  • 1. Data: 2019-02-17 14:13:46
    Temat: Jak zrobić to elegancko i obiektowo?
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    Z obiektowego punktu widzenia uchodzi za złą praktykę operowanie na
    polach obiektu za pomocą obiektu innej klasy, nie mówiąc o tym że w
    takim razie te pola powinny być publiczne.
    Ale jak w takim razie zrobić elegancko taką rzecz: problem, który
    powstał przy wciąganiu danych z raportu WhereIsIt do mojego programu do
    katalogowania dysków:
    Mam klasę MemEntry, w której są takie dane jak filename, size, time i
    ogólnie dane w rodzaju fileinfo. Mam klasę MemChunk, która zawiera listę
    MemEntry dla jednego katalogu.
    Z drugiej strony raport czytam za pomocą klasy Reader. Zna ona format
    raportu. Czyta ,,chunk" czyli porcje dotyczące jednego katalogu do listy
    stringlist w której mamy pola - kolumny. Teraz dla wierszy chunka
    wołany jest konstruktor MemChunk , który dla każdego wiersza woła
    konstruktor MemEntry. To MemEntry wypełnia swoje pola w konstruktorze,
    biorą np. filename kolumn 0 + 1 (filename+ext), size parsuje z kolumny
    4-tej a czas z 5-tej. (numery kolumn nie są na stałe a wynikają z
    nagłówka raportu). I wszystko było by dobrze, ale MemEntry i MemChunk
    miały nie wiedzieć o formacie raportu! To może tworzyć pusty MemEntry i
    wypełniać przez klasę Raport? Też źle z obiektowego punktu widzenia. Jak
    to elegancko rozwiązać, może jakieś klasy pośredniczące?

    W innym miejscu tego projektu z kolei jest bazowa klasa drzewka, która
    ma takie metody jak addChild, listę childów tego typu. Z tego dziedziczy
    klasa mająca dodatkowe pola i metody, niestety, jak w tych metodach
    odwołujemy się do childów, to musi być dynamic_cast, jak to można
    przeprojektować?

  • 2. Data: 2019-02-17 15:07:09
    Temat: Re: Jak zrobić to elegancko i obiektowo?
    Od: s...@g...com

> [...]
    > wypełniać przez klasę Raport? Też źle z obiektowego punktu widzenia. Jak
    > to elegancko rozwiązać, może jakieś klasy pośredniczące?

    Bronek! Znowu nie odrobiłeś pracy domowej! Wzorzec wizytator jest twoim
    rozwiązeniem...

> [...]
    > klasa mająca dodatkowe pola i metody, niestety, jak w tych metodach
    > odwołujemy się do childów, to musi być dynamic_cast, jak to można

    dynamic_cast nie jest niczym złym. Inna droga to koszmary szablonów (drzewko jako
    szablon parametryzowany klasą liścia) - jednak na oczy nie widziałem takiego drzewka.