  • 31. Data: 2018-04-18 17:57:03
    Temat: Re: Jak wylaczac arduino?
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    miumiu <a...@b...pl> wrote:

> [...]
    > Po drugie konieczny byl rezystor 10K miedzy G i S mosfeta, bo inaczej niski
    > stan na pinie cyfrowym (oznaczajacy niski stan baterii) nie wylaczal
    > urzadzenia. Po trzecie na lini od arduino od pinu analogowego musialem dac
    > diode zaporowa, bo inaczej przy wylaczonym urzadzeniu plynal przez ten pin
    > jakis prad zwrotny do arduino i diody kontrolne na arduino sie jarzyly co
    > ciagnelo jakies 5-10mA. Sam mosfet IRLZ44N zwieksza zuzycie pradu urzadzenia
    > o ok. 20mA a irlr8726 az 50mA. Wiec uzylem IRLZ44N. Tu jest ostateczny

    Jedziesz po bandzie i marnujesz prad: przy wlaczeniu na + do
    wysterowania mosfeta na bramce potrzebujesz napiecie _wieksze_
    od wejsciowego napiecia przetwornicy. Czyli im wieksze napiecie
    progowe mosfeta tym wieksze straty. Nie wiem przy jakich napieciach
    dziala przetwornica, ale jak bys dal mosfet w wiekszym napieciem
    progowym to przetwornica moze przestac dzialac. Wylaczanie
    na minusie pozwala uzyc cale napiecie przetwornicy do sterowania
    mosfeta. Tyle z potrzebny jest dodatkowy tranzystor, bo
    w przeciwnym razie uplyw przez port nie pozwoli na wylaczenie.
    Tzn. z mosfetem na minusie bramke sterujesz przez PNP a ten z portu.

    --
    Waldek Hebisch

  • 32. Data: 2018-04-19 08:31:49
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 17 Apr 2018 12:47:21 +0200, "miumiu" <a...@b...pl> wrote:
    > ;) Moze ktos wyjasni dlaczego to dziala?

    Jak się uwzględni pullup (na schemacie go nie było, dlatego wcześniej
    miałem wątpliwości) to na pinie adc dioda "śsciagnie" +5V
    (dostarczane z pullapa) do potencjału Vbat+Vf diody.. +5V jest
    wyższe od 1.5V więc jednak dioda przewodzi prąd. Testowo wyobraz
    sobie, że dioda katodą nie jest podlaczona do Vbat ale do masy, wtedy
    na pinie byłoby 0+Vf diody czyli z reguły 0.6V

    --
    Marek