin, bo Cie jeszcze
    zatrzymaja na lotnisku :-)

    J.