  • 1. Data: 2015-03-27 12:10:21
    Temat: Jaka kolejność prac na budowie domu?
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Jaka powinna być wzorcowa kolejność prac na budowie domu?

    Kiedy fundament, kiedy szambo, kiedy instalacje do granicy działki,
    kiedy wyrównywać teren, kiedy piorunochron, kiedy podziemna część
    instalacji rynien i zbiornik na deszczówkę?

    Bo wiadomo - sam dom to postawić łatwo, ale o tę otoczkę chodzi...

    --
    MN

  • 2. Data: 2015-03-27 12:51:13
    Temat: Re: Jaka kolejność prac na budowie domu?
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    > Jaka powinna być wzorcowa kolejność prac na budowie domu?

    Nie ma jednej wzorowej kolejności. A jaka kolejnośc jest najlepsza w
    konkretnym przypadku to zależy od wielu czynników ot choćby od układu
    działki i możliwości dojazdu, a nawet technologii budowy.

    > Kiedy fundament,

    Zwykle idzie pierwszy, ale jak działka wąska a szambo czy oczyszczalnia za
    domem to może się okazać że lepiej zacząć od zrycia ogrodu, a dopiero
    później robić fundament.

    > kiedy szambo,

    Jak wyżej - jeśli będzie do niego utrudniony dojazd to wcześniej jeśli
    będzie gdzieś w rogu to nie ma znaczenia, jak bezpośrednio przed domem to
    lepiej po skończeniu elewacji by nie przeszkadzać tynkarzom itp.

    > kiedy instalacje do granicy działki,

    To zależy od tego co masz określone w warunkach i kiedy ich potrzebujesz.

    Jeśli wodomierz ma być w studni nie ma znaczenia kiedy zrobisz przyłącze
    byle studnia nie utrudniała innych prac. Jeśli wodomierz ma być w domu to
    wcześniej musza być ściany i jeśli zbliża się zima to również okna. Jeśli
    budujesz po staremu (ceramika na grubą zaprawę) to woda wiele ułatwia więc
    może warto ją zrobić jak najwcześniej, natomiast jeśli kleisz z BK, lub
    używasz ceramiki na piankę lub stawiasz kanadyjczyka to spokojnie z wodą
    możesz poczekać.

    Co do prądu to aby zrobić docelowe przyłącze do domu musi być ściana na
    której będzie wisiała choćby prowizoryczna tablica z bezpiecznikami, ale aby
    nikt tego nie ukradł warto by wcześniej były drzwi i okna.

    > kiedy wyrównywać teren,

    To zależy od działki i tego co i gdzie planujesz. Ogólna rada jest taka że
    lepiej jak najwcześniej i jak najszybciej sadzić drzewa tak aby po
    przeprowadzce nie mieć tylko trawiastej pustyni.

    > kiedy piorunochron

    Część podziemna wtedy gdy fundamenty, część na dachu razem z dachem a część
    na elewacji po jej pomalowaniu.

    >, kiedy podziemna część instalacji rynien i zbiornik na deszczówkę?

    Nie ma szczególnego znaczenia. Można razem z fundamentami ale to oznacza
    zrycie całej działki i jeśli akurat będą deszcze chodzenie w błocie po
    kostki. A można też na koniec wtedy gdy będa robione ścieżki wokół domu.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2015-03-30 19:27:50
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Marcin N pisze:
> [...]
    > instalacji rynien i zbiornik na deszczówkę?
    >
    > Bo wiadomo - sam dom to postawić łatwo, ale o tę otoczkę chodzi...

    Najgłębsze wykopy najwcześniej. Fundament, z zebraniem gruntu pod ławami
    szuflą ręcznie - na jesieni. Ściany - wiosną, bo fundament przez jesień,
    zimę i przedwiośnie się jako - tako zdążył się ustabilizować. Jeśli
    później trzeba coś głębiej kopać na istotnych pod względem równości
    powierzchniach - trzeba się liczyć z koniecznościa poprawek za rok -
    dwa. Bo się może ciut zapaść - i trzeba zdjąć nawierzchnię, podsypać i
    odtworzyć.

    Ostatnio mam nieprzyjemność kłaść instalacje na budowie typu "pożar w
    burdelu dla domu wariatów". Co rok temu oddano do eksploatacji - właśnie
    zaczyna się powoli sypać.

    --
    Darek