  • 1. Data: 2018-01-17 13:23:49
    Temat: Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Hej,

    Jest stary komputer (Dell Optiplex GX620), używany do przeglądania
    Internetu (Facebook, poczta, YouTube, nic bardziej wymagającego; tam nic
    oprócz Firefoxa nigdy nie jest uruchomione). Komputer właśnie wyzionął
    ducha (kondensatory na płycie wylały), więc wziąłem go do siebie, żeby je
    wymienić, ale zastanawiam się, jak go można jeszcze w miarę tanim kosztem
    przyspieszyć, zanim kupi się nowy.

    W środku jest chipset 945G i procesor Pentium D 820 (SL8CP). Instrukcja
    mówi, że płyta obsłuży:

    Intel Pentium D 800MHz FSB socket T with Dual Core technology XD, EM64T, 2x2MB L2
    cache and EIST
    Intel Pentium 4 800MHz FSB socket T with HT, XD, EM64T, 2MB L2 cache and EIST
    Intel Pentium 4 800MHz FSB socket T with HT, XD, EM64T and 1MB L2 cache
    Intel Celeron D 533MHz FSB Socket T with XD & EM64T and 256KB L2 cache

    https://www.dell.com/downloads/emea/products/optix/o
    pti_gx620_gx520_uk.pdf

    Czy warto poszukać Pentium D 830 lub 840, czy ze względu na TDP (130W vs
    95W, który jest teraz) skończy się to katastrofą (chłodzenie sobie nie
    poradzi)? Czy w ogóle taka zmiana może znacząco wpłynąć na wydajność?

    Swoją drogą czemu piszą o 2x2MB L2 cache, jak Wikipedia podaje dla 820
    2x1MB L2 cache? Kto kłamie?

    Dorzuciłbym też RAMu (jest 2GB), ale to swoją drogą. Dysk SSD też już
    zamówiony.

    Dodatkowe pytanie jest o system. Teraz jest tam XP. Przyznam że jestem
    zielony w kwestii tego, w jakim stopniu XP obsługuje 64 bity. Z tego co
    czytam, 64-bitowy XP jest tylko na Itanium i AMD64, czyli tam musi być
    32-bitowy. Czy nie lepiej w takim razie (w kwestii wydajności) byłoby
    postawić na tym kompie Linuksa?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 2. Data: 2018-01-17 16:06:44
    Od: TurboPascal <t...@g...com>

    Jeżeli wymiana kond. się powiedzie, to można spróbować Pentium D 945 - same zalety:
    3.4GHz, 2x2MB L2, 95W TDP,
    cena na all. 20zł z przesyłką i co najważniejsze - zachowana będzie numeryczna
    zgodność z chips. 945G,
    co na pewno znacznie usprawni współpracę...
    Da się także - chyba - zauważyć wzrost wydajności, zwłaszcza po instalacji SSD i
    dołożeniu 2GB RAMu.
    Głównym powodem użycia Wind. 64bit jest RAM > 4GB, więc tu jest to zupełnie zbędne.

  • 3. Data: 2018-01-17 16:35:36
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 17 Jan 2018 12:23:49 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):

    > Czy warto poszukać Pentium D 830 lub 840, czy ze względu na TDP (130W vs
    > 95W, który jest teraz) skończy się to katastrofą (chłodzenie sobie nie
    > poradzi)? Czy w ogóle taka zmiana może znacząco wpłynąć na wydajność?
    Jak to ma być głównie do netu to bez większego znaczenia. Nie zauważy
    się. Układ chłodzenia IMO ma szansę się wyrobić.

    > Dorzuciłbym też RAMu (jest 2GB), ale to swoją drogą. Dysk SSD też już
    > zamówiony.
    Cienko widzę ten SSD :) ZTCW to masz tam SATA w pierwszej wersji, za
    wolne by opłaciło się dawać SSD. Ale jak tanio trafisz 32GB SATA2 to
    próbuj. Z SATA były jakieś zmyłki z wsteczną kompatybilnością, chyba
    SATA3 do SATA, sprawdź.

> [...]
    > czytam, 64-bitowy XP jest tylko na Itanium i AMD64, czyli tam musi być
    > 32-bitowy. Czy nie lepiej w takim razie (w kwestii wydajności) byłoby
    To popieram :) Obecnie doradzam każdemu Minta Mate 18.3 64b.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2018-01-17 18:30:13
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 17.01.2018 13:23, Adam Wysocki wrote:

    > Jest stary komputer (Dell Optiplex GX620), używany do przeglądania
    > Internetu (Facebook, poczta, YouTube, nic bardziej wymagającego; tam nic
    > oprócz Firefoxa nigdy nie jest uruchomione). Komputer właśnie wyzionął

    Czasy kiedy "komputer do Internetu" oznaczał słabą, budżetową maszynkę
    (często składaną ze starych części) minęły bezpowrotnie. To już nie są
    te czasy, kiedy strony internetowe były kolekcją statycznych dokumentów
    HTML i obrazków, wspomaganą przez jakiś skrypt albo animację we flashu.
    Teraz strona internetowa jest całym programem, a przeglądarka pełni de
    facto funkcję maszyny wirtualnej. Do tego trzeba przyzwoitych parametrów. ;)

    > Dodatkowe pytanie jest o system. Teraz jest tam XP. Przyznam że jestem

    Używanie niewspieranego Windowsa XP w roku 2018 nie jest najlepszym
    pomysłem. Zwłaszcza na komputerze, który służy "do Internetu".

> [...]
    > czytam, 64-bitowy XP jest tylko na Itanium i AMD64, czyli tam musi być
    > 32-bitowy. Czy nie lepiej w takim razie (w kwestii wydajności) byłoby

    Przy takiej ilości RAM-u nie ma co sobie zawracać głowy 64bitową wersją XP.
    A na Linuksa warto się przesiąść. Znajomym kiedyś postawiłem Debiana z
    XFCE na jakimś leciwym laptopie z Centrino Duo. Chodzi znośnie - na
    pewno lepiej od XP. Trochę przedłużyło to żywot komputerka używanego
    głównie do uruchamiania przeglądarki internetowej.

  • 5. Data: 2018-01-17 19:56:03
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 17.01.2018 Adam Wysocki <g...@s...invalid> napisał/a:

> [...]
    > wymienić, ale zastanawiam się, jak go można jeszcze w miarę tanim kosztem

    Nie wiem, jak wyceniasz Twój czas, ale ja bym się w to nie bawił.
    Za ok. 200 zł kupisz pewnie coś z C2D.

    > Dodatkowe pytanie jest o system. Teraz jest tam XP. Przyznam że jestem
    > zielony w kwestii tego, w jakim stopniu XP obsługuje 64 bity. Z tego co

    Niewspierany XP w komputerze "do Internetu" to kiepski pomysł.

    > 32-bitowy. Czy nie lepiej w takim razie (w kwestii wydajności) byłoby
    > postawić na tym kompie Linuksa?

    Wydajnościowo to nie będzie specjalnie różnicy (i tak gros zasobów
    zeżre przeglądarka). Ale IMHO lepiej w kontekście malware.

    Proponuję CentOS 7 64-bit- na tym Chrome lub Firefox (do wyboru
    ESR lub cutting edge), poprawki bezpieczeństwa do systemu
    masz do 2024 r- na pewno wcześniej sprzęt zutylizujesz.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 6. Data: 2018-01-17 23:13:32
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    W dniu 17.01.2018 o 16:06, TurboPascal pisze:
> [...]
    dołożeniu 2GB RAMu.
    > Głównym powodem użycia Wind. 64bit jest RAM > 4GB, więc tu jest to zupełnie zbędne.

    https://amso.pl/product-pol-24846-Najtaniej-Komputer
    -Desktop-z-procesorem-Core-2-Duo-2GB-80GB-DVD.html

  • 7. Data: 2018-01-18 02:24:20
    Od: TurboPascal <t...@g...com>

    W dniu 17 stycznia 2018 23:13:34 użytkownik Smok Eustachy napisał:

    > https://amso.pl/product-pol-24846-Najtaniej-Komputer
    -Desktop-z-procesorem-Core-2-Duo-2GB-80GB-DVD.html

    Pozornie doskonała porada - ma tylko jeden drobny mankament: płyty w takich
    obudowach mają zazwyczaj tylko 2 gniazda na RAM i najsłabsze procesory.
    Wydajemy 89zł.+porto i mamy w dalszym ciągu dokładnie ten sam problem:
    trzeba dołożyć 2GB pamięci RAM (więcej nie można) i wymienić procesor na najlepszy,
    jaki się da...

  • 8. Data: 2018-01-18 12:32:43
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    TurboPascal <t...@g...com> wrote:

> [...]
    > co najważniejsze - zachowana będzie numeryczna zgodność z chips. 945G,
    > co na pewno znacznie usprawni współpracę...

    Zastanawiam się skąd taka różnica w cenie.

    Tu 13zł + 8zł wysyłka:
    http://allegro.pl/intel-pentium-d-945-3-40ghz-4m-800
    -i7108949163.html

    Tu 30zł + 15zł wysyłka:
    http://allegro.pl/intel-pentium-d-945-3-4ghz-s775-f-
    vat-gwarancja-i6874849844.html

    Przecież to to samo, a procesory się nie zużywają, jak opony w
    samochodzie, że może ten pierwszy jest "bardziej zużyty"... albo
    działa, albo nie działa... więc skąd może być taka różnica?

    > Da się także - chyba - zauważyć wzrost wydajności, zwłaszcza po
    > instalacji SSD i dołożeniu 2GB RAMu.

    Myślę nad tym RAM-em. To droższa sprawa, niż myślałem, a nie chcę wkładać
    w tego kompa za dużo... SSD i tak się zwróci, bo jeśli będzie kiedyś nowy
    komp, to się go przełoży.

    > Głównym powodem użycia Wind. 64bit jest RAM > 4GB, więc tu jest to
    > zupełnie zbędne.

    A nie jest tak, że XP 32-bitowy nie wykorzysta w pełni 64-bitowego CPU?

    Mam porównanie tylko z Linuksami -- te 64-bitowe działały na tym samym
    sprzęcie zauważalnie wydajniej, niż 32-bitowe...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 9. Data: 2018-01-18 12:35:26
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:

> [...]
    > wolne by opłaciło się dawać SSD. Ale jak tanio trafisz 32GB SATA2 to
    > próbuj. Z SATA były jakieś zmyłki z wsteczną kompatybilnością, chyba

    Nawet jak sam transfer nie będzie zauważalnie szybszy, to przecież seek
    time będzie dużo lepszy :) Generalnie wszędzie, gdzie włożyłem SSD,
    odczułem wzrost wydajności.

    Kupiłem ten:

    http://allegro.pl/dysk-ssd-goodram-cl100-120gb-sata-
    iii-2-5-i7129509924.html

    No i mam w świadomość, że prędzej czy później ten komputer zamieni się na
    inny (stacjonarny lub laptop) i wtedy SSD będzie jak znalazł.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 10. Data: 2018-01-18 12:39:34
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup

    > Myślę nad tym RAM-em. To droższa sprawa, niż myślałem

    To dołóż przynajmniej 1GB. Będzie odczuwalna poprawa.

    > A nie jest tak, że XP 32-bitowy nie wykorzysta w pełni 64-bitowego CPU?

    Nie wykorzysta wcale, bo będzie działał w trybie 32 bit

    > Mam porównanie tylko z Linuksami -- te 64-bitowe działały na tym samym
    > sprzęcie zauważalnie wydajniej, niż 32-bitowe...

    Hmm.. Ja nie odniosłem takiego wrażenia testując nowego Minta 32bit vs
    64bit.