  • 491. Data: 2018-08-31 14:43:43
    Temat: Re: Jak znaleźć upływ prądu w ścianie?
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Masz puszki łaczeniowe, wiec niekoniecznie.
    > Od puszki do puszki i od puszki do gniazdka.

    Mam puszki ale nie między gniazdami :) Mało tych puszek.

    > Ale jak gdzies dwa gniazdka blisko, to moze ze soba polaczone.

    Na jednej ścianie są dwa i nie ma tam puszki :) Nie wyciągałem ich
    jeszcze. To i tak raczej w celach poznawczych by było.

    > Myslalem raczej oswietleniu przedpokoju, bo pewnie tam pawlacz jest.
    > Pawlacz mogl zaslonic lampe i trzeba bylo nową zamontowac i podłaczyc.

    Hmm... tak mogło być. Oświetlenie jest przed pawlaczem i to tak świetnie
    zrobione, że pawlacz się do końca nie otwiera, bo zahacza o lampę. Sam
    wyłącznik tego oświetlenia jest na ścianie obok drzwi, pod miejscem, w
    którym kabel telefoniczny wychodzi pod tynkiem z mieszkania.

    > A inne gniazdka tez masz wysoko ?

    Nie, wszystkie są nisko. Tylko to w łazience wysoko, i kilka w kuchni.

    > Choc u mnie w lazience "fabryczne" gniazdka wysoko, i dobrze ...

    Prawda...

  • 492. Data: 2018-08-31 14:46:50
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    > Był czas, kiedy próbowali podważyć samą legalność tego piszczenia.
    > Bo w ustawie stało, że komunikacja przez telefon musi odbywać się
    > w języku otwartymm. A takie piski -- kto je zrozumie.

    No tak... cenzor musi słuchać :)

    Na CB też nie wolno nadawać szyfrowanej ani cyfrowej komunikacji, ale tam
    sens jest inny (i zrozumiały), bo to nie jest prywatna linia. Na prywatnej
    bym się kłócił, bo co to kogo obchodzi, jakie dźwięki wysyłam przez
    telefon?

    Z drugiej strony wiem, że dorastałem w innych czasach i realia były już
    inne. Za moich czasów nie było już tak bezczelnej i jawnej cenzury jak
    za PRLu.

  • 493. Data: 2018-08-31 14:47:50
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    > Nawet nie wyjąłem z kartonu, w którym przywiozłem do garażu. Ale wygląda
    > to bardzo oldskulowo.

    Jeśli możesz to wyjmij przy okazji, zrób zdjęcie, choćby z ciekawości bym
    zobaczył :)

  • 494. Data: 2018-08-31 14:57:53
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Po cos ten kondensator byl.

    Ale mówimy o tym szeregowo z dzwonkiem, czy tym w gniazdku? Zrozumiałem że
    ten w gniazdku to już późniejsze czasy, gdy telefony można było odłączać,
    a teraz mówimy o wykryciu nielegalnego odłączenia telefonu (przecięciu
    kabla, bo chyba te stare telefony nie miały wtyczek?)...

    > Tak, we wtyczce trzy i jeden sobie wisi.
    >
    > A jednak nie ... zworka we wtyczce
    > https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3093688.html
    >
    > Te zworke byc moze przeniesli pozniej do aparatu ... o na dole strony
    > jest schemat.
    > A wtedy w kablu tylko dwa druty

    Faktycznie. Zwora tylko do dzwonka.

    > A na dole schematu jest polaczenie wielu gniazd.
    > O prosze - i jeszcze mogl byc dzwonek dodatkowy.
    >
    > Ha, patrze na te gniazdka i nie rozumiem.
    > La dochodzi do 3 i nigdzie wiecej, jesli jest wtyczka wsadzona.

    Ano. Może właśnie taki był sens. Może wychodzi z telefonu 6 (bo 4
    połączone z 5 we wtyczce)? Po coś te 4 i 6 są połączone razem we
    wszystkich gniazdach, coś tamtędy musiało płynąć...

    Zastanawia mnie też numeracja. Gdzie jest 1 i 2? :)

    > A skomplikowanie odcinalo pozostale - czyzby zabezpieczenie przed
    > podsluchem ?

    Może tak... może odcinało po podniesieniu słuchawki w telefonie? Tylko
    wtedy telefon pierwszy był priorytetowy i mógł podsłuchiwać drugi :)
    Lub rozłączyć drugi?

    > Pin 6 to chyba jakas dodatkowa sygnalizacja przez uziemienie jednej
    > linii - do gniazdka dochodza wtedy dwa druty z centrali i jedno
    > lokalne uziemienie.

    Hm, skąd wiesz? Ze schematu to nie wynika...

    > P.S. Ponoc inaczej bylo w GB - kondensator w gniazdku byl
    > wykorzystywany do dzwonka.
    > Telefon kondensatora nie mial, ale laczyl sie trzema drutami z
    > gniazdkiem.

    W GB wszystko mają inaczej ;) Ciekawe jaki był tego sens. Ten sam
    kondensator był jednocześnie pomiarowym?

  • 495. Data: 2018-08-31 14:59:19
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ile w tym prawdy ... w szczycie mialem chyba trzy dzwonki, a linia ma
    > przeciez spora opornosc.

    Wszystkie były elektromechaniczne?

  • 496. Data: 2018-08-31 14:59:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 31 Aug 2018 12:38:44 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

    > To PAFAL 12EA5rn/1, nie ma zdalnego odczytu.
    > http://reds.siedlce.pl/instrukcje/12Ea5.pdf
    > Nie ma literki 'g' ("licznik z nadajnikiem impulsów"), zakładam że ten
    > nadajnik impulsów to odczyt zdalny.
    >
    > Tak sobie czytam, że on pokazuje też "moc maksymalną danego okresu".
    > 2121 kW. Myślałem że będzie więcej, przecież głupi czajnik ma 2 kW.

    "Moc maksymalna jest rejestrowana w bezstrefowym liczydle. Istnieją
    dwa algorytmy obliczania mocy maksymalnej. Pierwszy sposób opiera się
    na tzw. ,,pływającym oknie" 15-minutowym, które przesuwane
    jest co minutę. Drugi sposób związany jest ściśle z wewnętrznym
    zegarem. W tym trybie dostępne są okresy uśredniania mocy 15-, 30- lub
    60-minutowe. Licznik wskazuje najwyższą stwierdzoną wartość
    mocy w bieżącym okresie rozliczeniowym oraz rejestruje liczbę
    przekroczeń mocy umownej (opcja)."

    No i nie wiem - usrednia przez co najmniej 15 minut ?
    Czajnik pracuje 3 ...

    > Pewnie tak właśnie jest, dlatego chciałbym zobaczyć rachunki. Zakładam że
    > są na tyle czytelne, że zobaczę na nich odczyty a nie prognozy...

    > Machnę dziś fotkę. Wcześniejszą mam z 17.08.

    Tam cos pisza o pamieci 16 okresow i mozliwosci recznego zamkniecia.

    No i pewnie gdzies na www mozna rachunki podejrzec, ale trzeba by sie
    za wlascicielke podac ...

    Hm,
    "Do odczytu niezbędne jest dodatkowe wyposażenie:
    - głowica optyczna zgodna z PN-EN 62056-21
    - oprogramowanie nadrzędne zainstalowane w komputerze.
    UWAGA: Dostęp do funkcji oprogramowania oraz komunikacja z licznikiem
    jest zabezpieczona zgodnie z PN-EN 62056-21."

    Z licznika chyba sobie nie odczytasz ... a moze ktos zna te norme ?

    > Odepnie lodówkę, a tam dalej ciągnie :) Albo nie odepnie, bo jego
    > interesuje tylko licznik...

    Odpinal Ci lodowke ? c.b.d.u :-)

    > Pytanie ile czasu zanim inwestycja się zwróci... przy 50 zł / rok
    > faktycznie nie ma sensu.

    Nie ma. Ale przy 100zl/rok ?
    Stara lodowka bedzie jeszcze z 15 lat nabijac rachunki :-)

    A jak prad pojdzie w gore ?
    No, jak pojdzie, to mozna sie zastanowic :-)

    J.

  • 497. Data: 2018-08-31 15:03:31
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    > Tak kiedyś działała sieć telefoniczna. Ktoś *do mnie* zadzwonił, mogłem
    > chwilę pogadać, odłożyć słuchawkę na widełki, udać się spokojnym krokiem
    > do innego aparatu i kontynuować tam swoje gadulstwo. Połączenie nie było
    > zrywane. Zakończyć mógł je ten, kto zaczął.

    Mógł też nie kończyć :) Gdzieś miałem takie nagranie, pamiętam tylko
    pojedyncze frazy: "No rozłącz się baranie!", "A ja wiem kto to dzwoni
    i po ryju dostaniesz".

    I znalazłem. https://www.youtube.com/watch?v=uaq7CYDTFuc

  • 498. Data: 2018-08-31 15:09:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 31 Aug 2018 12:59:19 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

    > Wszystkie były elektromechaniczne?

    Tak, zwykle aparaty rodem z PRL.

    J.

  • 499. Data: 2018-08-31 15:16:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 31 Aug 2018 12:57:53 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

> [...]

    > a teraz mówimy o wykryciu nielegalnego odłączenia telefonu (przecięciu
    > kabla, bo chyba te stare telefony nie miały wtyczek?)...

    No fakt, a ten kondensator wymagal wtyczki, tzn jej wyjecia.

> [...]
    > wszystkich gniazdach, coś tamtędy musiało płynąć...
    >
    > Zastanawia mnie też numeracja. Gdzie jest 1 i 2? :)

    A to jest istotnie ciekawe - czyzby bylo wczesniej jakies inne
    gniazdo?

    > Może tak... może odcinało po podniesieniu słuchawki w telefonie? Tylko
    > wtedy telefon pierwszy był priorytetowy i mógł podsłuchiwać drugi :)
    > Lub rozłączyć drugi?

    Rozlaczyc.

    > Hm, skąd wiesz? Ze schematu to nie wynika...

    Kiedys mi sie to obilo, a tu jakby potwierdzenie.

    J.

  • 500. Data: 2018-08-31 16:49:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Dwa pewnie tak - przy wiekszej ilosci moga byc za ciche.

    Zauważalnej zmiany bym się spodziewał gdzieś przy dziesięciu.

    --
    Jarek