  • 1. Data: 2016-09-14 15:22:57
    Temat: Jak zacząć pracę z Fortranem?
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    (77 lub nowszym)?
    Do tej pory Fortran nie był mi potrzebny, bo procedury wykonywałem w
    C/C++ lub nawet w Javie.
    Jednak mam teraz książkę, gdzie dołączono programy w Fortranie.
    Nie chodzi tylko o sam kompilator ale o całe środowisko z debuggerem.
    Kiedyś interesowałem się środowiskiem Photran (z Eclipse) ale
    przestałem, jakoś trudno było skonfigurować w porównaniu z Eclipse do
    Javy. Czy Photran to jedyne wyjście zwłaszcza jeśli chodzi o bezpłatne
    czy niskopłatne rozwiązania?

  • 2. Data: 2016-09-14 16:24:57
    Temat: Re: Jak zacząć pracę z Fortranem?
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 14.09.2016 o 15:22, Borneq pisze:
    > Javy. Czy Photran to jedyne wyjście zwłaszcza jeśli chodzi o bezpłatne
    > czy niskopłatne rozwiązania?

    Jest błąd:
    Program "gcc" not found in PATH
    mimo że próbowałem w systemie dodać c:\TDM-GCC-64\bin\
    dodałem w opcjach projektu w Eclipse to i próbowałem dodać c:\TDM-GCC-64
    mimo że zainstalowałem w c:\TDM-GCC-64 wraz z fortranem

  • 3. Data: 2016-09-14 17:18:07
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 14.09.2016 16:24, Borneq wrote:

    > Jest błąd:
    > Program "gcc" not found in PATH

    Problemy z gcc i bibliotekami/oprogramowaniem okołonaukowymi
    zniknąły u mnie po przeniesieniu się na pewien mniej pop[ularny system:)
    Dyski teraz duże, mieści się obok windowsa z grami;-)

    > mimo że próbowałem w systemie dodać

    W systemie, czyli gdzie?
    Systenie, czyli czym? Wybór jestod XP do 10 z kilkoma pomiędzy.
    Możę zmiana w tamtym miejscu wymaga resetu?

    > c:\TDM-GCC-64\bin\

    A to tam jest gcc?

    Próbowałeś
    SET PATH=%PATH%;c:\TDM-GCC-64\bin\
    i z tej samej konsoli uruchoimić eclipse?

    > dodałem w opcjach projektu w Eclipse to i próbowałem dodać c:\TDM-GCC-64
    > mimo że zainstalowałem w c:\TDM-GCC-64 wraz z fortranem

    Trudności będą narastać ;]

    pzdr
    bartekltg

  • 4. Data: 2016-09-14 18:05:31
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 14.09.2016 o 17:18, bartekltg pisze:
    > Problemy z gcc i bibliotekami/oprogramowaniem okołonaukowymi
    > zniknąły u mnie po przeniesieniu się na pewien mniej pop[ularny system:)
    > Dyski teraz duże, mieści się obok windowsa z grami;-)

    Spróbuję postawić Eclipse CDT na Linuxie, jak tylko tam skończy
    synchronizować bloki Bitcoina.

    > W systemie, czyli gdzie?
    > Systenie, czyli czym? Wybór jestod XP do 10 z kilkoma pomiędzy.
    > Możę zmiana w tamtym miejscu wymaga resetu?

    Ma Windows 10, poprawiono am w Panelu Kontrolnym wpisywanie PATH, teraz
    mam całą listę ścieżek a nie jedną dzieloną średnikiem.
    c:\TDM-GCC-64\bin\ jest gcc
    poza tym w innym pakiecie c:\mingw-w64\mingw64\bin też jest
    ustawiałem PATH a potem uruchamiałem Eclipse. Zresztą w samym Eclipse
    powinna być możliwość dodania do ścieżki.
    Ale spróbuję na Linuxie, podobnie problemy pod Windows są z LLVM

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2016-09-14 20:58:03
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 14.09.2016 o 18:05, Borneq pisze:

    > Spróbuję postawić Eclipse CDT na Linuxie, jak tylko tam skończy

    Zrobiłem pod Linuxem
    PROGRAM HELLO
    * The PRINT statement is like WRITE,
    * but prints to the standard output unit
    PRINT '(A)', 'Hello, world'
    STOP
    END

    i działa! Jedyne co, to nie koloruje składni.

  • 6. Data: 2016-09-15 06:28:57
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 14.09.2016 o 20:58, Borneq pisze:
    > Zrobiłem pod Linuxem
    > i działa! Jedyne co, to nie koloruje składni.

    A może da się też pod Windows w CodeBlocks, gdzie jest
    codeblocks-16.01mingw_fortran-setup.exe z
    http://www.codeblocks.org/downloads/binaries?

  • 7. Data: 2016-09-15 08:01:44
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 14 Sep 2016 15:22:57 +0200, Borneq
    <b...@a...hidden.pl> wrote:
    > Javy. Czy Photran to jedyne wyjście zwłaszcza jeśli chodzi o
    bezpłatne
    > czy niskopłatne rozwiązania?

    Ajtam. Instalujesz tdm-gcc z Fortranem i jakikolwiek porządny edytor
    (emacs, Notepad++). Zakładając że nie będziesz pisał w Fortranie
    programów z GUI itp. wystarczy aż nadto.

  • 8. Data: 2016-09-15 09:01:26
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 15.09.2016 o 08:01, slawek pisze:
    > Ajtam. Instalujesz tdm-gcc z Fortranem i jakikolwiek porządny edytor
    > (emacs, Notepad++). Zakładając że nie będziesz pisał w Fortranie
    > programów z GUI itp. wystarczy aż nadto.

    Może tak, programy w Fortranie to już gotowce być może z małą moją
    zmianą. Ale planowałem podczepić debugger.

  • 9. Data: 2016-09-15 11:24:51
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 15 Sep 2016 09:01:26 +0200, Borneq
    <b...@a...hidden.pl> wrote:
    > zmianą. Ale planowałem podczepić debugger.

    Co złego w gdb wywoływanego z konsoli? ;)

    99% załatwia zwykle WRITE(*,*) 'BRONEK TU BYL'

    IMO jeżeli programy są historycznie spaghetti i w Fortranie IV to
    przyjemność jest z rodzaju sportów ekstremalnych. Jeżeli Fortran 95 i
    wyżej, a do tego pisane z porządnym komentarzem i strukturalne
    (ENDIF, ENDDO), to da się wytrzymać.

    W Fortranie ładnie działa OMP, jest BLAS i LAPACK, są nowinki w
    rodzaju intrisic na całych wektorach i jakieś koprocesy. Nie wiem czy
    już wiedzą że jest CUDA. No i nie widziałem Fortranu dla embeded.

    Ogólnie: pisanie w Fortranie to jak powożenie bryczką - jest to coś
    czego można spróbować, ale na codzień praktyczne nie jest.

  • 10. Data: 2016-09-15 11:34:21
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 15.09.2016 11:24, slawek wrote:

    > Co złego w gdb wywoływanego z konsoli? ;)
    >
    > 99% załatwia zwykle WRITE(*,*) 'BRONEK TU BYL'

    Jezusmariamisiek.
    Ktoś naprawdę doradza DupaDebug.

    > Ogólnie: pisanie w Fortranie to jak powożenie bryczką - jest to coś
    > czego można spróbować, ale na codzień praktyczne nie jest.

    Jak i DupaDebug

    pzdr
    bartekltg