  • 1. Data: 2016-02-07 01:59:54
    Temat: Jak wyłączyć dysk?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Czy.jest możliwe zapisanie permanetne w "dysku" spin diwn timeout?
    Timeout działa t(usb seagate) rylko wtedy gdu się go ustawi np. przez
    hdoarm. Ale wystarczy wyjąć i włożyć go z powrotem i już ustawienia
    nie pamięta i kręci się cały czas. Mam kretyński dekoder tv co nie
    wyłącza nigdy dysku nawet jak jest wyłączony i z dysku nie korzysta.
    Jest jakiś sposób na to?
    Kiedyś miałem przenośny hd toshiba, grzecznie zawsze się sam wyłączał
    (bez ustawiania konfiguracji spin down) a ten seagate nie chce, to
    taka cecha seagetów?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2016-02-07 03:07:54
    Temat: Re: Jak wyłączyć dysk?
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Marek pisze:
> [...]
    > pamięta i kręci się cały czas. Mam kretyński dekoder tv co nie wyłącza
    > nigdy dysku nawet jak jest wyłączony i z dysku nie korzysta. Jest jakiś

    Ustaw uśpienie i sprawdź czy po smartctl -S on /dev/sd? zapamięta, nie
    każdy dysk zapisuje ten parametr.
    Inna sprawa że jeśli dekoder ma funkcje zapisu na dysk to celowo go nie
    usypia bo nie może czekać na obudzenie dysku jak będzie chciał coś zapisać.

    > Kiedyś miałem przenośny hd toshiba, grzecznie zawsze się sam wyłączał
    > (bez ustawiania konfiguracji spin down) a ten seagate nie chce, to taka
    > cecha seagetów?

    Bardzo możliwe że toshiba właśnie ma działającą opcję -S a seagate nie.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 3. Data: 2016-02-07 08:11:14
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Marek pisze tak:

    > Mam kretyński dekoder tv co nie wyłącza nigdy dysku nawet jak jest
    > wyłączony i z dysku nie korzysta. Jest jakiś sposób na to?

    ofc jest

    W Biedronie kupujemy gniazdko 230v na pilota
    a na aledrogo hub usb z zasilaczem.

    --
    Piter

    Let me see your war face.

  • 4. Data: 2016-02-07 09:02:31
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 07 Feb 2016 08:11:14 +0100, PiteR <e...@f...pl> wrote:
    > ofc jest
    > W Biedronie kupujemy gniazdko 230v na pilota
    > a na aledrogo hub usb z zasilaczem.

    Mógłbyś podkręcić jasność wypowiedzi?

    --
    Marek

  • 5. Data: 2016-02-07 09:29:24
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 7 Feb 2016 02:07:54 +0000, AlexY <a...@i...pl> wrote:
    > Ustaw uśpienie i sprawdź czy po smartctl -S on /dev/sd? zapamięta,
    nie
    > każdy dysk zapisuje ten parametr.

    Enable autosave (clear GLTSD bit) failed
    On w ogóle raportuje, że device supports SMART and is Disabled i nie
    chce przestawić na Enabled.

    > Inna sprawa że jeśli dekoder ma funkcje zapisu na dysk to celowo go
    nie
    > usypia bo nie może czekać na obudzenie dysku jak będzie chciał coś
    zapisać.

    Kretyn pisał soft i tyle. Mam drugi dekoder i ten umie się wyłączyć i
    wyłączyć dysk (wyłącza zasilanie usb) Można? Można.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2016-02-07 09:39:27
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 07 Feb 2016 09:29:24 +0100, Marek <f...@f...com> wrote:
    > On w ogóle raportuje, że device supports SMART and is Disabled i
    nie
    > chce przestawić na Enabled.

    Znalazłem tą tohsibę, podłączyłem pod ten dekoder i od razu się
    pięknie samą wyłącza. Także segeate idzie do kosza.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2016-02-07 14:10:39
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Marek pisze:
    > nie
    >
    > Enable autosave (clear GLTSD bit) failed
    > On w ogóle raportuje, że device supports SMART and is Disabled i nie
    > chce przestawić na Enabled.

    Zrób to pod linuxem.

    [..]
    > Kretyn pisał soft i tyle. Mam drugi dekoder i ten umie się wyłączyć i
    > wyłączyć dysk (wyłącza zasilanie usb) Można? Można.

    Mam inne zdanie, box musiałby budzić dysk na ileś czasu wcześniej przed
    początkiem nagrywanego programu. Jest jeszcze jeden aspekt, dyski
    najczęściej wysiadają właśnie w trakcie budzenia, prawdopodobnie zmiany
    temperatury im szkodzą, usypianie ma sens jeśli będzie budzony raz w
    tygodniu na parę godzin, ale jeśli kilka razy dziennie to zwyczajnie
    mija się to z celem. Lata temu kumpel miał serwer linuksowy w LANie, 4
    dyski w środku chodzące non stop od chyba 3-4 lat, na wakacje wyjeżdżał
    to wyłączył kompa a jak wrócił jeden już nie wstał.

  • 8. Data: 2016-02-07 16:52:28
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 7 Feb 2016 13:10:39 +0000, AlexY <a...@i...pl> wrote:
    > Zrób to pod linuxem.

    A myślisz, że pod czym to robiłem?

    > Mam inne zdanie, box musiałby budzić dysk na ileś czasu wcześniej
    przed
    > początkiem nagrywanego programu.

    Nie no ręce opadają :(. Tuner nagrywa z marginesem 2 minutowym
    (konfigurowalne). Czas wybudzenia dysku (1-2 sekundy) do gotowości
    nie ma żadnego znaczenia. To ma raz na tydzień nagrać coś przez pół
    godziny, po jaki xuj ma non stop kręcić tym dyskiem?
    Mam drugi tuner, który umie wyłączyć dysk jest sam jest wyłączony.
    Nie ma absolutnie żadnego racjonalnego wytłumaczenia po co trzymać
    włączony dysk skoro urządzenie jest wyłączone. To kretynizm, nic
    więcej. Powiem więcej, nie ma powodu, by w takim zastosowaniu jak
    tuner tv utrzymywać włączony dysk jak się z niego nie korzysta przy
    oglądaniu tv a jedynie przy nagrywaniu z timera . To, że raz na
    miesiąc wcisnie się spontanicznie rec przy oglądaniu tv to nic nie
    zaszkodzi aby zainicjować dysk, te dwie sekundy w tej klasie urządzeń
    nikogo nie zbawi.
    Niestety przed takim kretyńskim tunerem można się obronić jedynie
    dyskiem, który sam robi soin down, toshiba w tym sprawdza się
    świetnie.

    Co do żywności, znalazłem info, że średnio producenci gwarantują
    100k-200k cykli on/off. Te kilka razy w tygodniu takich cykli
    starczy, żeby ten dysk teoretycznie służył jeszcze wnukom moich
    prawnuków.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2016-02-07 20:20:25
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Marek pisze:

    > A myślisz, że pod czym to robiłem?

    Napisałeś że nie możesz w ogóle włączyć SMARTa dla tego dysku, raczej
    pod linuxem nie ma takiej opcji, jeśli dysk ma wsparcie to musi działać.
    Zakładam że użyłeś -s on by go włączyć (małe s).

> [...]
    > ma żadnego znaczenia. To ma raz na tydzień nagrać coś przez pół godziny,
    > po jaki xuj ma non stop kręcić tym dyskiem?

    Tak robią profesjonalne tunery, dysk musi być gotowy w każdej chwili, co
    bardziej zaawansowane trzymają na dysku EPG z którego korzystają cały
    czas. Z tymi 1-2s to przesadziłeś, obstawiam raczej do 5s.

> [...]
    > spontanicznie rec przy oglądaniu tv to nic nie zaszkodzi aby zainicjować
    > dysk, te dwie sekundy w tej klasie urządzeń nikogo nie zbawi.

    Ten Twój tuner ma EPG? Jeśli ma to gdzie go trzyma?

    > Niestety przed takim kretyńskim tunerem można się obronić jedynie
    > dyskiem, który sam robi soin down, toshiba w tym sprawdza się świetnie.

    I nie wybudza go sam z siebie?

    > Co do żywności, znalazłem info, że średnio producenci gwarantują
    > 100k-200k cykli on/off. Te kilka razy w tygodniu takich cykli starczy,
    > żeby ten dysk teoretycznie służył jeszcze wnukom moich prawnuków.

    Tak jak pisałem raz czy pare razy w tygodniu jest ok, mam banana pi z
    dyskiem ustawionym na 1h, wybudza się najwyżej raz dziennie jak ktoś
    jakiś film chce obejrzeć. Ale że to linux to nie mam problemu użyć
    dowolnego dysku, w tym wypadku seagate barracuda.

  • 10. Data: 2016-02-07 21:20:36
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 7 Feb 2016 19:20:25 +0000, AlexY <a...@i...pl> wrote:
> [...]

    działać.
    > Zakładam że użyłeś -s on by go włączyć (małe s).

    #smartctl -s on -d scsi /dev/sdd
    smartctl 5.41 2011-06-09 r3365 [i686-linux-3.2.0-4-686-pae] (local
    build)
    Copyright (C) 2002-11 by Bruce Allen, http://smartmontools.sourceforge.net

    Informational Exceptions (SMART) disabled

    # smartctl -a -d scsi /dev/sdd
    smartctl 5.41 2011-06-09 r3365 [i686-linux-3.2.0-4-686-pae] (local
    build)

    Copyright (C) 2002-11 by Bruce Allen, http://smartmontools.sourceforge.net

    Vendor: Seagate Product: Expansion Revision: 9300 User Capacity:
    1,000,204,885,504 bytes [1,00 TB]
    Logical block size: 512 bytes
    Logical Unit id: 0x5000000000000001
    Serial number: NA8704SM
    Device type: disk
    Local Time is: Sun Feb 7 21:04:04 2016 CET Device supports SMART and
    is Disabled
    Temperature Warning Disabled or Not Supported
    SMART Health Status: OK

    Error Counter logging not supported
    Device does not support Self Test logging

    Powtarzanie smartctl -s on -d scsi /dev/sdd zawsze zwraca Disabled

    Hdparmem mogę parametrami -S - B wprowadzić spin down timeout ale
    działa to tylko do wyłączenia dysku, po ponownym jego podłączeniu (i
    nie używaniu) nie wchodzi w spin down.

    > Ten Twój tuner ma EPG? Jeśli ma to gdzie go trzyma?

    Nie wiem, ten dekider umie funkcjonować bez hdd, wyświetla EPG bez
    dysku.

    > I nie wybudza go sam z siebie?

    Podłączyłem tę/tą toshibę i się wyłączyła po jakieś chwili (nie
    słychać talerzy, led dysku zgasła). Minęła już godzina i led w dysku
    nie zapaliła się mimo skakania po kanałach, przeglądania EPG czy
    programowania timera. O to chodziło

    --
    Marek