  • 1. Data: 2016-08-02 17:45:04
    Temat: Jaki materiał wytrzyma 1300 stopni i 20 at?
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Przyszło mi brać udział w budowie prototypowego urządzenia do badań,
    gdzie potrzebna jest komora w kształcie walca (rury), która ma być
    ogrzewana do minimum 1300 st. C i wewnątrz ma panować ciśnienie do 20
    at/2 MPa. Komora będzie niewielka - łączna objętość ok 100-200 cm sześć.
    Ponieważ moje doświadczenia z materiałami żarowytrzymałymi kończą się na
    1050 st. C więc mam do Kolegów prośbę, abyście mnie ukierunkowali czego
    szukać? Ceramika? Stopy wolframu?
    Jacek

  • 2. Data: 2016-08-03 04:48:20
    Temat: Re: Jaki materiał wytrzyma 1300 stopni i 20 at?
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 2 sierpnia 2016 17:45:04 UTC+2 użytkownik Jacek napisał:
> [...]
    > Ponieważ moje doświadczenia z materiałami żarowytrzymałymi kończą się na
    > 1050 st. C więc mam do Kolegów prośbę, abyście mnie ukierunkowali czego

    Za mało danych. Jakie obciążenia, znaczy czy stałe czy zmienne, ile to ma wytrzymać
    cykli grzania/chłodzenia, ile czasu ma trwać pojedynczy cykl pracy, jak to ma
    wyglądać, w sensie jak masz zamiar te dwa megapaskale zamknąć w środku, co i jak ma
    do tego być podłączone, czy masz w środku miejsce na izolację, jaki masz na to
    budżet, no ile konkretnie to jest "minimum 1300".

  • 3. Data: 2016-08-03 07:07:58
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-08-02 o 17:45, Jacek pisze:
> [...]
    > Ponieważ moje doświadczenia z materiałami żarowytrzymałymi kończą się na
    > 1050 st. C więc mam do Kolegów prośbę, abyście mnie ukierunkowali czego

    Tu masz odpowiedni wykres Ashby'ego:
    http://www.kp.pollub.pl/files/w13.jpg

    Firma CEREL z Boguchwały zajmuje się w Polsce ceramiką techniczną.
    http://www.cerel.eu/1,Tworzywa%20ceramiczne,5.html

    WM

  • 4. Data: 2016-08-04 11:35:44
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 03.08.2016 o 04:48, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    do tego być podłączone, czy masz w środku miejsce na izolację, jaki masz na to
    budżet, no ile konkretnie to jest "minimum 1300".

    Obciążenie w zasadzie stałe (gaz pod ciśnieniem, które będzie się powoli
    zmieniać i jest pod kontrolą).
    Te 2 MPa w środku będzie zamknięte w ten sposób, że rura będzie dość
    długa i środkowa jej część będzie tylko grzana do 1300, a końce będą (w
    miarę) chłodne i zaopatrzone w króćce do podawania i odbioru gazów.
    Ile cykli ma wytrzymać? - Jak najwięcej, ale rozumiem, że jak będzie
    kilkaset to już będzie super.
    Pojedynczy cykl trwa od godziny do kilku godzin.
    Temperaturę wytwarza piec elektryczny i jest ona stabilizowana, tak więc
    mamy 1300 do max 1350.
    Jacek

  • 5. Data: 2016-08-05 06:25:22
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 4 sierpnia 2016 11:35:43 UTC+2 użytkownik Jacek napisał:

> [...]
    > Pojedynczy cykl trwa od godziny do kilku godzin.
    > Temperaturę wytwarza piec elektryczny i jest ona stabilizowana, tak więc

    Takie rzeczy robi się w kwarcowych piecach: tiny.pl/g94gs
    Są takie w których rura rozgrzewa się do pełnej tempertury wsadu, są takie w których
    wsad jest gorący, a rura zimniejsza. Wtedy możesz dojść z temperaturą znacznie wyżej.

    Jeśli się uprzesz że pokażesz światu że sam umisz coś takiego zmajstrować, to nie
    masz dużego wyboru materiału. Molibden czysty albo stopowy da radę, ale będzie drogi.
    Z tańszych to spokojnie możesz wziąć rurę z 253MA od Outokumpu, ale będziesz musiał
    dobrać grubość na podstawie solidnej symulacji pełzania, bo to znacznie poza
    normalnym zakresem zalecanym dla tego materiału, niewiele od temperatury topnienia.
    Lepsze będą ferrytyczne nierdzewki, oni mają bardzo fajne z dodatkiem aluminium. Nie
    wiem czy w postaci rury, bo widziałem tylko blachy i to dość grube. Z trochę
    droższych masz stopy niklu: 800H albo HR120 od Haynesa, ale za to ostatnio płaciłem
    100 funtów za kilogram, więc też tani nie jest. Tak czy siak, zamknij tę rurę w
    płaszczu, w który puść argon, żeby od zewnątrz się nie utleniła. Od środka obłóż to
    materiałem izolacyjnym, żeby nie grzać rury do maksymalnej temperatury wkładu. Jak
    zasymulujesz proces uwzględniając izolację od wewnątrz i chłodzenie argonem od
    zewnątrz, to tej rurze wyjdzie temperatura znacznie niższa niż tego co tam w środku
    ma siedzieć. Jak zadbasz o symetryczne obciążenie (że tylko zewnętrzne ciśnienie
    działa na metal, a na przykład grawitacyjne zginanie rury podpartej na końcach już
    nie), zasymulujesz w jakimś ansysie creep-buckling (powodzenia ze zdobyciem własności
    materiału do zbudowania modelu obliczeniowego), to powinno działać, tylko po co się
    tak męczyć, skoro gotowy piec od Chińczyka kosztuje tysiąc albo dwa tysiące dolców?

  • 6. Data: 2016-08-05 10:03:39
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 05.08.2016 o 06:25, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    tak męczyć, skoro gotowy piec od Chińczyka kosztuje tysiąc albo dwa tysiące dolców?

    Jakiś przykład takiego chińskiego piecyka rzucisz? Link np.
    Jacek

  • 7. Data: 2016-08-05 10:14:22
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 sierpnia 2016 10:03:37 UTC+2 użytkownik Jacek napisał:

> [...]
    tak męczyć, skoro gotowy piec od Chińczyka kosztuje tysiąc albo dwa tysiące dolców?

    > Jakiś przykład takiego chińskiego piecyka rzucisz? Link np.

    Wrzuciłem, tylko wyciąłeś w cytacie. masz jeszcze raz tiny.pl/g94gs

  • 8. Data: 2016-08-05 17:01:27
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 05.08.2016 o 10:14, Konrad Anikiel pisze:
    > Wrzuciłem, tylko wyciąłeś w cytacie. masz jeszcze raz tiny.pl/g94gs
    Dzięki za link, jest tam trochę ciekawego "badziewia".
    Jeszcze jedna uwaga: moja rura będzie grzana Z ZEWNĄTRZ, tak więc patent
    z izolacją i płaszczem odpada. Rura musi samodzielnie wytrzymać te warunki.
    Jacek

  • 9. Data: 2016-08-05 18:03:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Dzięki za link, jest tam trochę ciekawego "badziewia".
    >Jeszcze jedna uwaga: moja rura będzie grzana Z ZEWNĄTRZ, tak więc
    >patent z izolacją i płaszczem odpada. Rura musi samodzielnie
    >wytrzymać te warunki.

    Dac dwie rury jedna w drugiej. A miedzy nimi tez 20at :-)

    I jeszcze trzecia metalowa, bo jak to wszystko kiedys p**...

    Kwarc ma temperature topnienia ~1700 C, obawiam sie, ze w 1300 moze
    juz byc miekki.
    A wszelkie zanieczyszczenia obniza. No i jesli rura grzana z zewnatrz,
    to byc moze potrzebuje 1400 czy 1500 C.

    Tlenek glinu (ceramika alundowa) wytrzymuje 2000 C, berylowa nawet
    2500, ale jak z wytrzymaloscia to nie wiem.

    Swoja droga ... w czyms ten kwarc topia.
    Molibden, wolfram ?

    J.

  • 10. Data: 2016-08-08 02:22:15
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 sierpnia 2016 18:04:24 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    >
    > Tlenek glinu (ceramika alundowa) wytrzymuje 2000 C, berylowa nawet
    > 2500, ale jak z wytrzymaloscia to nie wiem.

    Tu nie chodzi o doraźną wytrzymałość, tylko o mięknięcie (materiały amorficzne) lub
    pełzanie (krystaliczne), lub kombinację (mieszaniny). To są procesy zależne od czasu,
    więc zaprojektowanie czegoś polega na porachowaniu czasu życia urządzenia. Na
    podstawie symulacji stanu nieustalonego. Dużo roboty.

    > Swoja droga ... w czyms ten kwarc topia.
    > Molibden, wolfram ?

    Widziałem proces wytwarzania szkła szafirowego do zegarków. Składniki topi się w
    piecu przelotowym (o bardzo małym obszarze gorącym), z którego spływa strużka szkła,
    którą po zastygnięciu łamie się na patyczki. Potem taki półprodukt stapia się w
    (jednorazowych!) molibdenowych garnkach w próżniowym piecu, żeby zrobić duże buce
    szkła. Potem się to kroi na plasterki piłami diamentowymi.