  • 1. Data: 2020-02-12 10:02:04
    Temat: Jaka róznica temperatury pomiedzy CPU a GPU?
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Mam lapki z radiatorami CPU i GPU połączonymi rurkami miedzianymi i jednym
    wentylatorem.
    Gdyby styk pomiędzy CPU/GPU i radiatorem był idealny i idealne byłoby przenoszenie
    ciepła przez miedź, to temperatury CPU i GPU
    powinny być jednakowe.
    Oczywiście nie są.
    Jaka różnica temperatur w takim układzie może wskazywać, że któryś ze styków pomiędzy
    prockiem a jego radiatorem jest do poprawy?

  • 2. Data: 2020-02-12 11:38:20
    Temat: Re: Jaka róznica temperatury pomiedzy CPU a GPU?
    Od: pioruns <c...@b...cy>

    On 12/02/2020 09:02, ąćęłńóśźż wrote:
> [...]
    > Jaka różnica temperatur w takim układzie może wskazywać, że któryś ze
    > styków pomiędzy prockiem a jego radiatorem jest do poprawy?

    Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. CPU i GPU mają różne TDP i
    podczas normalnej pracy generują inne wartości ciepła.

    Ja na twoim miejscu bym rozbierał i poprawiał (plus nowa pasta) dopiero,
    jak komponent by się przegrzewał lub miał ogólnie wysokie temperatury.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 3. Data: 2020-02-12 14:25:05
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj pioruns, 12 lut 2020 w
    news:r20kiq$7mi$2$pioruns@news.chmurka.net napisałeś/aś:

    > Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. CPU i GPU mają różne TDP i
    > podczas normalnej pracy generują inne wartości ciepła.

    No właśnie. Nie wiem skąd encki wymyślił, że byłyby jednakowe tem. CPU i
    GPU mają różne temp i ewentualnie jeden może wpływać na temp. drugiego
    jeśli są na jednym hitpajpie, który ma ograniczoną pojemność cieplną, a
    wentylator ma ograniczoną wydajność chłodzenia.
    Jak dałem w takim układzie blaszkę miedzianą pod GPU(fabrycznie termopad)
    to zmieniło charakterystykę chłodzenia. I nie wiem w którą stronę
    bardziej, bo z jednej GPU znacznie szybciej oddaje ciepło, z drugiej jak
    nie jest obciążone, to wydaje mi się, że jest dodatkowo podgrzewane przez
    ciepło CPU.

  • 4. Data: 2020-02-13 22:41:04
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "ąćęłńóśźż" 5e43bf0c$1$547$6...@n...neostrada.pl

    : Mam lapki z radiatorami CPU i GPU połączonymi
    : rurkami miedzianymi i jednym wentylatorem.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Heat_pipe
    Ciepłowody, nie rurki miedziane.
    rurka zawierająca parujący i skraplający się płyn

    : Gdyby styk pomiędzy CPU/GPU i radiatorem był idealny
    : i idealne byłoby przenoszenie ciepła przez miedź, to
    : temperatury CPU i GPU powinny być jednakowe.

    Nie mają takiej powinności. Jak potencjał elektryczny
    na elektrycznym przewodzie nie musi być identyczny
    wszędzie, gdy przewodem tym płynie elektryczny prąd,
    tak temperatura...

    Podobnie z ciśnieniem wody w rurce z płynącą cieczą.
    (choć niby ciśnienie w płynach rozchodzi się we
    wszystkich kierunkach z_szybkością_dźwięku_w_płynie
    tak samo... a przeca płyn nie osiąga szybkości dźwięku...)

    Podobnie z temperaturą przewodu -- żarówka jest
    cieplejsza niż jej przewody, choć prąd ten sam...

    --

  • 5. Data: 2020-02-13 22:42:35
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "pueblo" 5e43fcb1$0$541$6...@n...neostrada.pl

    > bardziej, bo z jednej GPU znacznie szybciej oddaje ciepło, z drugiej jak
    > nie jest obciążone, to wydaje mi się, że jest dodatkowo podgrzewane przez
    > ciepło CPU.

    Stabilniejsze warunki pracy... ;)

    --