  • 1. Data: 2020-01-13 11:46:33
    Temat: Jak zdiagnozowac powod "zwisu"?
    Od: kosmos <k...@u...pl>

    Cześć,
    mam komputer stacjonarny Dell 3610, który od czasu do czasu bez
    wyraźnego powodu się zawiesza.
    Wygląda to tak, że np. sobie w coś gram i nagle ekran gaśnie, przez
    chwilę jeszcze słychać dźwięk (muzyka w grze), potem i to cichnie, i
    następuje "zwis" - komputer nie reaguje na wciskanie klawiatury
    (Alt+Tab, Alt+F4, Ctrl+Alt+Del, Ctrl+Alt+Esc). Maszyna dalej pracuje,
    słychać wentylatory. Po przytrzymaniu przycisku zasilania (aż komputer
    się wyłączy) i ponownym włączeniu wszystko uruchamia się normalnie, nie
    ma komunikatów o błędach (tylko Chrome się skarży, że nie został
    prawidłowo zamknięty i pyta, czy przywrócić przeglądane strony).
    Po pierwszych paru razach zacząłem podejrzewać przegrzanie (wentylacja w
    obudowie jest standardowa, fabryczna), ale - choć tego nadal nie
    wykluczam - jestem skłonny rozważyć inne przyczyny, ponieważ zdarzyły mi
    się pady także w sytuacji, gdy komputer nie był mocno obciążany
    (odpalona przeglądarka Chrome i film na YouTube).
    Po tym wstępie chciałbym prosić o podpowiedź - w jaki sposób mogę we
    własnym zakresie zidentyfikować przyczynę takich zawieszeń? Może jakiś
    soft z logowaniem pracy podzespołów, który na bieżąco sprawdza, czy
    wszystkie elementy komputera działają prawidłowo? A może jakiś
    wszechstronny test obciążeniowy (3D Mark - jakaś niezbyt aktualna wersja
    - przeprowadza procedury testowe bez większych problemów, komputer się
    na nich nie zawiesza, ale to mi niestety nic nie daje)?
    Korzystałem z HWInfo, ale on tylko loguje temperatury, obciążenia,
    obroty itp.; może i jest to pomocne, ale nie umiem za pomocą takich
    logów nic ustalić.
    Komputer pracuje na Windows 10 Pro 64 bit, procesor Xeon 3.7/3.9 GHz,
    pamięć RAM 16 GB, karta graficzna GTX 1060 6 GB.

  • 2. Data: 2020-01-13 12:12:09
    Temat: Re: Jak zdiagnozowac powod "zwisu"?
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Ciężka sprawa (mam podobnie z lapkiem), na początek sprawdź grafikę (osadzenie karty,
    sterowniki) - nVidia miała wpadki, np. wygląda
    to tak, że mogą pojawiać się jakieś błędy grafiki (nie widzisz żadnej kaszki czy
    artefaktów na ekranie?), system to zbiera, i gdy
    liczba tych błędów przekroczy dozwoloną przez system w jakimś czasie wartość system
    zawiesza się lub restartuje; sprawdź (np.
    monitorem GPU-Z), czy tuż przed 'awarią' napięcie zasilania GPU zmienia się (grafika
    może automatycznie zmieniać napięcie zasilania
    GPU zależnie od potrzeb obliczeniowych grafiki).
    No i jeszcze ze 49 podobnych podejrzeń ;-)

    -----

  • 3. Data: 2020-01-13 12:24:31
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 13 Jan 2020 11:46:33 +0100, kosmos napisał(a):

> [...]
    > następuje "zwis" - komputer nie reaguje na wciskanie klawiatury
    > (Alt+Tab, Alt+F4, Ctrl+Alt+Del, Ctrl+Alt+Esc). Maszyna dalej pracuje,
    Żeby nie to ratalne stopniowanie skali zawieszenia to bym typował
    hardware. Ale tak, to zaczyna śmierdzieć usterką OS-a. Podłącz drugi
    dysk, zainstaluj na nim też W10 i używaj naprzemiennie. Nie od rzeczy
    będzie sprawdzenie dysku, obejrzenie elektrolitów i godzina czy dwie
    memtesta.
    Ale jeśli ten kontrolny windows też będzie kaprysił, to ciężko będzie.
    Prawie na 100% pada płyta. Żeby wyeliminować inne części składowe kompa
    trzeba wyjąć płytę i zapuszczać w minimalnej konfiguracji, stopniowo ją
    uzupełniając.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2020-01-13 12:31:08
    Od: kosmos <k...@u...pl>

    W dniu 2020-01-13 o 12:12, ąćęłńóśźż pisze:
    > na początek sprawdź grafikę
    > (osadzenie karty, sterowniki)

    Osadzenie sprawdzałem (ale może faktycznie jeszcze tam pomajstruję),
    dzięki za podpowiedź.
    Sterowniki zmieniałem (aktualizowałem) już parokrotnie, a ostatnio nawet
    robiłem downgrade (bo na najnowszych GTA V się wywalało).

  • 5. Data: 2020-01-13 12:41:12
    Od: kosmos <k...@u...pl>

> [...]
    > dysk, zainstaluj na nim też W10 i używaj naprzemiennie. Nie od rzeczy
    > będzie sprawdzenie dysku, obejrzenie elektrolitów i godzina czy dwie

    Dysk systemowy to nowy SSD, a gry zazwyczaj uruchamiam z drugiego SSD,
    dane są z kolei na HDD, ale faktycznie - są do dysków różne programy to
    je dokładniej sprawdzę.

> [...]
    > Prawie na 100% pada płyta. Żeby wyeliminować inne części składowe kompa
    > trzeba wyjąć płytę i zapuszczać w minimalnej konfiguracji, stopniowo ją

    Oby nie, bo dostępność płyt do tej obudowy jest średnia. I raczej bym w
    takim szedł w inną/nowszą architekturę.

    Na tę chwilę najbardziej frustruje mnie fakt, że nie jestem w stanie w
    ogóle przewidzieć kiedy komputer znowu się wykrzaczy - czasem mogę grać
    parę godzin bez problemów, a czasem już po pół godziny (albo i
    wcześniej) sprzęt pada.

  • 6. Data: 2020-01-13 17:25:36
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Spróbuj pożyczyć od kogoś inną kartę graficzną na próbę (np. AMD?).
    Jak się nie będzie wykrzaczał, to będzie bingo.

    W ustawieniach nVidii możesz pogrzebać (Manage 3D Settings -> Power Management Mode
    -> ..., popróbuj różnych ustawień), sterownik
    najlepiej zostawić aktualizowany automatycznie przez Win 10.

    -----

  • 7. Data: 2020-01-13 21:04:05
    Od: pioruns <c...@b...cy>

    On 13/01/2020 10:46, kosmos wrote:
> [...]
    > Komputer pracuje na Windows 10 Pro 64 bit, procesor Xeon 3.7/3.9 GHz,
    > pamięć RAM 16 GB, karta graficzna GTX 1060 6 GB.

    Aby wyeliminować problem sprzętowy, zapuść memtest na kilkanaście godzin
    a potem to samo prime95 (test blend czyli wszystkiego). Do grafiki użyj
    FurMark, też zapuść na godzinę. Pilnuj temperatur aby się nic nie
    zagotowało.

    Po tym się dowiesz, czy zasilanie wyrabia i czy CPU + RAM + GPU są sprawne.

    Dopiero jak te wszystkie 3 testy twój komputer przejdzie poprawnie,
    możesz się wziąć za OS.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 8. Data: 2020-01-13 22:24:13
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 13 Jan 2020 12:41:12 +0100, kosmos napisał(a):

    > Oby nie, bo dostępność płyt do tej obudowy jest średnia.

    No wiesz, dosłowne wyjmowanie nie jest konieczne, choć się przydaje żeby
    porządnie odkurzyć i wytrząsnąć śrubki i spinacze :) Wystarczy
    poodłączać wszystko.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 9. Data: 2020-01-14 00:11:07
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2020-01-13 o 21:04, pioruns pisze:
> [...]

    Najpierw sprawdź czy nie ustawileś w zaawansowanych ustawieniach
    zasilania, żeby komputer Ci się wyłączał po tylu a tylu godzinach. Ustaw
    na NIGDY.
    Może to nie o to chodzi, ale sprawdź.

    --
    animka

  • 10. Data: 2020-01-14 08:35:14
    Od: kosmos <k...@u...pl>

> [...]

    > Po tym się dowiesz, czy zasilanie wyrabia i czy CPU + RAM + GPU są sprawne.
    >
    > Dopiero jak te wszystkie 3 testy twój komputer przejdzie poprawnie,

    Dzięki za podpowiedź, zorganizuję sobie te programy i sprawdzę przy
    najbliższej okazji.