  • 1. Data: 2017-08-13 16:04:46
    Temat: Jak wysycha farba..?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Na większości farb jest wzmianka, że można nakładać drugą warstwę
    dopiero po pewnym czasie, najczęściej po całkowitym wyschnięciu.
    Dlaczego?
    Czy nakładanie drugiej warstwy, gdy pierwsza nie jest jeszcze sucha
    ale się już nie ściera to jakiś problem? Jedyne co przychodzi mi do
    głowy to gdy druga warstwa zablokuje wysychanie pierwszej to
    spowoduje, że pierwsza pozostanie wiecznie miekka., o to chodzi?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2017-08-13 16:18:38
    Temat: Re: Jak wysycha farba..?
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-08-13 o 16:04, Marek pisze:
> [...]
    > gdy druga warstwa zablokuje wysychanie pierwszej to spowoduje, że
    > pierwsza pozostanie wiecznie miekka., o to chodzi?

    Przeważnie po pierwszej warstwie się matuje i musi przeschnąć. Druga
    warstwa na mokre można powodować zacieki. Ale jest też sposób malowania
    mokre na mokre. Ale to raczej natryskowo.

    Robert

  • 3. Data: 2017-08-13 16:54:39
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 13 Aug 2017 16:18:38 +0200, Robert Wańkowski<r...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > warstwa na mokre można powodować zacieki. Ale jest też sposób
    > malowania
    > mokre na mokre. Ale to raczej natryskowo.

    Czyli pomijając efekty typu zacieki czy ścieranie poprzedniej warstwy
    nie ma "fizykochemicznych" przeciwwskazań by jak się spieszy to
    nakładać kolejną warstwę bez całkowitego suszenia poprzedniej....?

    --
    Marek

  • 4. Data: 2017-08-13 18:02:04
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-08-13 o 16:54, Marek pisze:

    > Czyli pomijając efekty typu zacieki czy ścieranie poprzedniej warstwy
    > nie ma "fizykochemicznych" przeciwwskazań by jak się spieszy to nakładać
    > kolejną warstwę bez całkowitego suszenia poprzedniej....?

    Z mojej praktyki nie ma znaczenia.

    Robert

  • 5. Data: 2017-08-13 20:02:49
    Od: 4...@g...com

    To o co pytasz nazywa sie utrwalaniem farb i lakierow. Opis wiekszosci popularnych,
    czyli takich ktore mozna kupic wsklepach to kilkadziesiat stron w ksiazce. Z grubsza
    farby i lakiery mozna podzielic na takie w ktorym odparowuje rozcienczalnik np farba
    wodna dla dzieci do kolorowania i malowania obrazkow, farba do scian oparta na
    dekstrynie, farba i lakier nitro. I na farby ktore utwardzaja sie przez polimeryzacje
    po odparowaniu rozcienczalnika. To wszystkie olejne, ftalowe itp. Sa jeszcze farby
    typowo chemoutwardzalne typu epksydowa, poliestrowa itd. Farby oparte na zywicach
    naturalnych i syntetycznych nie wysychaja tylko polimeryzuja z kontakcie z tlenem z
    powietrza. Zeby bylo to mozliwe w czasie produkcji dodaje sie katalizatorow zwanych
    suszkami. Znam dwie to suszka olowiowa i suszka kobaltowa. Bez nich zadna farba z
    mechanizmem utrwalania przez polimeryzacje nie spolimeryzuje czyli "nie wyschnie".
    Proces polimeryzacji zywicy w warstwie farby jest dlugi i moze trwac do kilku
    tygodni. Ale cienka malo odporna warstwa robi sie bardzo szybko. A tym czasem
    pomiedzy malowaniami chodzi o to zeby kolejna warstwa chciala sie polaczyc z
    poprzednia. Jak bedzie pomalowane za wczesnie to rozpuszczalnik z nowej farby wejdzie
    gleboko w poprzednia warstwe i nie uzyska sie odpowiedniej estetyki. Jak bedzie za
    dlugi czas to rozpuszczalnik nie przegryzie sie przez warstwe spolimeryzowana i
    warstwy sie slabo polacza. Poniewaz uzytkownik puszki farby kupionej w sklepie nic
    nie wie o farbach, zywicach, rozcienczalnikach, rozpuszczalnikach, polimeryzacji itp
    to na puszcze jest napisane ile trzeba czekac zeby powtornie malowac zeby bylo
    dobrze.

  • 6. Data: 2017-08-14 12:02:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >głowy to gdy druga warstwa zablokuje wysychanie pierwszej to
    >spowoduje, że pierwsza pozostanie wiecznie miekka., o to chodzi?

    IMO wyschnie.
    Ale wygladac dobrze nie bedzie - jak masz jakas farbe pod reka, to
    sprawdz.

  • 7. Data: 2017-08-14 12:46:39
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-08-14 o 12:02, J.F. pisze:

    > IMO wyschnie.
    > Ale wygladac dobrze nie bedzie - jak masz jakas farbe pod reka, to sprawdz.
    To zależy co maluje. Jak drewno, MDF surowy to kłak się podniesie i
    będzie kiepsko.
    Jak coś gładkiego typu płyta melaminowana, MDF melaminowanu, drewno już
    kiedyś pomalowane to można malować mokre na mokre. Tylko po co ten
    pośpiech? :-)

    Robert