  • 1. Data: 2018-08-09 19:37:52
    Temat: Jak znaleźć upływ prądu w ścianie?
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Hej,

    Założyłem wątek na pl.soc.prawo:

    http://42.pl/gg/7e529c0e-5414-46eb-9b99-eb15e907d832
    @trust.no1

    ale piszę tu, bo chodzi mi o techniczną kwestię.

    Wynajmuję mieszkanie. Instalacja jest TN-C-S, trzy bezpieczniki (B16) w
    mieszkaniu, instalacja prawdopodobnie była zrobiona podczas ostatniego
    remontu (był zanim się tu wprowadziłem).

    Jeden z bezpieczników zabezpiecza światło w korytarzu i w łazience, jedno
    gniazdo w łazience i trzy gniazda w sypialni.

    Problem polega na tym, że nawet jeśli światło jest zgaszone a wszystko od
    tych gniazd jest poodłączane, to i tak włączenie tego bezpiecznika
    powoduje wzrost zużycia prądu o 362W. Oczywiście nie chcę płacić za prąd,
    którego nie zużyłem, i jak to ugryźć prawnie to już na p.s.p. zapytałem,
    ale Was chcę zapytać, w jaki sposób podjęlibyście się zlokalizowania
    źródła, w którym ten prąd ucieka (doziemienie, jakiś ulot?) lub jest
    kradziony.

    Jedno, co przyszło mi do głowy, to kamera termowizyjna. Której nie mam ani
    nie mam od kogo pożyczyć.

    Drugie to cewka, podłączona do wzmacniacza i głośniczka, która wyłapie mi
    miejsca, w których przepływa prąd. Napięcie nie zaindukuje prądu w cewce i
    głośnik nie powinien buczeć, prąd zaindukuje i powinien. Powyłączałbym
    wszystko (również z gniazdek za wspomnianym bezpiecznikiem), zostawiłbym
    tylko ten jeden bezpiecznik włączony i przeszedłbym się od rozdzielnicy
    wzdłuż ściany.

    Macie jakieś inne pomysły, jak to ugryźć? Wolałbym sposoby bezinwazyjne
    (tzn. bez prucia i rozłączania puszek), żeby potem nikt mi nie zarzucił,
    że grzebałem w instalacji...

  • 2. Data: 2018-08-09 19:58:49
    Temat: Re: Jak znaleźć upływ prądu w ścianie?
    Od: wowa <w...@g...pl>

    > Wynajmuję mieszkanie. Instalacja jest TN-C-S, trzy bezpieczniki (B16) w

    A co na to właściciel mieszkania?
    Wojtek

  • 3. Data: 2018-08-09 20:10:33
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    wowa <w...@g...pl> wrote:

    > A co na to właściciel mieszkania?

    Jeszcze nie wie, sam to odkryłem dopiero parę dni temu, a dopiero dziś na
    100% potwierdziłem. Właścicielka jest skrajnie niekonkretną osobą (a
    właściwie jej matka, która wszystko za nią załatwia, bo sama właścicielka
    wydaje się, i mówię to bez ironii, lekko upośledzona), więc chcę iść do
    nich już z jakimś konkretem. Ogólnie bardzo trudno się z nimi rozmawia,
    obie żyją trochę w swoim świecie.

    Mieliśmy już jedno rozliczenie prądu (płacę zaliczkę na media co miesiąc,
    a ona co pół roku robi wyrównanie) i wyszła niedopłata, ale zrzuciłem to
    na karb klimatyzatora i stale włączonego komputera i dopłaciłem +
    zwiększyliśmy zaliczkę. Teraz widzę, że to wcale nie musiał być komputer
    ani klimatyzacja.

  • 4. Data: 2018-08-09 20:22:08
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-08-09 o 19:37, Queequeg pisze:
    > Jeden z bezpieczników zabezpiecza światło w korytarzu i w łazience, jedno
    > gniazdo w łazience i trzy gniazda w sypialni.
    Czyli dużo tego nie ma. Otwórz puszki i rozłączaj. Może znajdziesz
    gałąź, która bruździ.

    Robert

  • 5. Data: 2018-08-09 20:25:20
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Duza moc jest pobierana to raczej wyklucza prad uplywu. Wykryjesz tanim wykrywaczem
    przewodow. Zdejmij oslone w skrzynce z bezpiecznikami. Popatrz czy do podejrzanego
    bezpiecznika po stronie za bezpiecznikiem dochodzi jeden przewod czy wiecej. Jak
    bedzie dochodzilo wiecej to metoda kolejnego odlaczania dojdziesz ktorym plynie prad
    jak wszystko jest wylaczone. 360W to malo mieszkaniowa moc. Na lodowke za duzo, na
    oswietlenie tez za duzo, na przecietny telewizor za duzo. Na pralke, zmywarke za
    malo. Podchodzi pod jakis sporawy komputer ciezko pracujacy. Dedukuje ze masz
    podstawowa wiedze o pracy z pradem elektrycznym. Jak nie masz to poszukaj kogos kto
    ma. Jak bys byl na 110% pewny ze ktos Cie rabie na prad to nie zglaszaj tego od razu.
    Naszarpiesz sie a efekt najprawdopodobniej bedzie marny. Zastanowimy sie jak ukarac
    amatora cudzego pradu.

  • 6. Data: 2018-08-09 20:44:21
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Zastanowimy sie jak ukarac amatora cudzego pradu.
    Zasilić go międzyfazowym. :-)

    Robert

  • 7. Data: 2018-08-09 21:03:58
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 09 Aug 2018 20:44:21 +0200, Robert Wańkowski wrote:
    > Zasilić go międzyfazowym. :-)

    Gorzej jak u sąsiada buchnie pożar, nie wiem jak wtedy do sprawy
    podejdzie prokurator :)
    Swoją drogą międzyfazowe z reguły ciężko znaleźć w mieszkaniu... Może
    zwykły generator kaskadowy mógłby styknąć? Koszt części tylko kilka zł.

    Mateusz

  • 8. Data: 2018-08-09 21:05:14
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Zenek Kapelinder <4...@g...com> wrote:

    > Duza moc jest pobierana to raczej wyklucza prad uplywu. Wykryjesz tanim
    > wykrywaczem przewodow.

    Coś tego typu?

    https://allegro.pl/wykrywacz-do-metalu-kabli-detekto
    r-przewodow-3w1-i7379074340.html

    Tylko czy on nie wykrywa po prostu napięcia? Napięcie to pewnie będzie w
    wielu punktach (i mam Fazera 777, który wykrywa napięcie), ja chciałbym
    znaleźć prąd a nie napięcie.

    > Zdejmij oslone w skrzynce z bezpiecznikami. Popatrz czy do podejrzanego
    > bezpiecznika po stronie za bezpiecznikiem dochodzi jeden przewod czy
    > wiecej.

    Jeden. Do każdego z trzech dochodzi jeden. Do tego na dole jest listwa, do
    której dochodzi PEN z klatki i rozdziela się na 3x PE oraz 3x N.

    Zastanawiam się, czy i co mógłby dać mi pomiar miernikiem cęgowym każdego
    z tych przewodów (3x PE i 3x N). Zastanawiam się, bo miernika cęgowego nie
    mam ale to kolejny gadżet, który zawsze chciałem sobie kupić ale nigdy nie
    był mi tak naprawdę potrzebny :)

    > Dedukuje ze masz podstawowa wiedze o pracy z pradem elektrycznym. Jak
    > nie masz to poszukaj kogos kto ma.

    Mam, spokojnie :) Choć uprawnień SEP nie mam.

    > Jak bys byl na 110% pewny ze ktos Cie rabie na prad to nie zglaszaj tego
    > od razu. Naszarpiesz sie a efekt najprawdopodobniej bedzie marny.
    > Zastanowimy sie jak ukarac amatora cudzego pradu.

    Na razie jestem na 110% pewny, że ten pobór to nie jest nic, co ja
    podłączyłem. A czy rąbie, czy prąd ucieka w inny sposób, to jest jeszcze
    do ustalenia (choć nie do końca wiem jak).

    Jeśli to złodziej, to chciałbym go ukarać zgodnie z prawem. Nie chcę mu
    wpuszczać niczego w sieć i z ofiary stać się sprawcą.

  • 9. Data: 2018-08-09 21:07:09
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

    > Czyli dużo tego nie ma. Otwórz puszki i rozłączaj. Może znajdziesz
    > gałąź, która bruździ.

    Problem z puszkami jest taki, że są zamalowane, więc ich otworzenie będzie
    w razie czego widoczne (mówię "w razie czego", bo zakładam że jak już
    dojdę, co to jest, to czeka mnie batalia z właścicielką)... ale
    zaryzykuję, najwyżej powiem że tylko sobie optycznie popatrzyłem, czy nic
    nie jest np. upalone.

  • 10. Data: 2018-08-09 21:10:51
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 09 Aug 2018 19:05:14 +0000, Queequeg wrote:
    > Na razie jestem na 110% pewny, że ten pobór to nie jest nic, co ja
    > podłączyłem. A czy rąbie, czy prąd ucieka w inny sposób, to jest jeszcze
    > do ustalenia (choć nie do końca wiem jak).

    Masz różnicówkę w instalacji? Jeśli tak, to o uciekaniu 300W+ nie może
    być mowy.

    > Jeśli to złodziej, to chciałbym go ukarać zgodnie z prawem. Nie chcę mu
    > wpuszczać niczego w sieć i z ofiary stać się sprawcą.

    Słusznie.

    Inna sprawa, że nawet jeśli te 360W to jakaś grzałka u sąsiadki, to nie
    ma pewności czy "złodziej" jest w ogóle tego świadomy. Równie dobrze może
    to być efekt fuszerki elektryków podczas ostatniego remontu.

    Mateusz